Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 141323 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#551590 Jag pratade i kväll med en plantskolist från skåne, och jag nämnde Paulownia, och dess tillväxtpotential med erfarenhet från bl.a Polen. Han menade nog att den hybrid 'Shantong' som jag har, och som beskrivs som extremt snabbväxande och härdig är överreklamerad. Kanske/troligen drabbas den också av tillbakafrysning i sådan grad att det är svårt att få riktiga stammar av den. Jag kommer trots det att dra upp ett antal plantor, skola om till stor kruka i vår, och utplantering nästa vår. Så är i alla fall planen. För att det skall vara meningsfullt som försök tänker jag mej att kunna plantera åtminstone 10-15 plantor i backen. Vid ev överskott av plantor tycks det finnas intresse bland trädgårdsägare att ta hand om åtminstone några plantor.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#554422 Ska få egna frö på måndag. Har en vattensjuk glänta jag tänkt sätta några träd i när de är tillräckligt stora för att utplanteras. Har läst att de är väldigt törstiga

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#554463 Det går alltid att prova men generellt så behöver Paulowonia väldränerad jord för att växa optimalt.
"Paulownia is highly adaptive species and grows well on many types of soils. Most appropriate and recommended are light, well drained and sandy soils with or without slopes. Most recommended are deep well drained soils with pH from 5.0 to 8.9.Avoid clay, rocky and soaked soils. Soils that are consisted from over 25% of clay and porosity under 50% are not recommended for Paulownia. Paulownia does not tolerate salinity over 1%. Young Paulownia plants develop well, when the soil depth is at least 1.5-2 meters."

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#554560
torbjorn_2150 skrev:Jag pratade i kväll med en plantskolist från skåne, och jag nämnde Paulownia, och dess tillväxtpotential med erfarenhet från bl.a Polen. Han menade nog att den hybrid 'Shantong' som jag har, och som beskrivs som extremt snabbväxande och härdig är överreklamerad. Kanske/troligen drabbas den också av tillbakafrysning i sådan grad att det är svårt att få riktiga stammar av den. Jag kommer trots det att dra upp ett antal plantor, skola om till stor kruka i vår, och utplantering nästa vår. Så är i alla fall planen. För att det skall vara meningsfullt som försök tänker jag mej att kunna plantera åtminstone 10-15 plantor i backen. Vid ev överskott av plantor tycks det finnas intresse bland trädgårdsägare att ta hand om åtminstone några plantor.


Att topparna fryser är väl känt. Snabbheten i tillväxten gör att toppskottet inte hinner förvedas innan invintringen och dör därmed. Till våren kommer 2-3 sidoknoppar strax under där toppskottet dog att bilda nya toppskott. För att undvika gaffeltoppar på träden måste alla toppskott, utom ett tas bort. Hur ambitiös man ska vara beror helt på vad du vill ha ut av dina träd. Energ/flis kräver mindre skötsel än kvalitetstimmer som bla kräver toppskotts justering och aktiv kvistrensning.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#554593 Jag ska låta naturen ha sin gilla gång när det gäller vissa plantor. Frostskada eller ej. För att se vad som händer.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Lajodi  
#555963 Hej,

Ingen här som har hittat någon som säljer paulownia här hemma? Eller i EU? Träet är eftertraktat för att bygga brädor (surf och snowboard) och även begravningskistor(!)....

/Johan

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#555982 Tänker du större plantor. Om man hittar sådana hos trädgårdshandlare är dom dyra.
Från Tyskland går att beställa https://www.paulownia-baumschule.de/forstpflanzen/
Som jag förstår det, jag kan ha fel såklart, är de plantorna kapade innan leverans, ungefär som våra plantor ofta fryser tillbaka men rotsystemet överlever.
Någon som fått plantor därifrån än?
Torbjörn

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Lajodi  
#556019 Hej, jag sökte i mitt fall efter sågat virke. Har hittat denna och en del andra på nätet. Kanske funkar bra innan någon kommer igång i sverige.

http://www.ipaulownia.co.uk/paulownia-s ... ia-timber/

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Fredrik Reuter  
#557602 Här var en intressant och relativt ny video om paulownia trädet från företaget WeGrow.

Kolla lövens diameter efter något år!
Och diametern efter 7 år!


   TS
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#558429 Frösått i 3 omgångar. Här är de två senaste. Planerade för Dm stora plantor för avhärdning ute ca 15 april.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#558437
torbjorn_2150 skrev:Frösått i 3 omgångar. Här är de två senaste. Planerade för Dm stora plantor för avhärdning ute ca 15 april.

Ser fint ut. Använde du salpeter för att få fler frön att gro? Om, i vilken styrka? Hur gick det med groningsfrekvensen?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#558507 Nej jag använde ingen kemisk behandling. Jag sådde på ytan av såjord, och höll drypande fuktigt tills nu. I första omgången sådde jag bara 2 frön per kruka, men senaste blev några stycken. Snart väntar delning, och omplantering.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#558559 Var inne på solhaga plantskola. Fanns två träd på ca 3 meter. 1990 kr st.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#558564
norrskog skrev:Var inne på solhaga plantskola. Fanns två träd på ca 3 meter. 1990 kr st.


Ps. Fröna jag blev lovade blev aldrig levererat. Nån som har ett tiotal övers?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#558565 jag har gott om frö.
Kan lägga lite i ett kuvert o skicka, men först på torsdag kväll.
Torbjörn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).