Motorsåg och handhållet

Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

19 inlägg 4247 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

maroden  
#555450 Hej!
Ny här på forumet och startar direkt med en renovering av en gammal men hyffsat välskött Stihl 029.

Bakgrunden är att den nöp för mig tidigare i vinter, troligtvis på grund av felaktigt inställd förgasare i kombination med dålig bränsleblandning. Har i efterhand läst om att det kan medföra problem att börja köra Alkylatbränsle i en maskin som alltid tidigare gått på oljeblandat mackbränsle - vilket är precis vad jag råkat gjort.

Det går ju att diskutera fram och tillbaka huruvida det är klokt eller dumt att renovera en sån här pjäs. Jag kom fram till att en likvärdig begagnad maskin, servad och i övrigt bra skick kostar nog minst 2000:- Att köpa privat blir kanske billigare men då väger osäkerheten över. Maskinen kan ju vara maskinellt misshandlad och nypa efter 30 minuter.
Detta ledde till att jag valde att renovera, men försöka hålla nere kostnaderna. Delarna jag köpte in kostade strax över tusenlappen. Klarar jag att få igång sågen med dessa pengar är jag nöjd. Timmarna jag får lägga ner på arbetet ser jag delvis som nyttig erfarenhet som kan komma till användning senare i livet. Samt som en omväxling ifrån vardagen.

Okej, i ren illvilja började jag riva isär sågen. Lättsamt? Inte direkt. Har skruvat i många 2-taktsmaskiner ända från barnsben, från mopeder, båtmotorer, snöskotrar och liknande vilket sällan varit några konstigheter.
Men motorsåg? Fick verkligen stanna upp och tänka mig för både en två och arton gånger. Många delar som bara går att lossa/sätta dit i viss ordning etc.

Efter att jag hade hela sågen i molekyler kom jag att tänka på youtube.. doh! Givetvis fanns det en kille som gjort detta jobb redan och dokumenterat. Nåja, videon kan nog vara bra att titta på "bakvägen" när allt ska monteras ihop igen - tänkte jag. (Därav datorn som syns på bilderna nedan).

Steg 1 i operationen var att få bekräftat vad för delar jag behövde köpa in. Lyckades få bort ljuddämparen vilket gjorde så jag kunde se lite av kolv och cylinder. Kolven såg riktigt väck ut så det var inget att fundera på. Förstod att även cylindern var väck. Ny cylinder och kolvkit beställdes, samt några slangar. Mer verkade inte behövas, övriga slit-delar såg ganska fräscha ut. Vill inte kosta på den mycket mer än så heller med tanke på maskinens värde. Har tyvärr inga bilder ifrån demonterings-fasen. Började fota inför återmonteringen, här får ni några bilder från igår kväll. Fortsättning följer.. =)

1552031309_img-0158.jpg

1552031309_img-0159.jpg

1552031309_img-0160.jpg

1552031309_img-0161.jpg

1552031309_img-0162.jpg

1552031309_img-0163.jpg

1552031309_img-0164.jpg

1552031309_img-0165.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

Björn T  
#555471 Byt packboxar på vevaxel när den ändå är isär

Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555480 Håller med där. byt de gummi detaljer som finns. Ingen stor kostnad om du jämför.
När jag delar dessa brukar jag använda en svart silikon som hva rek. tar även den på ytorna runt tätningen så det inte blir nåt där. Inget vid lagerna dock..

Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

totte  
#555485 Kan bara instämma om att byta allt av gummi. Trevlig tråd, skall bli skoj att följa och se vad reultatet blir.

Intressant att se att den här sågen har horisontellt delat vevhus, vet för lite om gamla Stihl tydligen, för det hade jag ingen aning om.

Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555495 Mång stihl har/hade det.
Ävdn större såg i farmarklassen.

Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

maroden  
#555565 Tack men lite sent att komma med det nu 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

maroden  
#555578 Har fått ihop sågen nu och startat den. Får den att gå hyfsat bra på varv men av någon anledning vill den inte frikoppla riktigt och gå ner vid tomgång? Kan det vara något simpelt jag missat vid monteringen som ni har aning om?

Har lagt upp tre filmer på youtube som ni gärna får kika på och komma med tips och input. Jag har aldrig kört in eller justerat in en motorsåg tidigare, kommentera gärna och säg om jag gör fel! Ska nämna också att jag blandat ny soppa medvetet fett, ca 4%.
Började med att ställa in till grundinställning vilket jag förstått är 1 varv ut på alla skruvar.
Men eftersom jag aldrig lyckades få den att frikoppla på tomgång blev jag osäker.. Försöker hela tiden undvika att den ska gå snålt.
Film nr 1 är första starten. Sågen startade typ direkt men sedan blev det en del hattande fram och tillbaka på skruvarna.
Film nr 2 hade jag låtit den stå en halvtimme och vilat. Kollade även stiften som var blöta. Sedan mycket justerande fram och tillbaka för att testa.
Film nr 3, här har jag varit inne och ätit middag = sågen har vilat en timme. Sedan samma veva igen med justerande...

Vad gör jag för fel, eller är det något mekaniskt på tok?
https://www.youtube.com/watch?v=VU-lhmEhgmw
https://www.youtube.com/watch?v=qE3opSlE7zY
https://www.youtube.com/watch?v=j3H5N0MoUXQ

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

totte  
#555601 Vad jag kan döma av filmerna så är det inget fel på kopplingen. I första filmen ser man att kedjan stannar när varvet går ner. Problemet är att du inte fått till en bra tomgång.

Börja om från grundinställningen. Och ställ T-skruven eller vad den nu heter som justerar gasspjället så att sågen precis går utan att du gasar oavsett om det är lite för fort.

Justera L skruven, skruva först in tills den börjar varva upp. Skruvar du lite till in så bör den vara på väg att dö. Skruva ut ett kvarts varv. Justera varvet med T-skruven lirka på med de två skruvarna tills du får den att gå bra på tomgång.

Om du inte på något sätt får den att gå rätt på tomgång så har du nåt fel i förgasaren, bränsletillförseln eller en luftläcka.

Om du fått till tomgången så gasar du. Tvekar den när du trycker in gasen så skruva ut L 1/8 varv och testa igen, upprepa om det krävs. Kan sen behöva justera tomgångsvarvet igen.

Sen, med full gas utan belastning så skruvar du H-skruven tills den varvar max med ett skrik. Det är inte farligt att den går för magert under några sekunder medan du justerar. Sen skruvar du ut H tills den börjar fyrtakta märkbart, alltså gå orent och bluddra lite.

Nu har du en såg som är bra grundjusterad, sen behöver du kanske finjustera lite för att få bästa gång i trä. Vid ordentlig belastning skall den sluta fyrtakta och dra med jämnt och fint ljud.

Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

maroden  
#555608 Tack för dom tipsen, ska börja om från början enligt dina råd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

stone66  
#555646 Nej försök o få den o gå först👍

Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

maroden  
#555914 Uppdatering:
Har nu fått den att gå helt okej! 😀 Tomgången är fortfarande lite ojämn och vandrar lite upp och ner ibland. Kan vara tjuvluft men ska först prova med ett nytt stift. Det stift som sitter i nu hade bara gått ett par timmar innan raset, därav byttes det aldrig vid renovering. Men det kan ju ha tagit skada trots att det ser okej ut. Tips om något annat jag ska kika på? Den är lättstartad och går bra på både låg och hög belastning.
Återkommer med en liten videosnutt ikväll när jag satt i nytt stift!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

Avslutat-02  
#555918 Kolla ljuddämparen om det sitter en massa guck i sedan, övergång till aspen.

Annars spraya lite smörjmedel runt sågen medans den går går den bättre då vet du att den tjuvar. Alltså på ett ställe i taget. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

maroden  
#555919 Okej, ska kika på det också 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

Björn T  
#556056 Ojämn tomgång bör bero på tjuvluft. Hur går sågen när du har den i fäll läge liggande respektive stående blir det skillnad på tomgång i dessa lägen så är det packboxarna på vevaxel som är kass som påpekats tidigare i tråden.

Användarvisningsbild

Re: Ny på forumet - Renovering av Stihl 029

maroden  
#556159
Björn T skrev:Ojämn tomgång bör bero på tjuvluft. Hur går sågen när du har den i fäll läge liggande respektive stående blir det skillnad på tomgång i dessa lägen så är det packboxarna på vevaxel som är kass som påpekats tidigare i tråden.


Baserat på detta misstänker jag packboxarna.

Tomgången vill vandra lite när jag vrider och vänder på sågen. Nytt stift hjälpte i alla fall inte, ingen skillnad där.
Nu har jag såklart slut på startgas, finns det någon annan spray man kan prova med? Hemma har jag bl.a wd40, 5-56, lysfotogen, t-röd, bromsrengöring, elektronikrengöring. Funkar något av detta att spraya på?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).