fre 08 mar 2019, 17:25#555513
Ju hårdare du sträcker kedjan desto mera kommer den att töjas och slita på nitförbanden. Men det gäller ju motorsågar också.
Om kedjan hoppar av under full gång så skulle jag vilja säga att den är löst spänd. Om den är löst spänd så kommer kedjan att slungas ut ur svärdspåret ut efter svärdets långsidor. Jag brukade lära ut att spänna kedjan så att den nätt och jämnt kunde lyftas ur svärdspåret med ett tight. fingergrepp.
(Edit: Med "lyftas ur svärdspåret" så menar jag att man skall kunna lyfta upp kedjan så att men kan se spetsarna på ett par tre divlänkar) Men ju hårdare sträckt kedja man har desto bättre smörjning kommer att behövas. Svärd och kedjelängd påverkar också detta sätt att mäta/bedöma sträckningen. Skulle tro att du måste prova dig fram tills du hittar en stäckning på kedja som passar bäst. En ny kedja töjs också snabbare än en gammal använd kedja. Därför måste sträckningen underhållas oftare när kedjan är ny. Bättre att såga några träd och gå ut ock eftersträcka en ny kedja innan den hoppat av och blivit "kantstött".....
Skulle bli förvånad om inte automatisk kedjesträcknings-system är standard på alla aggregat idag, även om dessas ystem hade sina problem när de först kom ut.
Har för mig om jag inte minns fel att det ska finnas nån motorsåg med automatisk kedjesträckare, eller om det var en sträckare som inte krävde verktyg....
Man lär så länge man undervisar...
//Per A