Virkesmätning och Matrisfub

Behåll vraket på massaved!

34 inlägg 21107 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Bosse1  
#553861 Blir nog mycket sekunda och utskott såsom tabellerna visar. Ser ut som många nitlotter i detta lotteri.

https://www.primasekunda.se/wp-content/ ... ial-v3.pdf

Prima-sekunda-utbildningsmaterial-v3.pdf

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Clippie  
#553870 Detta är ytterligare ett sätt att stjäla virke från skogsägaren som jag ser det. Det låter som det är Biometria som ligger bakom den nya mätningen? Men självklart så är det ju så att det är den virkeshungriga industrin som vill ha ett nytt sätt att stjäla ändå mer virke än dom redan gör idag!
Dom införde virkes avläsning med kamera på bred front under 2017/2018 , redan där förlorar skogsägaren redan virkesvolymer!
Vi kan ta ett väldigt enkelt ex som nu ligger framför dörren och som är aktuellt just nu, om du ex hugger barkborre träd så är trädet redan skadat och nersatt där nerbrytnings processen redan startat jämfört med ett friskt träd, men barken är kvar och du bedömer att du kan lägga träden i Barrmassaveden. Du kanske passar på och gallrar några andra bestånd också när du ändå ska leverera lite virke och det tar då kanske några veckor/mån innan du huggit klart det du ska för säsongen sen så ringer du och säger att ditt virke är klart för avhämtning.
Här i Värmland så saknas det lastbilar som kör virket till industrin så det är lång väntetid på att få in virket. Låt säga nu att din barmassaved legat en liten stund och när den kommer till industrin och Biometria som ska mäta in så ligger det EN stock som barken lossnat lite på i virkeslasset så går hela lasset i sekunda!

För mig är det ganska klart vem som kommer att tjäna på nya mätregler? Ställ dig själv frågan när gjorde skogsbolagen/industrin något bra som gynnade oss skogsägarna runt om i landet? :surp:

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Axl  
#553873 Det går ju inte säga om det blir bra eller dåligt innan man vet priset. Får jag samma för sekunda barr som för dagens barr så är det en förbättring men är sekunda priset lägre så blir det ju inte bra.

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553889 Tror du att du kommer få mycket sekunda-travar?

Om man tittar på de massavedstravar som ligger längs med vägkanterna, och sen tror på när de säger att 90% är prima, så skulle jag tro att det jag hugger själv blir prima.

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Erre  
#553890
Uvskogen skrev:Blir lite bekymrad som liten leverantör. Mina travar samlastas alltid med någon annans. Hur håller de isär min perfekta massaved från den andras helruttna och kvisitga ved? Risken verkar ju uppenbar att traven blir sekundaklassad trots min fina ved.
Eller hur ska delade laster på samma bil hanteras?

Detta är inget problem.
Det är lätt att hålla isär partierna.
Så här gjorde jag när jag körde lastbil.
1551360432_sketch-1551360141716.png

1551360430_sketch-1551360095823.png

Nu är linjerna gjorda i mobilen på gamla bilder men ni förstår principen.

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553895 Jag har för mig att de skulle minska antalet tillåtna parti i samma trave, men kan inte hitta det nu.

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553896 Jag levererar alltid lite drygt 10 m3 och har aldrig fått vrak på de travar jag huggit själv. Det kanske beror på att jag är lite i överkant noga med kvistningen.

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Torbjörn Johnsen  
#553897
lfq skrev:Jag levererar alltid lite drygt 10 m3 och har aldrig fått vrak på de travar jag huggit själv. Det kanske beror på att jag är lite i överkant noga med kvistningen.


Och att man inte håller på med kollektivmätning i Götaland :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553972
Mangan skrev:Nu tänker du nog galet. Prissänkningen skall väl motsvara vrakavdraget, så det blir samma volym till samma pris. Istället för dagens pris minus 3% vrak, så betalar massaindustrin ett 3% lägre pris direkt.


Din tanke är alltså att om industrin lyckats stjäla 3% av virket förut så måste de ha prissänkning som kompensation om de ska sluta med det?

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Turid  
#554667 Att göra få bedömningsklasser brukar sällan vara bra i det långa loppet. Men idag krävs det ju väldigt ofta att Biometrias personal gör bedömningar på plats vilket är arbetsintensivt, men om kameramätning införs överallt är min gissning att antalet virkesmätare kommer minska. I förlängningen leder detta till att det är färre som ska ha lön, vilket i förlängningen borde ge större möjligheter att betala ett högre pris för massaveden (eller åtminstone behålla dagens prisnivåer).

Om alla markägare vägrar att leverera massaved för att visa sitt missnöje, hur lång tid tror ni att det tar innan industrierna höjer priserna?

Avatar Fallback

Re: Behåll vraket på massaved!

Hogdalen  
#554696 Klart intressant ämnesområde - hur får vi mest ut av leveranserna till skogsindustrins alla företag?
Att skogsindustrin kontinuerligt arbetar för att effektivisera produktionskedjan torde vara givet. Varje effektivisering ger i slutänden klirr i bonuspaketet för skogsindustrins makthavare och kapitalägare. Men de flesta av oss skogsägare är väl också företagare - eller?
Som mindre skogsägare/företagare har vi ett intresse av att få ut så mycket som möjligt av de skogsråvaror vi levererar till skogsindustrin. På andra sidan bordet har vi då skogsindustrin som vill betala så litet som möjligt för att kunna öka marginalerna på sitt företagande. Nämnda vrakproblematik kan vi nog betrakta som en liten del i det hela vad gäller att trimma in vinsterna till skogsindustrin. Men signifikant för hur skogsindustrin och näringslivets större företag arbetar.
Man tar små, små steg framåt i "rätt riktning". Flyttar fram positionerna med andra ord. Detta är inte helt oproblematiskt, inte ens för skogsindustrin. Om någon part i en förhandling hela tiden ska tvingas backa, om än litet varje gång, får vi en allt brantare slagsida på hela näringsgrenen. Det finns ett antal exempel på problemet, inte minst på detta forum, men om vi tittar på vrakfrågan:
Skogsindustrin vill sänka massapriset och samtidigt räkna in allt vrak som godkänd leverans som en kompensation för det sänkta massapriset. Utslaget på alla leveranser skogsindustrin får ta emot, inräknat egen massaskog, kanske, kanske det skulle gå på ett ut. Men uträkningen är i allt väsentligt skogsindustrins egen -alternativt beställd av densamme - och det är nog inte svårt att få någon procentdel att gå i rätt riktning till den egna kassan. På något vis tjänar skogsindustrin på att införa den nya modellen, och när någon tjänar förlorar någon annan. Vi får en så kallad "win - loose" situation på företagsspråk, och det gynnar aldrig affärerna på längre sikt.
Så hur skulle förslaget se ut om vi hävdar att vi vill ha en "win - win" situation istället?
Jag lämnar Er med den funderingen, men tycker nog att trådskaparen har en poäng i att ifrågasätta införandet utan att det debatterats igenom ordentligt.

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

ulf 1  
#554700 märkliga diskussioner, lite som när gisslan i banken på norrmalmstorg sympatiserade med bankrånarna..... det är väl för tusan inte fråga om 3 procent hit eller dit, det är ju snarare 30 eller 40% ... har ni någon gång tittat på högarna med bränsle som betalas 35% mindre än massavirket ... ett snittnetto för en slutavverkning kan ofta betala 200 kronor, vilket givetvis är ett skämt, varje gång jag läser skogsägarnaas löjliga meskommentarer om att "dom borde höja priset" vet jag inte om jag ska skratta eller gråta -- kolla här en trave "BRÄNSLE" som ligger för leverans idag, ett par kilometer från mig .. givetvis blir det ett kok i pappersfabriken som massa, men hade det legat i danmark, så hade hälften sålts till en fanérfabrik för 1500 kronor kubiken ..

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

Fenrir  
#554703 Enligt Sveaskog får de ut 98 procent prima med det nya systemet (https://www.sveaskog.se/press-och-nyhet ... ssattning/). Var det inte ett scahblonavdrag på 3 procent vrak tidigare? I så fall tjänar skogsägarna 1 procent på det nya systemet, vid oförändrade priser. Motivet till det nya systemet är i princip enbart att kunna gå över till fjärrmätning, och att de systemen ska klara att identifiera de olika klasserna. Vinstpotentialen ligger i en rationalisering av mätningen, och ett kraftigt minskat personalbehov. Om och hur skogsägarna får en del av den kakan är oklart. Om man i samband med ändringen av mätsystem också ändrar den samlade ersättningen för massaveden är svårt att säga eftersom man för att få svar på det måste jämföra mycket data från det gamla systemet med data från det nya. Och de siffrorna sitter ju SDC/Biometria på, det vill säga de som utformar de nya mätsystemet och priserna. Så det vill till at skogsägarna litar på att deras representanter i Biometria håller kolla på att det inte blir några ofördelaktiga "justeringar".

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

ulf 1  
#554715 här har vi högen bredvid .. den med "BARRMASSA" ... den ska givetvis till samma bruk (kanske blir det en sortering till där efter att man betalt för "skräpet")... någon som kan räkna timmerstockarna i dessa två högar ... vad var det nu ni sa .... var det 1% eller var det 3 ni blivit blåsta på ... eller är ni bara jävligt korkade ... problemet är inte så mycket detta .. det är att vi har en konflikträdsla så stor att vår skogsindustri blivit ett skämt i samma takt som tuppkammen växt ...... 325 tusen av de 330 tusen skogsägarna ska överhuvud inte bedriva skogsbruk på storindustrins hjärndöda sätt .. då kan ni lika gärna skänka dom skogen ...

Användarvisningsbild

Re: Behåll vraket på massaved!

axland  
#554729 själverksam skogsägare som hugger själv, har troligen inget som kan ge verkligt avdrag, om man ser till det som ligger i traven, arne

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).