Motorsåg och handhållet

Måttband av...

39 inlägg 21002 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Måttband av...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324308 Köpte HVAs reservband, där satt ingen krok. 250:- tror jag det kostade, 15m

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måttband av...

valtra mega  
Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554515 Jag har ett par band som jag tänkt att renovera...
Det finns ju ett antal tillverkare, passar reservband till andra fabrikat?? Eller måste man använda Husqvarnas reservband till Husqvarnas måttband?

Ett band håller på att ryka av för mig, hur lagar jag detta? Klippa av helt och lappa över två cm och nita ihop? Eller ta och klippa av en bit från ett skrotat band och lägga över och nita ihop?

Skall man tejpa lite över skarven för att undvika att det skall haka upp i skarven? Vad för tejp kan vara lämplig i så fall?

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554516 Lägger till en bild på bandet som håller på att ryka av....
20190303_121014.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

anersimyra  
#554517 Att lägga över en bit låter som en bra lösning då du då behåller ursprungslängden.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

jannee  
#554518 Jag brukar skarva med ett plastband (2 till 3 nitar). Spelar inte så stor roll om bandet ibland hakar upp sig, 70 cm uthäng kan man leva med de få gånger bandet inte rullar upp sig för fullt :oops:

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

isteskog  
#554521 Lägg en skarvbit över och nita fast den. Då har du rätt längd fortfarande. Eltejp i ett tunt lager vid skarvarna gör att det inte fastnar. 🙂

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

bgl  
#554548 När man nitar ihop delar från olika tillverkare måste det färdiga bandet kontrollmätas!
För många år sen såldes på Elmia en billig reparationslåda med en ynklig plasttång. Färdigkapade plastband att sätta närmast kroken var för korta, undrar bara hur många som inte upptäckte felet?

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554550
bgl skrev:När man nitar ihop delar från olika tillverkare måste det färdiga bandet kontrollmätas!
För många år sen såldes på Elmia en billig reparationslåda med en ynklig plasttång. Färdigkapade plastband att sätta närmast kroken var för korta, undrar bara hur många som inte upptäckte felet?


Självklart kontrollmäter man ju banden, jag brukar när jag får fatt på ett nytt band sätta i kroken i kanten på arbetsbänken och mäta ut en meter, en drar jag ut och sätter enmetersstrecket vid kanten på bänken och ser om 2 metersmarkeringen hamnar på samma plats, sen vet jag hur mycket fel det mäter...

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

jannee  
#554554 Justeringen så man verkligen får rätt längd brukar jag senare göra nere vid kroken när jag har kroken fastsatt i en bräda = kroken i exakt samma läge som man har det i timret.
Lite off - själv använder jag mig av en sax, fungerar bäst när man avverkar bok.

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606332 Är det någon som har tips var man kan köpa reservband till måttbandet för en vettig penning, tycker priset börjar bli högt så det knappt är lönt att byta. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606376 Det är väl bara o knalla in till en Återförsäljare o köpa/beställa band.

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

Avslutat-02  
#606383 190 kr exkl moms och frakt....

vet inte om det är värt det..... :roll: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Måttband av...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606384 Till vilket Måttband är bandet??

Avatar Fallback

Re: Måttband av...

Avslutat-02  
#606385 Själva bandet kan man köpa löst, Eia var märket på det jag hittade.

Det skulle kosta 60 kr till med kassetten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).