Verkstan

Biltemas elektroder

12 inlägg 20459 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Biltemas elektroder

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55105 Köpte några packar biltema svestelektroder i helgen. Dom var snorbilliga 39:- per kilo. Fanns i rutil och basisk och 1.6 2 och 3.2.
Men vilken förstklassig skit det är. Fullständigt osvetsbart. Jag tycker mej vara en medelgod pinnsvetsare. Jag har jobbat som svetsare i 15 år men då mest med mig och mag men ett och annat tycks jag ändå ha snappat upp under åren.
Finns det någon budget elektrod som är nåt att ha? Eller är biltema elektroderna egentligen bra, kanske jag som bara inte fattar bättre??



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Biltemas elektroder

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55110 Hade gärna testat dom men är så sällan på Biltema så det lär dröjja innan man är där oxå.
Men annars själv så blir det Esab OK och Elga i stort sett bara.

Avatar Fallback

Re: Biltemas elektroder

Danne  
#55111 Tror man får lite va man betalar för. Körde i somras me esabs 3.2 or 48.00 men hade hela tiden problem me att slaggen ran i fatt mig hur ja än vinkla pinnen. Så sluta me att ja köpte lite dyrare pinnar på swedol som funkar kalas. :grin: Så nu ligger halva paketet i källarn o samlar damm. :lol:

Avatar Fallback

Re: Biltemas elektroder

M_M  
#55112
Körde i somras me esabs 3.2 or 48.00 men hade hela tiden problem me att slaggen ran i fatt mig hur ja än vinkla pinnen.

Om du ska svetsa vertikalt med OK48.00 ska du egentligen köra nerifrån och upp. Då rinner ju såklart slaggen neråt och bildar droppar, men svetsen under blir rätt slät och fin. Kräver viss vana för ett bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Biltemas elektroder

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55116
Danne skrev:Tror man får lite va man betalar för. Körde i somras me esabs 3.2 or 48.00 men hade hela tiden problem me att slaggen ran i fatt mig hur ja än vinkla pinnen. Så sluta me att ja köpte lite dyrare pinnar på swedol som funkar kalas. :grin: Så nu ligger halva paketet i källarn o samlar damm. :lol:


Men esabs 48or kan du knappast sortera in under billiga elektroder. En hylsa 2,5or kostar 456 på billigaste stället jag hittade... det ger 97 kronor kilot-

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltemas elektroder

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55117
Danne skrev:Tror man får lite va man betalar för. Körde i somras me esabs 3.2 or 48.00 men hade hela tiden problem me att slaggen ran i fatt mig hur ja än vinkla pinnen. Så sluta me att ja köpte lite dyrare pinnar på swedol som funkar kalas. :grin: Så nu ligger halva paketet i källarn o samlar damm. :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltemas elektroder

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55120 OK Hos Swedol: VT-74745
3.2, 6kg 295kr, nu Kampanj pris 264kr.

264 + moms = 330/6 = 55kr/kg.
annars
295 + moms = 368/6 = 61kr/kg

Användarvisningsbild

Re: Biltemas elektroder

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55122
Henrik K skrev:OK Hos Swedol: VT-74745
3.2, 6kg 295kr, nu Kampanj pris 264kr.

264 + moms = 330/6 = 55kr/kg.
annars
295 + moms = 368/6 = 61kr/kg


Men man kan inte jämföra olika grovlekar mellan varandra. Dyrare kilopros ju tunnare dom är
Men swedol var billigare 393 för 4,3 kilo 2,5or vilket ger 91,50 per kilo.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltemas elektroder

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55123 Men SELECTARC B56 var billiga på swedol 57:- kilot nån som provat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biltemas elektroder

Torparn79  
#55157
M_M skrev:
Körde i somras me esabs 3.2 or 48.00 men hade hela tiden problem me att slaggen ran i fatt mig hur ja än vinkla pinnen.

Om du ska svetsa vertikalt med OK48.00 ska du egentligen köra nerifrån och upp. Då rinner ju såklart slaggen neråt och bildar droppar, men svetsen under blir rätt slät och fin. Kräver viss vana för ett bra resultat.

kallas även för att svetsa "hängpung" då slaggen blir ohyggligt lik en sådan.
lätt att slagga ur är det oxå...

Avatar Fallback

Re: Biltemas elektroder

masen  
#55183 Elektroder märke: Kjellbergs är bra och relativt billiga, lite hårt höje men fina att svetsa med.

Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Biltemas elektroder

Danne  
#55427
M_M skrev:
Om du ska svetsa vertikalt med OK48.00 ska du egentligen köra nerifrån och upp. Då rinner ju såklart slaggen neråt och bildar droppar, men svetsen under blir rätt slät och fin. Kräver viss vana för ett bra resultat.


Haha nja ja svetsa me dom horisontellt :grin: Så någon vidare hållfasthet lär det inte blitt i dom fogarna men men håller gör det iallafall än så länge... :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).