Skogsmiljö och Trädlära

Hittat en mycket hög gran!

52 inlägg 33177 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554158 Är i Dalsland och gör lite planer några veckor! Sprang på en svacka med redig skog här med! Dagens högsta blev en gran på 42,8 m och flera runt 39 m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Torbjörn Johnsen  
#554159 Den är den värmländska gran-magin som har spillt över till Dalsland :-bd :d

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

T Landström  
#554169
Torbjörn Johnsen skrev:Den är den värmländska gran-magin som har spillt över till Dalsland :-bd :d


Finns många fina områden i norra Dalsland...iaf runt Edsleskog :)

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554171 Detta var någon mil söder om Ed!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623556 Det är inte ofta man springer på 1000 kubiks skogar. Men är är ett område utanför Vetlanda där höjden är ca 40 m och grundytan varierar mellan 50-60m2. Så det ger nog en 1000-1100 m3. Högsta jag mätte var 42,7 m hög. Åldern på skogen är 108 år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

sarevok  
#721406 vart ligger denna 50 metersgran mer specifikt? Jag bor i Nyköping och åker gärna och titta på den/mäter den

Användarvisningsbild

Re: Hittat en mycket hög gran!

sarevok  
#732116 SLU har samlat in data för höga granar i Sverige. Om ni på samma sätt samma sätt samlar in data för höga granar i hela Ryssland, ukraina och vitryssland,
så skulle ni nog finna finna en gran picea abies på 64-65 meter.
Ni borde försöka att utföra detta projekt om det är möjligt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).