Vedmaskiner, flishuggar

Vedhantering och transportalternativ?

25 inlägg 8892 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedhantering och transportalternativ?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553865 Har bara sålt lite ved till grannar tidigare, men i våras så fick sonen packa 40l säckar med björkved som "sommarjobb" och möjlighet att tjäna lite egna pengar. La ut en annons på blocket och det var ett väldigt intresse, sålde bort småsäckarna snabbt och av farten lite av min egna blandved som ligger i storsäck och IBC burar också. Så nu är det tomt i förrådet och måste göra en laddning i vår också.
Alla kunder ville ha hemleverans, så körde ut med släpkärra, funkar ju bra för 10-50 småsäckar, men att lasta av 4 IBC burar för hand är lite sämre märkte jag...
Ni som håller på med detta, vilka alternativ finns?
- Småsäckar är smidigt att hantera och verkar gillas av kunderna, men tar ju tid att packa för kunder som vill ha 5-6 kubik eller mer.
- Storsäckar, kräver för mig att jag kör med traktor, tar tid och kostar pengar vid längre avstånd.
- Lösved, samma som ovan om man inte har stor tippvagn efter bilen, men hur lagrar man veden då och hur lastar man kärran? Känns som man behöver ett slätt golv under tak som man kan skopa upp från med traktorn?
- Pallsäckar, köra på stor kärra eller flak/skåpbil med palltruck på? Kräver kanske bakgavellyft för att funka bra?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Fredrik Reuter  
#554056 Hej,
Det beror nog på hur mycket du vill satsa.
@vedproducent har mycket erfarenhet av detta och kanske kan ge input?

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Vedproducent  
#554102 Jag skickar några bilder hur jag gör.

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Vedproducent  
#554104


Tömmer säckarna och fyller vagnen

Avatar Fallback

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Norrtälje  
#554105 Vad kör du för säckar och till vilka pallar?

Kommer ihåg diskussionen om rullade armeringsmattor och att du gav det ett försök, vad landade det i?

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Vedproducent  
#554106
Norrtälje skrev:Vad kör du för säckar och till vilka pallar?

Kommer ihåg diskussionen om rullade armeringsmattor och att du gav det ett försök, vad landade det i?

Det är Espegards notsäckar. Ja jag har kört en del med armeringsmattor. Smidigt att fylla men tömma ur dom är notsäcken bra mycket bättre. Så i fjol och i år kör jag bara med säckar. Pallar går med alla möjliga. Det spelar ingen roll om det ör engångspallar med udda mått. Säcken står bara på pallen så jag lyfter aldrig med gafflarna i pallen.

Avatar Fallback

Re: Vedhantering och transportalternativ?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554107 Stort tack för bilder och beskrivning :-bd det där är ju i större skala, men känns ändå som en modell som kan funka. Håller notsäckarna bättre än de vita, där tycker jag att två-tre år har varit max, sen börjar öglorna gå av och de spricker upp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedhantering och transportalternativ?

80-90  
#554109 Kör själv med tippkärra bak bilen men mycket mindre än vedproducent gör min tar 3 m lös !! 60 liter säckar lägger jag bak i skåpet på bilen ! Å notsäck är dyra men håller nått så otroligt mycket bättre ! Rekommenderas varmt . Granngården har bra volym rabatt på espegård notsäck nu .

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Vedproducent  
#554110
björken skrev:Stort tack för bilder och beskrivning :-bd det där är ju i större skala, men känns ändå som en modell som kan funka. Håller notsäckarna bättre än de vita, där tycker jag att två-tre år har varit max, sen börjar öglorna gå av och de spricker upp?

Ja dom är riktigt bra. Kör 5:e säsongen nu med dom äldsta och har inte någon trasig säck än. Kommer hålla många år till. Billigaste säcken du kan ha. Inte att köpa men med hänsyn till hållbarheten. Dessutom om man jämför med vanliga bigbagsäckar så är ju torkningen helt optimal och det finns inte ett vedträ i dom säckarna med mögel om du har lite luft mellan raderna.

Avatar Fallback

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Norrtälje  
#554141
Vedproducent skrev:Ja dom är riktigt bra. Kör 5:e säsongen nu med dom äldsta och har inte någon trasig säck än. Kommer hålla många år till.


Låter toppen :smile:
Nu när vi ändå snackar säckar, vad säger du om någon frågar efter småsäckar..eller för den delen inte gärna vill ha det tippat, är alla förstående?

björken skrev:det där är ju i större skala, men känns ändå som en modell som kan funka.


Då har du ännu inte sett hans skotare och processor!

Fattas väl egen timmerbil men det kanske står på inköpslistan :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Vedproducent  
#554144
Norrtälje skrev:
Vedproducent skrev:Ja dom är riktigt bra. Kör 5:e säsongen nu med dom äldsta och har inte någon trasig säck än. Kommer hålla många år till.


Låter toppen :smile:
Nu när vi ändå snackar säckar, vad säger du om någon frågar efter småsäckar..eller för den delen inte gärna vill ha det tippat, är alla förstående?

björken skrev:det där är ju i större skala, men känns ändå som en modell som kan funka.


Då har du ännu inte sett hans skotare och processor!

Fattas väl egen timmerbil men det kanske står på inköpslistan :wink:

Jag säljer småsäckar också. Det är flexibelt när jag levererar. Kan ha full vagn med säckar eller lösved i botten och säckar uppepå. Så kan jag lasta på flaket på bilen också. Kör ganska ofta 2*5 m3 och lite säckar på flaket. Så då blir det 3 leveranser på samma tur. Händer väl någon enstaka gång att dom vill ha i Storsäck och det kan dom ju få om dom vill hyra in en kranbil. Ingen som gjort det än och dom är så nöjda med att få det tippat :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Vedproducent  
#554160 Kommer några bilder till på produktionen.

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Nybörjare1  
#554267
Vedproducent skrev:Jag skickar några bilder hur jag gör.


Det bildas inte mögel när du har så stora högar under tak?

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Vedproducent  
#554273 Det skulle det naturligtvis göra om den inte torkades i säckarna först.

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering och transportalternativ?

Nybörjare1  
#554304 Tänkte väl det.
Men, så du torkar i säck, häller ut, skopar upp och sedan häller ut igen?
Är det för att det är brist på säck som du gör så eller finns det någon annan anledning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).