Avverkning (slutavverkning)

Mer barkborre

242 inlägg 55580 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mer barkborre

Kime  
#547758 Har huggit en hel del barkborre i vinter på mina fastigheter. Intill en av fastigheterna har jag ett naturreservat.

Jag gjorde en liten invetering och kollade barkborre på reservatet och det är några fruktansvärda mängder. Känns ganska lönlöst att plock hugga mina träd när det finns dom där mängderna 100 meter bort.

Vad gör man? Hur kan det vara tilllåtet att länsstyrelsen har rena odlingarna av barkborre?

#barkborreangrepp2019



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547760 Tråkigt med sån granne
Är de absolut omöjligt att få de avverkat?
Tycker du ska ringa till skogsstyrelsen o påtala hur de ser ut

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

anersimyra  
#547766 I morgon påbörjar vi som andra huggarlag en fullständig sanering av Stockholm stads samtliga naturreservat från borreträd. Entomologen har konstaterat att de stammar som angreps i somras är fullständigt fulla av övervintrande larver. Att lämna kvar angripna träd i syfte att skapa död ved innebär inte enbart att grannägor blir angripna, hela reservatet blir ju dessutom fullt med s.k riskträd som möjligen ska ner enligt skötselplan.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

sundelius  
#547805
Kime skrev:Har huggit en hel del barkborre i vinter på mina fastigheter. Intill en av fastigheterna har jag ett naturreservat.

Jag gjorde en liten invetering och kollade barkborre på reservatet och det är några fruktansvärda mängder. Känns ganska lönlöst att plock hugga mina träd när det finns dom där mängderna 100 meter bort.

Vad gör man? Hur kan det vara tilllåtet att länsstyrelsen har rena odlingarna av barkborre?

Har samma granne och samma problem.
Tjänsteman på Skogsstyrelsen hjälpte oss i kontroversen med Länsstyrelsen.
De vägrade dock erkänna att deras barkborre odling orsakade våra problem. Dock lovade de att de slutat med att randbarka granar vilket var det som startade angreppen för många år sedan

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Kime  
#547814 Får helt enkelt ta telefon och ringa skogsstyrelsen i veckan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547828
anersimyra skrev:I morgon påbörjar vi som andra huggarlag en fullständig sanering av Stockholm stads samtliga naturreservat från borreträd. Entomologen har konstaterat att de stammar som angreps i somras är fullständigt fulla av övervintrande larver. Att lämna kvar angripna träd i syfte att skapa död ved innebär inte enbart att grannägor blir angripna, hela reservatet blir ju dessutom fullt med s.k riskträd som möjligen ska ner enligt skötselplan.. :???:


Har de äntligen insett sitt misstag, eller är det bara lite tillfällig välvilja?

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

anersimyra  
#547831
Mangan skrev:
anersimyra skrev:I morgon påbörjar vi som andra huggarlag en fullständig sanering av Stockholm stads samtliga naturreservat från borreträd. Entomologen har konstaterat att de stammar som angreps i somras är fullständigt fulla av övervintrande larver. Att lämna kvar angripna träd i syfte att skapa död ved innebär inte enbart att grannägor blir angripna, hela reservatet blir ju dessutom fullt med s.k riskträd som möjligen ska ner enligt skötselplan.. :???:


Har de äntligen insett sitt misstag, eller är det bara lite tillfällig välvilja?

Stockholm stad följer skogsvårdslagen när det gäller maximala mängden kvarlämnad gran per hektar oavsett om det är reservatmark.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Norrtälje  
#547844
Kime skrev:Har huggit en hel del barkborre i vinter på mina fastigheter. Intill en av fastigheterna har jag ett naturreservat.
barkborre på reservatet är några fruktansvärda mängder.
Vad gör man? Hur kan det vara tilllåtet att länsstyrelsen har rena odlingarna av barkborre?


Vem äger marken?

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

Kime  
#547851 Det är vi som äger marken på naturreservatet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

p till p  
#550714 Det behöver nog vara tusentals skogsägare som ringer till skogsvårdsstyrelsen och påtalar det olämpliga i att bedriva barkborreodling .

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550790 Polisanmäl för brott emot skogsvårdslagen.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Norrtälje  
#550851
Kime skrev:Det är vi som äger marken på naturreservatet.


Okej, beklagar sitsen du sitter i mellan två stolar sådär.
Artikel bakom betalvägg men visst hopp finns kanske; https://www.smalanningen.se/article/lan ... rreservat/

Skogsola skrev:Polisanmäl för brott emot skogsvårdslagen.


Biotopskydd, naturreservat, naturvårdsavtal och allt vad det kallas på kontoren är frånskilt skogsvårdslagen som är pekpinnen för skogsbrukare och inte tjänstemän.

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

Avslutat-02  
#550855 Ja fick avverka ett skifte i förtid pga barkborre, men det var min naturmupp till granne som inte vill ta reda på sin vindfällen.

Detta är vansinne, SS förstör skog för andra med sina dumheter, att några vindfällen för många skall ligga kvar och bli föryngringsplats åt borrar. Struntar fullkomligt i om nyckelbiotop eller reservat blir uppätet, men man måste ses som ansvarig om borrarna rymmer utanför reservatet och ställer till oreda och ekonomiska besvär för skogsägare.

Användarvisningsbild

Re: Mer barkborre

anersimyra  
#550886 Oavsett vad som står om undantag om bestämmelser enligt skogsvårdslagen så kan beslutande tjänstemän besluta om att den kan vara tillämplig just för att bekämpa borren. Stockholm stad har trots hårdnackat motstånd från både internt och externt håll tagit beslutet att ta ut alla borreträd ur reservaten. Det är således ” Snickelisnack ” att reservatbestämmelserna i varje läge är hugget i sten.. :???:

Avatar Fallback

Re: Mer barkborre

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554066 Här är dom dj-arna, men överlever en larv?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).