Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ny kärra och hydr. Problem

29 inlägg 8201 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini

Ny kärra och hydr. Problem

jonko  
#553956Just plocka ihop, och, det är fördröjjning i hydrauliken.
Servospakar.

När man drar lyft, så väntar den 1sek typ sen lyfter det...
Rotor höger, väntar typ 2sek, sen snurrar de. Släpper ja spaken till neutral och drar åt samma håll så svarar den direkt. Byter håll så är de fördröjjning igen. Samtliga funktioner har samma problem.

Valtra a92, har dåligt flöde. Det ska bli separat pump... sen i sommar.
Alla tester utförda på både 1200 och all in 2200isch. Dvs 50 ish l/min...
Spelar ingen större roll...

TS
FTG Mowi

Re: Ny kärra och hydr. Problem

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553965Fin vagn! Är det 10 tons pro versionen?

jonko  
#553970Japp, t10 2 pro. Med 720 kran.
Hade vissa krav, lavett ben, dubbel ram, svetsade bankar(möjlighet å sortera)

TS
Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#553977Luft kvar i systemet?

ulfgustav  
#554000Eftersom det är hydraulservo på denna så är det där felet skall sökas, verkar som du har för lågt servoflöde, på enklare lösningar brukar det vara i form av ett block med både strypningar och tryckreducering. Pumpflödet på traktorn är inte problemet i detta fallet

jonko  
#554003Så långt är jag med, men vad riktigt skall jag göra mera. jag förstår inte, för servo flödet är väll konstant oavsett om man rör spaken eller ej?
Det som är mest stört i det hela är ju att den är provkörd på fabriken 2019 och jag utgår helt kallt från att det fungerade som det skulle... så det är något jag gjort.
Måste ta mig en kikare på returen på servo. måste vara det som är boven får ju inte vara reducering på det flödet.

TS

83-35  
#554007Hej är de skild retur på servooljan ska inte finnas nåt mottryck där kan va en felkälla iså fall

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554016Ventilfabrikat? 1) ALLTID separat drän ledning från servospakar (även om det ofta funkar utan på mindre känsliga ventiler och med låga mottryck i returen). 2) Det kan på en del fabrikat behövas sätta dit en "tryckhöjare" dvs en backventil på ventilpaketets T port med lagom öppningstryck så servokretsen har ett grundtryck att börja med. Behovet av detta kan man se om du kör en on/off funktion (om de är direkstyrda elektriska!) och håller den i ändläge så skall servofunktionerna funka normalt. 3) Servotryck skall mätas för varje applikations normala användning och ev justeras beroende på årstid.
MVH
Morgan

jonko  
#554019Givetvis så ska det vara separat retur på servon MEN det fungerade med ett Tstycke på förra servo vagnen och så fick det bli på den här å då det inte finns tillräckligt med fria returer... jag vet att det är fel, men hoppades på att det skulle fungera...
funderade inatt på att jag behöver väll prova att lätta på påfyllningslocket och kast dit servoreturen... ifall...
Det borde ju vara en typ N154 eller dyligt som dragare, så man har alla erfoderliga in och utgångar... men så är ikke fallet. ska bli PTO pump, men det är sommar projekt.

Det som var positivt, är ju att det är propp. funktion på utskjut och grip, säljaren benämnde det som on/off vilket jag accepterade :)

TS
Användarvisningsbild

Mossebo  
#554025Jag säger som de andra. Testa med en egen retur ifrån servospakarna.
På min valtra har jag gjort en extra retur via påfyllningslocket. Nackdel att denna oljan går ofiltrerat ner i traktorn då.
Ingenting funkade som det skulle innandess. Just med tanke på alla fördröjningar.
Egen pump å tank finns på att göra listan här oxå pga detta.

jonko  
Mossebo skrev:Jag säger som de andra. Testa med en egen retur ifrån servospakarna.
På min valtra har jag gjort en extra retur via påfyllningslocket. Nackdel att denna oljan går ofiltrerat ner i traktorn då.
Ingenting funkade som det skulle innandess. Just med tanke på alla fördröjningar.
Egen pump å tank finns på att göra listan här oxå pga detta.

Har du möjligtvis en bild på hur du drog returen? för ja, samma här, det enda ställe att lägga en retur till så är ju ventilationsröret...

TS
Användarvisningsbild

Mossebo  
#554031Ingen bild just nu... Men påfyllnadslocket är ju gängat. Så jag bytte bara detta mot en adapter med genomgående hål. Å sedan en 90graders böj å en hona snabbkoppling i änden på denna.
Satte nog på en backventil oxå för att d inte ska bli "tomt" i slangen. Men denna satte jag vid utgången på paketet.
Inte bra att köra i orenad olja. Så ett filter på oxå hade ju gjort d hela perfekt:-)
Ventilationen ska du nog låta vara. Annars blir d nog inte bra

jonko  
#554036Nu vet jag inte vad du har för valtra, men våran A92 så har en fri retur, sedan har den ett relativt biffigt rör upp med "filter" som är ventialtionen, samt en knopp för nivåstickan.
Ventilationsröret är nära 1" grovt, så jag tänkte att det onekligen skulle gå bra att få in en 90a på där som skulle bli den nya extra returen.

TS
Användarvisningsbild

ss0803  
jonko skrev:Japp, t10 2 pro. Med 720 kran.
Hade vissa krav, lavett ben, dubbel ram, svetsade bankar(möjlighet å sortera)

Fin vagn! Hoppas du löser problemet.

Nyfiken på dina argument till varför dubbelram var ett krav?

Användarvisningsbild

Mossebo  
#554089Då bör du nog ordna en ny avluftning isåfall?
Som sagt, jag satte min nya retur genom påfyllningslocket :-)

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).