Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Repiga/matta plexirutor

11 inlägg 8984 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Repiga/matta plexirutor

Brorsan  
#553007 Bakrutorna, plexi eller lexan, har blivit matta och repiga på Norcaren
Finns det något medel att putsa upp dom med eller är det bara att såga till nya?
Jag måste ju fråga här innan jag köper nytt.
Olle



   TS
Avatar Fallback

Re: Repiga/matta plexirutor

jannee  
#553025 Vet inte vilken typ av "glas" som huvudstrålkastarna på en bil är av, dessa går i många fall att polera upp med TANDKRÄM eller ett fint polermedel.
Hade också små fina repor på husvagnens sidorutor (någon typ av plastglas) dessa repor gick att polera bort med polermedel (vax med polermedel).
Kanske värt att göra ett försök.

Avatar Fallback

Re: Repiga/matta plexirutor

Brorsan  
#553052 Jag googlade lite och hittade en del.
Ska prova att göra rent med handsprit först, man ska visst inte använda några starka rengöringsmedel.
Efter det provar jag med någon vax på en bit.
Dom kan inte bli sämre än nu iallafall.
Olle

   TS
Avatar Fallback

Re: Repiga/matta plexirutor

Amatörhuggare 62  
#553087 När ja hade min Lillebror.
Använde jag detta.

Resultatet blev så där.
Ej 100% nöjd.
Kanske förarbetet!?

Avatar Fallback

Re: Repiga/matta plexirutor

uffejohan  
#553098 Biltemas glasputs ger klara fina rutor men att polera bort repor utan att få dimmiga rutor är nog svårt.

Användarvisningsbild

Re: Repiga/matta plexirutor

Sne4  
#553246
Brorsan skrev:Jag googlade lite och hittade en del.
Ska prova att göra rent med handsprit först, man ska visst inte använda några starka rengöringsmedel.
Efter det provar jag med någon vax på en bit.
Dom kan inte bli sämre än nu iallafall.
Olle

Jo, de kan bli sämre - rejält. Det borde vara plexiglas=akrylglas=PMMA du har. Handsprit är c:a 70% etanol, detta kan framkalla stressprickor. Sitter inte rutorna i spänn på något sätt(vid flata ark) så går det troligtvis bra, annars märker du vad som händer.

Använd tvättbensin vid rengöring i samband med polering, den framkallar inte sprickbildning på samma sätt.

Samma sak gäller f.ö husvagnsfönster och andra formade/välvda rutor. De är vanligtvis även känsligare än de vanliga extruderade/gjutna arken.

Avatar Fallback

Re: Repiga/matta plexirutor

Ent  
#553249 Turtle Wax har ju en produkt avsedd till att polera upp matta strålkastare. Kostar ca 150 pix och räcker till många glas. Använde det på Ford Focus 99:an, blev väldigt bra fast man fick göra om det vartannat år.

Kan detta funka på dina plexirutor?

Avatar Fallback

Re: Repiga/matta plexirutor

bgl  
#553262 Bilstrålkastare, i alla fall äldre, är hos sniktillverkare gjorda av akrylplast (plexiglas) men oftast av obelagd polykarbonat.
Hyttfönster är för det mesta gjorda av belagd polykarbonat, t.e.x lexan eller margard.
Ett medel som slipar bort ett tunt lager av obelagd yta kan vålla stor skada på en belagd.
Prova alltid först i ett hörn där man inte tittar så ofta.

Användarvisningsbild

Re: Repiga/matta plexirutor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553263 Om man lägger på 2k klarlack efter polering så håller det sig flera år. Har inte provat på rutor men på strålkastare funkar det bra

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Repiga/matta plexirutor

Ent  
#553268
bgl skrev:Bilstrålkastare, i alla fall äldre, är hos sniktillverkare gjorda av akrylplast (plexiglas) men oftast av obelagd polykarbonat.
Hyttfönster är för det mesta gjorda av belagd polykarbonat, t.e.x lexan eller margard.
Ett medel som slipar bort ett tunt lager av obelagd yta kan vålla stor skada på en belagd.
Prova alltid först i ett hörn där man inte tittar så ofta.

På Fårrden såg det ut som att plastlyktglasen hade någon slags beläggning, typ klarlack. Denna hade fläckvis nötts bort men det blev kristallklart efter polering. Men det är såklart alltid bäst att pröva i nåt hörn först innan man ger sig på den stora poleringen.

Användarvisningsbild

Re: Repiga/matta plexirutor

Ostjohan  
#813097
Brorsan skrev:Bakrutorna, plexi eller lexan, har blivit matta och repiga på Norcaren
Finns det något medel att putsa upp dom med eller är det bara att såga till nya?
Jag måste ju fråga här innan jag köper nytt.
Olle


Hur gick det! Fick du ordning på Norcarens rutor? Har samma problem på Rottnes takruta, börjar bli svårt att se trädtopparna då man gallrar…

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).