Uppvärmning

Baxi bonus 30, dåligt drag!?

17 inlägg 14417 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Ivarsson2196  
#552456 Hej!
Tänker att jag slänger in frågan här, jag gissar på att det finns en hel del med vedpannor i detta forum.

Köpte en bättre begagnad baxi bonus 30 kombipanna i höstas. Installerades i oktober och fått arbetat i vinter.Har använts tidigare i ca 8-9 år hos ett äldre par som mest eldade pellets som jag förstår det. Och som endast eldade under kalla perioder på vintern.

Men har en lite funderingar.....
Jag tycker nämligen att det är väldigt dåligt drag/sug i pannan. Min far har nämligen en CTC v35 och den har otroligt bra drag.
Sen tycker jag att jag får lite väl mycket sot i kanalerna och samt att det bildas ”ganska” mycket tjära i ved inkastet.
Samma där, jämför man med min fars ctc där det knappt bildas sot eller tjära!?
Vi båda eldar samma typ av ved.
Och jag eldar endast ved.

Innan pannan installerades rengjordes allt noggrant i både kanaler och vedinkast.
Så både sekundär och primär kretsar är rena.

Är det så otroligt stor skillnad på pannorna? Eller kan min fläkt vara sliten?
Ni vedpann kännare eller bonus 30 ägare har ni några tips?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Nyborg  
#552470 Du har väl givetvis öppnat luftspjällen? (Kanske dum fråga.) Rätt inställning på primär och sekundär? Hur ser keramiken ut? Hur ser plåtarna i eldstaden ut? Packningar? Min bonus har mycket bra drag, den fläkten är ju kraftigt överdimensionerad. Sedan kan termostaten vara felinställd, vilket kan medföra sotbildning. Tilluft till pannrummet? Hoppas att detta inte är dumma frågor...

Avatar Fallback

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Amatörhuggare 62  
#552477 Ventilerna in i pannrummet, ska vara lika stora som arean på skorsten.
Tilluften är väldigt viktigt.
Vad har du för skorsten ? Jag har stålpipa, och längst upp.
Bildas en krans ibland, beroende på väder.
Så man får klättra upp med hemsotingsviskan, och moppa till .
Samtidigt kan man ju se ut över byn, och njuta av utsikten.

Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Arvid0  
#552482 undrar också över längd och diameter på skorsten. vad har du för rökgastemp? normala värden på övriga termometrar?

Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Nyborg  
#552488 I gamla byggregler skulle arean på tilluftsventil i pannrum vara 1,5 gånger skorstensarean, för att säkerställa funktion.

Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Ivarsson2196  
#552489 Kul att så många vill hjälpa till! Primär och sekundär är inst efter instruktionsboken. Keramiken är i ok skick, lite sliten men inga sprickor. Plåtarna i vedinskastet har någon sprickor inget som ska påverka detta tycker jag. Har en tegelmur som skorsten, skulle tro att utgång är ca 40x40.
Dock är tilluften på 20x20
Rökgastemp ligger på ca 120 grader vid full effekt på panna.
Laddomaten öppnar kring 65-70grader

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Ivarsson2196  
#552493 Höjd på muren är ca 5m.
Har en stor ytterdörr i anslutning till pannrummet, när jag öppnar den samtidigt som det pannan går så ökar ej draget.
20x20 i tilluft måste väll räcka när pannans utgående (muranslutning) rör är 15x15?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Nyborg  
#552501 Jo, det tycker man. Men jag tycker att du har låg rökgastemperatur. Var mäter du den? Min ligger på ca 180-200 grader. Du har givetvis rätt vedlängd? Kan vara lite känsligt. Flambaljan i botten på pannan är hel och rättvänd? Hur sliten är keramiken? Sekundärluftshålen i keramiken är koniska, blir de för slitna får man fel inställning. Fläkten ska varva ordentligt, har dock ej vart med om nån dålig fläkt nån gång. (Jobbar som sotare)

Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Ivarsson2196  
#552509 Rökgastermometern sitter strax efter fläkten. Ca 20cm från fläkten. Sitter den för nära fläkten tro?
Flambaljan (förbränningskammaren) är bytt förra veckan, med öppningen utåt mot luckan. Vedlängden är rätt. Keramiken är väll i okej skick enligt mig. Endast visuellt kontrollerat keramiken.
Vet dock ej hur lufthålen du pratar om ser ut. Hur kollar jag dom? Måste jag lossa på främre kåpan vid sek och primär vreden för att kontrollera sekundärkretsenshålen i keramiken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Arvid0  
#552570 ja jag tycker också du har låg rökgastemp. frågan är varför. för bra drag i skorsten eller för snålt med inluften?

Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Nyborg  
#552748 Lufthålen syns i springan i keramiken, svårt att förklara hur de ska se ut. Har inte måttet i huvudet. Termometern sitter säkert bra där, kolla så att känselkroppen (änden) sitter mitt i rökgasvägen. För långt inskjuten mäter den oftast fel.

Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Ståhlis  
#689922 Det låter som problem med för låg rökgastemperatur och då bildas sot och tjära. Om du tar bort värmeplåtarna i vedmagasinet, hur ser hålen för primärluften ut? Det finns risk att de sätter igen men det går ganska enkelt att få bort.
Sedan kan primärluftskanalerna sättas igen. Jag tror att din panna har två inspektionshål som du kommer åt framifrån, kolla tills dessa och rensa vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Ståhlis  
#689923 (ser nu att det var länge sedan detta inlägg kom till :), hoppas det löst dig)

Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

PeterMA  
#692738 Vet att det är en gammal tråd...men fick bra tips igår från Baxi kundtjänst igår:
Jag hade 133 grader och var inte riktigt nöjd.
Höjde fläkthastigheten från 40 till 45 vid normaldrift. Då ökade rökgastempen till 163 grader momentant.
Man gör det genom att slå in 111 på konsolen sedan öka parameter 1 med +-knappen.
Satte dessutom ner sekundärluften till 20%.

Användarvisningsbild

Re: Baxi bonus 30, dåligt drag!?

Ståhlis  
#692745 Bra tips! Men låter lite halvfarligt att börja knappa in sådana här saker utan en manual. Finns detta dokumenterat någonstans så man kan läsa på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).