Traktorer och processorer

Nytillverkade Massey Ferguson 35

17 inlägg 18273 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytillverkade Massey Ferguson 35

Norrtälje  
#552029 Är det någon som har pris på den nytillverkade licenskopian för Afrikanska marknaden?
Hittar inte mycket info.


Senast redigerad av Norrtälje mån 18 feb 2019, 00:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Pris Massey Ferguson 35

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552061 Tror inte att det finns mycket info om den afrikanska versionen utanför Afrika - men du kan säkert mejla en handlare Sydafrika eller Kenya och höra.

Angående traktorn i tråden så är ju som sagt många bilder i annonsen alltid ett plus.

Personligen skulle jag inte ge särskilt mycket för den fyrcylindriga versionen eftersom den är känd för att vara notoriskt svårstartad, man får nästan använda motorvärmare på sommaren.

Användarvisningsbild

Re: Pris Massey Ferguson 35

Aqualize  
#552139
Norrtälje skrev:Förresten är det någon som har pris på den nytillverkade licenskopian för Afrikanska marknaden?
Hittar inte mycket info.

130 000 SEK okänt hur det fungerar med skatter där och om pris anges som sådant eller ej.
https://www.standardmedia.co.ke/article ... f-tractors

https://www.xe.com/sv/currencyconverter ... KES&To=SEK

Den har en indisk motor vill jag minnas och omöjlig att sälja i EU bl.a. p.g.a. emissionskrav.

Användarvisningsbild

Nytillverkade Massey Ferguson 35

Göt  
#552143 Är du säker på att det är en licenskopia den säljs ju som Ferguson. Kopiorna från indien heter väl Tafe

Avatar Fallback

Re: Pris Massey Ferguson 35

Norrtälje  
#552215
Aqualize skrev:130 000 SEK okänt hur det fungerar med skatter där och om pris anges som sådant eller ej.
https://www.standardmedia.co.ke/article ... f-tractors

Den har en indisk motor vill jag minnas och omöjlig att sälja i EU bl.a. p.g.a. emissionskrav.


Jag tycker jag är bra på att söka men hittade inte den artikeln, tack!
1,4m kenyanska shilling dvs ca 13500USD. Överkomligt men frågetecken finns ju.
Jo den är exklusiv för marknader som inte är lika reglerade men det är ju en separat fråga.

Göt skrev:Är du säker på att det är en licenskopia den säljs ju som Ferguson. Kopiorna från indien heter väl Tafe


Oklart för mig hur det ligger till, kan såklart vara en helt ny produktionslinje i egen Agco/Massey-fabrik men Indiska Tafe säljer eller har iaf sålt under licens och verkar ha ett gott samarbete, så långt känner jag mig säker. MF35 licenskopian av Tafe i Indien finns i minst två varianter och verkar heta "Tafe 35 Di".
1550440209_tafe-35-di.jpg


Men finns också en "Massey Ferguson 1035 Di" från Tafe:
1550440237_mf-1035-di.jpg


Wikipedia skrev:TAFE in India bought a licence to build MF35s in 1960 and continued manufacturing them until 2002.[18] Yugoslavian firm Industry of Machinery and Tractors also bought a licence to build Massey Ferguson tractors,[19] marketing the MF35 as the IMT539.[20] In 2014 variants of the MF35 were still being built in India, Pakistan and Turkey.[21] In 2015 Agco, owners of the Massey Ferguson brand, relaunched the MF35 in the East African market as the "People's tractor"


IMT539:
1550441042_imt-539.jpg


Massey Ferguson 35 2015-
1550440811_mf35.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

Göt  
#552217 Den finns ju med på Massey Fergusons internationella hemsida så jag tvekar om den skulle vara licensbygd, MF har ju egna fabriker lite runt om på jordklotet http://int.masseyferguson.com

här är länken direkt till traktorn http://int.masseyferguson.com/mf35.aspx

Avatar Fallback

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

Norrtälje  
#552220 Den nya folktraktorn är under Agco/Massey däremot vilken fabrik den kommer ifrån är i alla fall för mig oklart. Likaså motorn. Skulle kunna vara TAFE producerade delar av allt jag kan döma..

Kan ju ta det som konstaterats,
1. TAFE som producerar traktorer i Indien har ett bra samarbete med Massey.
2. TAFE har redan en tillverkning av modellen ifråga.
3. Indien har en bra geografi ur exportsynpunkt till Kenya.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

Aqualize  
#552240 Man kan väl säga att varenda diktatur plus några till (raljerar lite här) har haft licenstillverkning inom landet av Massey Ferguson. Vilka som är aktiva nu vet jag inte.
http://tractors.wikia.com/wiki/Massey_F ... n_Tractors



Motorn är Simpson SJ323, vilka är indiska och sorterar in under samma grupp som TAFE. Vad för motor TAFE licensbyggda har vet jag inte.
http://ame-en.masseyferguson.com/mf35.aspx (brouschyren)
http://www.simpsons.in/


Men varav intresset för den här? Går inte att säljas in här och en tipp-topprenovering av befintlig MF 35:a är nog billigare att göra även om den skulle säljas.

Användarvisningsbild

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

totte  
#552248
Aqualize skrev:Men varav intresset för den här?


Frågan bara dök upp i tråden om pris på en begagnad trettifemma. Så blev det en diskussion och då delade jag det till en egen tråd.

Avatar Fallback

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

Norrtälje  
#552250 Yes Totte, tänkte nästan fråga om mod kunde bryta ut men det löste du!

Aqualize skrev:Motorn är Simpson SJ323, vilka är indiska och sorterar in under samma grupp som TAFE. Vad för motor TAFE licensbyggda har vet jag inte.


TAFE 35 och TAFE 1035 verkar motorn heta Simpson 324. 2,4L 36hk.
Intressant om broschyren för folktraktorn skriver Simpson 323 2,4l 36,5hk. Låter ju väldigt snarlikt må jag säga..

Men varav intresset för den här? Går inte att säljas in här och en tipp-topprenovering av befintlig MF 35:a är nog billigare att göra även om den skulle säljas.


Jag kan inte raljera om intresset för MF35, det skulle bli för långt men jag har ofta ett öga öppet för hur det ser ut på andra marknader och tycker det är intressant att jämföra möjligheter och om jag kan lära mig någonting.
Hade väldigt gärna sett en möjlighet att köpa en ny MF35 men det gäller också många andra produkter menade för vanligt folk och som är utvecklade för andra marknader än slit och släng som vi dras med samtidigt som vi tvunget ska hävda miljöskäl.

Nu finns det ju fortfarande visserligen en del MF35or i Sverige men du förutsätter att det finns MF35:or att köpa för renovering. Många tusentals gamla MF har gått på export från Europa. Till länder andra än Sverige för renovering. I bästa fall kan man här få en bättre tillgång till nytillverkade reservdelar fraktade hit och det vore ju inte fel. Då ser framtidsutsikterna genast väldigt mer positiva ut även för en 60 år gammal traktor. Kanske med bättre Engelska i Indien att man till och med kommer kunna få servicehjälp på nätet och över telefon :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

Göt  
#552361 Finns ju väldigt mycket nytillverkade reservdelar till MF 35, till MF 135 finns det även nya motorer att köpa, så det är inget problem med delar...

Användarvisningsbild

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

källshult  
#552401 kollade för skojs skull med min återförsäljare på MF om möjlighet att få fram pris och beställning . fick svar att det säljs ej här i Europa så han kunde inte få fram prisuppgift .

Avatar Fallback

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

Norrtälje  
#552424 Exakt, de representerar gårdagens teknik och får inte säljas här, marknaden tynar också bort. Utvecklingen från botten tar istället fart i tredje världen. 8 miljoner småskaliga jordbruk i Kenya och 570 miljoner i hela världen, Sverige står för en allt mindre del och tydligen har så mycket som 90% försvunnit i södra Sverige sen 1990. Du måste bo långt härifrån för att kunna traska in och köpa dig en ny MF35 för familjegården.

Göt skrev:Finns ju väldigt mycket nytillverkade reservdelar till MF 35, till MF 135 finns det även nya motorer att köpa, så det är inget problem med delar...


Efter att spanat lite på utbudet på Ebay måste jag säga att om du ska exkludera nytillverkade delar från just Indien i någon konstig argumentering mot nytillverkning i Indien så lär du få dra av majoriteten av utbudet av nytillverkade delar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

Göt  
#552435 Vadå konstig argumentering? Ferguson tillverkar traktorn själv. Att det sedan finns andra som tillverkar reservdelar är väl inte konstigt...

Avatar Fallback

Re: Nytillverkade Massey Ferguson 35

Norrtälje  
#552452 Ursäkta mig, jag blandade och la ihop vad Aqualize skrev att det är ju bara att ta en befintlig MF35 (underförstått utan att bry sig om Indien och nytillverkning) och med det du sen skrev att nya delar är ju inget problem att få tag i (underförstått utan att bry sig om Indien och nytillverkning) och jag menar ju på att det är ju självklart just för denna nytillverkning I Indien som det finns så mycket delar.

Och om du missat att tolka mig så i klartext lyfter jag frågan att det skulle mycket väl kunna vara just TAFE som är den nya folktraktorn i Kenya. Att Massey är bara namnet på motorhuven.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).