Skogsmiljö och Trädlära

Hål längst ner på en gran

10 inlägg 7749 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hål längst ner på en gran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51930 Någon som vet vem som gjort det här? Obs, det är precis i jämkant med snötäcket. låg några spån utanför så det måste vara gjort i vinter
Hål 1.jpg
Hål 2.jpg
Hål 3.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Hål längst ner på en gran

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51933 skulle tro att det kan vara nån typ av hackspett....

Användarvisningsbild

Re: Hål längst ner på en gran

halvproffs  
#51938 Det är en spillkråka som gjort hålet. Hackar hål för att komma åt insekter och larver mm. Spillkråkan är den hackspett som gör flest bohål så den är värdefull för andra arter.

Användarvisningsbild

Re: Hål längst ner på en gran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52017 Det var som tusan, trodde på någon sorts gnagare. Att hackspettar sätter sig så långt ned och letar mat var något nytt. Kul att man fortfarande kan få uppleva och lära sig nya saker i skogen. Trodde jag kunde min skog utan och innan, men inte så tydligen :smile:

Tack för svaren!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hål längst ner på en gran

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52020 Hej Uvskogen . I Färnebo fjärdens nationalpark har naturvårdsverket satsat mer än 320 miljoner kr.
Ja du läser rätt, dvs ca 1/3 miljard kr på hackspettar.

Fågelungar infångade i Norge, farmade på nordens ark, utsläppta i Gysinge till en tvärsäker svält död.
Jo då det är lagligt att göra så för STATEN.

Du kan få vara med i hackspettens vänner, jag ska nog bilda en sådan förening.
Kan nog få miljoner i bidrag.
Bedrägeri !
Tja vad håller natur mupparna på med då. Svälta hackspettar är väl inte så rart det heller.

Användarvisningsbild

Re: Hål längst ner på en gran

halvproffs  
#52054 Ni har säkert sett gamla stubbar som flisorna är alldeles utspridda runt stubben, typiskt spillkråkebeteende.

Användarvisningsbild

Re: Hål längst ner på en gran

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52061 På avverkningar så blir det högstubbe på en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Hål längst ner på en gran

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52100
Henrik K skrev:På avverkningar så blir det högstubbe på en sådan.


Menar du med det att jag ska lämna en högstubbe när jag kommer fram till det trädet, håller på och gallrar nu. Nåja hög och hög, jag gallrar med motorsåg så den blir väl inte så väldigt hög eller borde man släpa ut en stege i skogen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hål längst ner på en gran

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52111
Uvskogen skrev:
Henrik K skrev:På avverkningar så blir det högstubbe på en sådan.


Menar du med det att jag ska lämna en högstubbe när jag kommer fram till det trädet, håller på och gallrar nu. Nåja hög och hög, jag gallrar med motorsåg så den blir väl inte så väldigt hög eller borde man släpa ut en stege i skogen?


Ja anledningen är att det troligen ändå är så pass mycke röta i neder delen så den har inte så stort värde ekonomiskt men för fåglar som söker föda så kan den va bra.

Avatar Fallback

Re: Hål längst ner på en gran

Brasse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55218
Uvskogen skrev:Någon som vet vem som gjort det här? Obs, det är precis i jämkant med snötäcket. låg några spån utanför så det måste vara gjort i vinter
Hål 1.jpg
Hål 2.jpg
Hål 3.jpg


Jomenvisst är det en Spillkråka som har varit där!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).