Vedmaskiner, flishuggar

Elhydaulisk vedklyv för 50cm ved

9 inlägg 11765 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elhydaulisk vedklyv för 50cm ved

Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5483 Hej

Letar efter en vettig elklyv för 50cm ved, finns det någon som kan ge tips om en bra, effektiv och prisvärd klyv?
Jag kommer att klyva 30-50kbm/år så priset på klyven är inte avgörande, prioriteten ligger på robusthet och hastighet.

Jag har hittat lite information på diverse företags hemsidor, men inte riktigt lyckats jämföra dem.

Jag vill ha en klyv som klarar att klyva i fyra delar direkt, hur mycket måste den trycka? Jag har sett att det finns allt ifrån 5 till 10 ton, de flesta verkar ligga på 7ton. Räcker det?

Vad är en rimlig cykeltid? Några fabrikanter skriver ut tiden och den verkar ligga runt 4-5sek för klyvning och sedan 1-3 sekunder för retur. Någon som har erfarenhet om vad som kan anses tillräckligt snabbt? Stå och vänta är ju inte kul!

Många klyvar har idag dubbla hantag, fungerar det bra? Den klyv jag använt hittills (en hydraulyxan för 35cm ved) har endast en spak vilket gör det möjligt att använda en hand för att hämta tillbaka ved som behöver klyvas ytterligare en gång direkt och på så sätt spara lite tid. Erfarenheter någon?

De jag har kikat på är:
- Kellfri, verkar vara ett vettigt alternativ (billig), men ingen cykeltid anges. Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av denna klyv?
- Faxes, liknande Kellfri men lite dyrare. Cykeltid ca 4 + 1.5 sekunder.
- Trejon, riktigt snabb, tur&retur ~4 sekunder, men riktigt dyr. Någon som har erfarenhet av hur den justerbara fyrklyvskiven fungerar på denna klyv? Det är en pedal man skall trampa ner, blir det inte jobbigt i längden?

Finns det andra bra märken?

/Agne



   TS
Trejon
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5485 jag har kört med en Bala agri ihop med brorsan, den har vart riktigt bra :)

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5486 Normalt tycker jag att själva klyvtiden på den kategori klyvar du pratar om här inte är nåt problem jämfört med plocket runt omkring, det tar längre tid att fiska upp en ny klabbe och plocka undan det klyvda än själva klyvet om man inte har en halv pluton med hantlangare.
Kellfris klyv har jag dålig erfarenhet av, slarvigt byggd och mekanismen för att påverka ventilen med två handtag är vekt byggd.

Faxes har jag inte kört, men hört mkt bra om. Bala är bra som sagt.

Hög effekt på elmotorn oftast ger bra skjuts på klyven.
7t ska nog räcka bra om man inte regelmässigt kör väldigt hårda träslag.

Dubbla handtag är en säkerhetsdetalj, inte tillkommen för att arbetet ska gå snabbare. Om man tror sig kunna hålla händerna borta och/eller är villig att ta risken att klämma av ett finger så brukar det inte vara så svårt att bygga om till enspak.


/Björken

Avatar Fallback
Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5487 Tack för tipsen!

Har fram tills nu använt en "Hydraulyxan" för 30cm ved och klyvt några hundra kbm med denna och inte upplevt att endast ett hantag för manövreringen är någon stor säkerhetsrisk, men det är klart allting kan ju hända. Får väl helt enkelt prova med två hantag och fungerar det inte bra så får man väl bygga om.

Orsaken till att jag letar ny klyv är att jag nu har möjlighet att elda 50cm ved.

/Agne

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5488 Vi har en Faxe 70 cm som gått drygt 1000 m3(5st delägare) o det enda som pajat är ventilen o motorskyddet/startknappen men det berodde på en olycka vid lastning på en bilkärra. Annars bara bytt olja o kört.
Då den är några år så har den enkelspak som stannar i klyvläge o sen är det ett stopp som man ställer in som automatiskt stoppar o skickar tillbaks kolven. Det kan va lite lurigt om man inte tänker sig för men man har ju alltid nästa kubbe klar när kolven är tillbaka.
Vi har också en horisontal kniv till den men det är sällan jag använder den, fungerar ju bra men bara vid "rätt" diameter.

Magnus M

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5506 Hörde talas om några grabbar som hyrde en klyv med tvåspaksreglage. De löste de med att en skötte spakarna och den andre matade med ved.....

Tror nog att enspaks kan vara väl så säker bara man vet vad man håller på med.

Ett sätt att fixa en tvåspaks är att böja till en lägom lång svart PVC-slang som man trär över spakarna. Och vips har man en enspaks med ett rejält handtag.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5518 känner ochså några som körde två man på en klyv
en matade och en skötte spaken, han som matade
kubbar har bara en halv tumme i dag..... kontentan
av det hela blir kör aldrig två man på en klyv om man
vill ha alla kroppsdelarna kvar i fungerande skick, det
är så lätt att man blir stressad och kommer i otakt.

Avatar Fallback
tobbjo  
#5527 Ja och jag fick ringa helikoptern och hålla grannen i handen (den med fingrar kvar) medan vi väntade de 20min som helikoptern tog, för ett par år sedan. En upplevelse jag inte skulle saknat om jag sluppit den.
En vedprocessor med alla skydd bortkopplade...

Tänk på vad ni gör, kanske bättre att lägga byggkreativiteten på effektivitetsförbättringar runtikring än på att koppla bort skydd.
Snickra till en transportör,t.ex.

T

Avatar Fallback
Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5561 Hej och stort tack för tipsen. Det lutar åt att det blir en Faxes, skall åka förbi den lokala handlaren så fort han fått strömmen tillbaka.

Ser att jag behöver gör ett litet förtydligande också, jag menade inte att man skulle koppla bort säkerhetsdetaljer och göra klyven livsfarlig, utan jag letade efter en klyv med manövrering likt den på Faxes, med en spak. Släpper man spaken går klyven tillbaka till utgångsläget.
Det är denna typ manövrering på den klyv jag använt de sista 10-12 åren och jag tycker den är smidig. Att behöva använda båda händerna ger nog en marginellt större säkerhet.
Däremot håller jag med om att klyvarna där hantaget "låses" i klyv-läge tills dessa klyven nått hela vägen är mycket luriga! Jag skulle själv aldrig använda denna typ av klyv...på tog för farlig för min smak!

/Agne

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).