Motorsåg och handhållet

Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med piccokedja? (video)

10 inlägg 8668 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med piccokedja? (video)

Fredrik Reuter  
#551533 Som du säkert vet så håller vi på med lite olika tester av motorsågar nu under vintern. En är en långtidstest av Stihl MS 500i och en annan är en jämförelse mellan 50cc sågar i och med att Husqvarna släppte 550XP Mark II för några veckor sedan.

Något som slog var vad som skulle hända om man satte en picco-/pixelkedja på en Stihl MS 500i och testade att köra cookie cutting i den stock som vi gjort de övriga testerna. Sagt och gjort.

Resultatet var nog inte riktigt vad jag tänkt mig...

Se videon nedan för mer.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med pixelkedja? (video

anersimyra  
#551541 Det gick som sagt riktigt bra det där.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med pixelkedja? (video

Fredrik Reuter  
#551543 Ja, jag måste säga att jag blev ganska paff, piccon kanske har träffat sin soulmate... 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med pixelkedja? (video

anersimyra  
#551547 Själv bytte jag till 0,325 på en 262:a och den kombinationen var riktigt vass vid kapning med 20”.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med pixelkedja? (video

Meijer  
#551558 Vilken/vilka kedjor är det?

Användarvisningsbild

Re: Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med pixelkedja? (video

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551561 Ni får väl köra MS 500i mot Svante Hanssons trimmade 346 NE med 1/4" kedja. Kan bli en intressant jämförelse.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 14 feb 2019, 22:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med pixelkedja? (video

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551573 Ja likte den der. At ein kappa fort med pixel har eg og erfart. Er da semi eller full chisel på stihl sagå? Ulempa er ved filing, små tenner og tynne filer, 4,5 og 4,0 mm. Eg har kjørt litt picco sjølv på 261,semichisel bra kombinasjon skulle kanskje fortsatt med da, fortere og fila enn .325 er litt færre tender. Kanskje bedre til kapping enn kvisting.

Avatar Fallback

Re: Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med pixelkedja? (video

Jonashuggare  
#551894
Fredrik Reuter skrev:Ja, jag måste säga att jag blev ganska paff, piccon kanske har träffat sin soulmate... 😉

Dreva den också så är ni i himlen... :-bd

Avatar Fallback

Re: Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med pixelkedja? (video

Hema  
#552030 Motsvarar MS500i en 357:a i kubik? Närmare 80cc va? Så en 372, 572, 390 kanske vore mer rättvist?

Användarvisningsbild

Re: Hur snabbt kapar en Stihl MS 500i med pixelkedja? (video

Fredrik Reuter  
#552031 Hej,
Ja, det stämmer bra och som jag skrev i videon så är det ingen jämförelse mellan de båda utan enbart för att få perspektiv! 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).