Då blir det årets sista uppdatering.
Samtliga groddförsök avslutades i dag.
Sedan sist:
1. Möjligen något frö till som grott. Befintliga groddar har växt till sig i vattnet. Jag drar därför slutsatsen att det är inte så bråttom att föra över groddarna till jord vilket är bra när det tar 2-4 veckor för 10-25% av fröna att gro.
2. Fler frön har grott men inte någon nämnvärt fler än i försök 1 och 3. Slutsats: köldbehandling i kylskåp tillför inget.
3. Lite fler frön har grott. Slutsats som tidigare värme och ljus aktiverar fröna att gro, i mitt parti ca 10-25 % av fröna.
Jag går nu vidare och omplanterar 10 st plantor från den 27 november i större krukor. De största är nu ca 8 cm i diameter över parbladen och ca 3 cm höga.
De groddar som planterades 9 december är nu ca 4 cm i diameter över parbladen och ca 1 cm höga.
Sanolikheten är stor att plantorna från 27 november blir ohanterligt stora till maj-juni när de ska planteras ut. De 10 st plantor som omplanterats gör jag för att få fram en tillväxthastighet. Som jag skrev tidigare är målet plantor om 20-25 cm höga till mitten av maj. Så med det i beaktande Så siktar jag in mig på att få fram en ny omgång med planteringsdugliga groddar från slutet av januari till mitten av februari och hoppas därmed att det stämmer bättre i tid.
Vad tror ni?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto