Skogsekonomi

Släpkärra eller takbox?

9 inlägg 4427 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Släpkärra eller takbox?

Dalskog  
#551330 Vill ogärna slita mer än nödvändigt på privatbilen när jag far till skogen för att t.ex. hugga eller röja.
Släpkärra känns ju bra, men hur funkar takbox tycker ni?
Är det nån skillnad i avdragsrätt mellan släpkärra och takbox?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Släpkärra eller takbox?

Värmlänning  
#551374 Köp bägge :-ss du har nytta av båda två :wink:
Själv föredrar jag släpkärra om jag skall få med röjsågen om jag har en bil jag är rädd om..

Användarvisningsbild

Re: Släpkärra eller takbox?

JohannesG  
#551381 Takbox får du ju lyfta allt över huvudet med risk att tappa något och eventuellt repa bilen. Släpkärra får du med mycket mer på och en bättre lasthöjd.

Användarvisningsbild

Re: Släpkärra eller takbox?

DrW  
#551410 Det här kanske kan vara något?
MFT backbox
https://www.carparts.se/mft-transportlo ... rrier.html

Användarvisningsbild

Re: Släpkärra eller takbox?

JohannesG  
#551454
DrW skrev:Det här kanske kan vara något?
MFT backbox
https://www.carparts.se/mft-transportlo ... rrier.html

Om du klarar dig med bara 57kg lastkapacitet så är den säkert bra.

Användarvisningsbild

Re: Släpkärra eller takbox?

halvproffs  
#551460 Är du i skogen mycket så köp en beg Caddy gärna 4wd så har du plats för allt.
Tyvärr var det många småfel på min men den var kanske ett udda ex. Hade stor nytta av min på många vis.

Avatar Fallback

Re: Släpkärra eller takbox?

Dalskog  
#551463 Till saken hör att jag inte har dragkrok på bilen, utan måste fixa det också i så fall.
Är takbox avdragsgillt?
Är dragkrok avdragsgillt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Släpkärra eller takbox?

halvproffs  
#551466
Dalskog skrev:Till saken hör att jag inte har dragkrok på bilen, utan måste fixa det också i så fall.
Är takbox avdragsgillt?
Är dragkrok avdragsgillt?


Om du kan lägga fram sakliga skäl förmodligen.
Det är ju småsummor så bara att prova.
Märks ju först vid kontroll.

Avatar Fallback

Re: Släpkärra eller takbox?

JoTh  
#551578
Dalskog skrev:Till saken hör att jag inte har dragkrok på bilen, utan måste fixa det också i så fall.
Är takbox avdragsgillt?
Är dragkrok avdragsgillt?


Takbox är en redskapslåda för transport av näringsverksamhetens utrustning.
Den är inte heller fast installerad på bilen, och kan därför tillhöra ditt företag.
Den är således avdragsgild.
Inköpspriset är så lågt så det medger även direktavskrivning.

Dragkrok kan troligen inte betraktas som avdragsgild om den ämnas montering på din privata bil.
Monteras dragkrok på en bil som tillhör närningsverksamheten är den däremot helt avdragsgild.
Monterar du och kostar på dragkrok privat på din privata bil kan du i gengäld ta ut en högre milersättning för de resor du gör i tjänsten i din egen näringsverksamhet när du drar släpvagnen i näringen.

Inköp av släpvagn kan du göra till näringsverksamheten.
Den kommer att betraktas som en inventarie och då bör den i en mindre näringsverksamhet tas upp och bokföras med avskrivning vanligen under 5år.
Den kommer då även att ha ett restvärde, och skall ingå i den inventarieförteckning som skall finnas upprättad.

Takboxen skulle jag kunna motivera direktavskrivning på utan krångel, då den rimligen kan ha en livslängd på max fem år vid användning i verksamheten.
Skulle den hålla längre är det ju ett plus, men det är ju inget man kan veta eller beakta vid inköpstillfället.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).