Skogsröjning

Bör björk röjas bort när granen fått övertag?

7 inlägg 3050 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bör björk röjas bort när granen fått övertag?

Kalleskog  
#550866 Jag har ett bestånd med granar som är ca 3-5 meter höga. Röjde beståndet för några år sedan och såg idag att beståndet slutit sig ordentligt men att det finns en del klen björk på ca 1-2,5 meter. Hur är er erfarenhet, bör man röja bort björken eller kommer den ge upp då granen fått ett kraftigt övertag och snart helt har slutit sig? Visst är dt roligt att röja men vill ju inte utföra onödigt jobb



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Bör björk röjas bort när granen fått övertag?

Avslutat-02  
#550867 Ja röjer bort alla björkar då granen fått över taget. Om ja ska lämna någon då ska det vara en väldigt stor lucka.
Siktar efter ha högst 10% löv inslag efter slutröjning.

Avatar Fallback

Bör björk röjas bort när granen fått övertag?

Kalleskog  
#550868 Jag syftar på björkar som växer bland granar som växer tätt, ca 2,5 m mellan granstammarna. Tror du att björken kommer ge upp och dö när granen fått ett sådant övertag eller bör björken röjas bort?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bör björk röjas bort när granen fått övertag?

Aleck  
#550870 Nej du behöver inte röja mer, största anledningen till att röja björk är för att björken riskerar att vara snabba upp med granen första åren och kan orsaka pisk-skador och hämma granens tillväxt. När granen väl skjutit iväg före björken (efter typ 10 år) finns inget som kommer hindra den att till sist kväva alla björkar som lever i dess omedelbara närhet.

Avatar Fallback

Re: Bör björk röjas bort när granen fått övertag?

Avslutat-02  
#550871 Nä ge upp gör den inte, men så länge björken inte är alldeles upp i, eller börjar spiska granarna så är det lugnt.

Då kan beståndet stå en stund till, innan röjning.

Avatar Fallback

Re: Bör björk röjas bort när granen fått övertag?

isteskog  
#550879 Röj bort björken vid nästa röjning eller inför 1:a gallringen.

Användarvisningsbild

Re: Bör björk röjas bort när granen fått övertag?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550880 En variant som jag prövar är att kolla in vattenkartorna på "Mina sidor" hos ss. Sen röjer jag bort barr i första hand och satsar på allt löv där, mest björk blir det.
Men nu har jag en utpräglad tallskog erfarenhet från gran är ringa.
Om det kommer fungera vet jag inte än.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).