Avverkning (slutavverkning)

Undvika rotröta.

23 inlägg 9987 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Undvika rotröta.

Svensson1  
#549977 Hej,gör en liten slutavverkning och hittar ju något träd som är röta i .
Svampsporerna flyger inte omkring nu vid denna temperaturen men skall man behandla stubbarna
direkt eller vänta framåt våren med lämpligt medel?
Ena dagen är det minusgrader och någon dag senare ligger det snö eller regnar.
Tänker som så att det kanske är bättre med behandling vid lite stabilare väder. :|


Senast redigerad av Svensson1 tor 07 feb 2019, 09:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

Avslutat-02  
#549978 bästa är väl att behandla direkt, och sedan låta naturen sköta resten.

Användarvisningsbild

Re: Undvika rotröta.

Mellberg  
#549980 Vinteravverkat behöver inte behandlas. Men hyggesrensa, underväxten är ofta rötangripen. Kalhygget är ett utmärkt sätt att minska förekomsten av rotticka :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Undvika rotröta.

Svensson1  
#549982
vinterrojarn skrev:bästa är väl att behandla direkt, och sedan låta naturen sköta resten.

Vad finns det för lämpligt medel nu? Behandlade vid Gudrunstormen stubbar med urea i men det finns
tydligen inte kvar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

Avslutat-02  
#549984 vet faktiskt inte ja behandlade med urea sist.

Användarvisningsbild

Re: Undvika rotröta.

Svensson1  
#549986
Mellberg skrev:Vinteravverkat behöver inte behandlas. Men hyggesrensa, underväxten är ofta rötangripen. Kalhygget är ett utmärkt sätt att minska förekomsten av rotticka :mrgreen:

Ditt förslag är att röja bort alla självsådda granplantor oavsett storlek?

   TS
Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

Avslutat-02  
#549990 nja det vet ja inte, beror väl på vilken mark.

har hittat underväxt som varit friska men inte huvudstammarna.

Användarvisningsbild

Re: Undvika rotröta.

Mellberg  
#550000
Svensson1 skrev:
Mellberg skrev:Vinteravverkat behöver inte behandlas. Men hyggesrensa, underväxten är ofta rötangripen. Kalhygget är ett utmärkt sätt att minska förekomsten av rotticka :mrgreen:

Ditt förslag är att röja bort alla självsådda granplantor oavsett storlek?


Underväxt lägre än 5 dm kan du lämna, de överlever normalt inte efter en slutavverkning och är troligen inte angripna av röta heller.

Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

Avslutat-02  
#550004 när ja underväxtröjer då tar jag med allt ner till 15 cm.

slipper gnäll och det ser bättre ut.

behöver inte hyggesrensa om kunden slipper se skiten.

Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

källefall8  
#550011
Svensson1 skrev:
vinterrojarn skrev:bästa är väl att behandla direkt, och sedan låta naturen sköta resten.

Vad finns det för lämpligt medel nu? Behandlade vid Gudrunstormen stubbar med urea i men det finns
tydligen inte kvar.


Ad blue är ju urea, innehåller 32,5% urea resten vatten. Vad jag förstått så är det väldigt likt den ureablandning som använts i skogen tidigare, där man rekommenderar minst 30% urea i lösningen för att vara effektivt mot rotröta.

https://www.skogssverige.se/kan-adblue- ... ot-rotrota

Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

frågande och vetande  
#550022 Lite mer konkret. Nej du behöver inte spruta stubbarna nu som du nämner vid denna väderlek inte heller fram mot våren. Vid gallring på sommaren handlar det om minuter från att trädet är fällt tills det är för sent att spruta med rotstopp. Stubbar från vinteravverkning kommer inte bli infekterade från luftburna sporer. Finns försök från Finland där man sett över hur länge rottickan klarat sig i stubbarna efter det blivit ett hygge. Mycket handlar om grovleken, men det fanns skräckexempel på runt 60 år. Normalt brukar man tala om mycket kortare tid än så. Ett starkt infekterat område kan med fördel övervägas om man ska plantera med ett annat trädslag, dock inte alltid björk som ofta nämns. Då vi har lärt oss från misstagen i Baltikum där de planterade björk som komplement till ett pågående starkt infektion av tall. Detta resulterade i att även björken blev infekterade. Vi har tre former av rottickan. F-formen är inget vi behöver tänka på så mycket i dessa trakter. För övrig kan det vara positivt med regnperiod då man gör någon form av avverkning på sommarhalvåret då det drastiskt minskar andelen pollen i luften, (fråga bara pollenallergiker) sen kanske inte regnet är så önskvärt från andra aspekter, men det är ett annat kapitel.

Användarvisningsbild

Re: Undvika rotröta.

Svensson1  
#550294 Tack för synpunkter och information! Jag hoppar över stubbehandlingen
då det verkar onödigt pga årstiden och kollar över underväxten framåt våren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

jannee  
#589560 Funderar lite över rotrötan på gran.
Har nyligen avverkat ett skifte 80 till 100 årig granskog (G 30)
Avverkningen föranleddes av att det blivit stora barrförluster på granen + barkborreangrepp.
När jag nu fått bort riset ser jag att ca 80 % av stubbarna är rötangripna.
Hur blir det med rottickan om jag planterar tall i stället.
Det är god jord, inbillar mig att tallen inte kommer att kvistrensa sig självmant, å andra sidan är grundvattennivån låg. kanske därför granen blir rötskadad.
Tåndemåla kanske kan komma med råd?

Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

frågande och vetande  
#589562 Beror på vilken form av röta du har i beståndet som stod. Tall behöver inte vara en solklar lösning (med tanke på rötan).

Avatar Fallback

Re: Undvika rotröta.

jannee  
#589564 Övervägande del var rötan mitt i men det finns även stubbar med röta lite här och var, få stubbar var direkt ihåliga och på de flesta träden blev det en massavedsbit sedan var rötan slut.
Inte för jag något begriper men "tror" att rötan har uppkommit p.g.a. dålig vattentillgång.
Hur ser man eller få veta vilken röta som är vad?
Låggallrade skiftet för ca 30 år sedan, skiftet innehöll ca 400 m3sk/ha - enligt skogsbruksplanen.
Visserligen dåligt minne man kan inte erinra mig att det jag då gallrade bort var speciellt mycket röta i, tvärtom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).