Skogsmiljö och Trädlära

Fjällnära markägare vann över staten

34 inlägg 7254 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fjällnära markägare vann över staten

Torbjörn Johnsen  
#544996 Röjkvist var snabb och lyfte upp den goda nyheten direkt i tråden Röjkvist - Ingen ersättning för stopp i fjällnära skog

Jag tycker att det är värt en egen tråd som nu får en bättre vinkling på rubriken i förhållande till utfallet. Sen återstår det att se om det blir överklagat eller om det står sig.

Beslutet idag är i alla fall att markägarna har samma rätt till ersättning när deras brukningsrätt har inskränkts med avverkningsförbud och att det är jämförbart med om staten hade bildat naturreservat eller nationalpark. Det handlar i första läget om 18 miljoner kronor i ersättning till berörda markägare.

SR P4 Västerbotten refererar bl a till skrivning i "regeringsdokumentet" och till tidigare regeringsbeslut:

Förra våren konstaterade statliga Skogsstyrelsen att frågan är så juridiskt komplicerad att det krävs klargöranden från både domstolarna och regeringen.

I våras gick en majoritet i riksdagen emot regeringen och uppmanade den att se över reglerna och ersättningen när skogsägares möjligheter att avverka stoppas av miljöhänsyn.

Frågan finns också med som punkt 26 i överenskommelsen mellan S, MP, C och L. Där framhålls att rättssäkerheten för markägare ska stärkas och att de ska få ekonomisk kompensation för inskränkningar i ägande- och brukarrätten.


Läs hela inslaget här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7134185



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545014
1547729544_jan2019domstol.jpg

Användarvisningsbild

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Göt  
#545034 Äntligen :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Fredrik Reuter  
#549998 Skogsstyrelsen överklagar: Fredrik Reuter - Markägare vann mot staten

Avatar Fallback

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Avslutat-02  
#550016 varför göra av med mera skattemedel på detta, de förlorade, acceptera gå vidare. lägg ner.

Användarvisningsbild

Re: Fjällnära markägare vann över staten

ananders  
#550028
vinterrojarn skrev:varför göra av med mera skattemedel på detta, de förlorade, acceptera gå vidare. lägg ner.


Hade du gjort det om du förlorat i ett liknande fall eller sagt samma sak om markägaren förlorat?

Avatar Fallback

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Avslutat-02  
#550031 nu är det ju så att om jag väljer att driva något får ja betala inte skattebetalarna, jo om jag stämmer staten och vinner.

men i och med detta att staten har förlorat, behöver då mera skattemedel gå åt till trams.
som skrivet, acceptera gå vidare.

om nu skogsstyrelsen har fått mindre i anslag, ta då en riktig funderare på om detta är rätt väg att gå....

NÄ.....

Användarvisningsbild

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Arvid0  
#550043 staten vill ju ha ett prejudicerande fall och vill därför driva det till högsta instans. om inte vi/staten betalar vem ska göra det då? finns ju jättemånga invånare som tycker att det inte ska avverkas. hög skatt och byråkrati är priset för att ha en rättsstat.

Användarvisningsbild

Re: Fjällnära markägare vann över staten

ananders  
#550077
vinterrojarn skrev:nu är det ju så att om jag väljer att driva något får ja betala inte skattebetalarna, jo om jag stämmer staten och vinner.

men i och med detta att staten har förlorat, behöver då mera skattemedel gå åt till trams.
som skrivet, acceptera gå vidare.

om nu skogsstyrelsen har fått mindre i anslag, ta då en riktig funderare på om detta är rätt väg att gå....

NÄ.....


Rent krast så kommer de ju att spara mer pengar om de de vinnet och inte behöver betala ut någon ersättning överhuvud taget, så då kan snart skatten sänkas. :wink: :geek:

Avatar Fallback

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Bosse1  
#550078
ananders skrev:
vinterrojarn skrev:nu är det ju så att om jag väljer att driva något får ja betala inte skattebetalarna, jo om jag stämmer staten och vinner.

men i och med detta att staten har förlorat, behöver då mera skattemedel gå åt till trams.
som skrivet, acceptera gå vidare.

om nu skogsstyrelsen har fått mindre i anslag, ta då en riktig funderare på om detta är rätt väg att gå....

NÄ.....


Rent krast så kommer de ju att spara mer pengar om de de vinnet och inte behöver betala ut någon ersättning överhuvud taget, så då kan snart skatten sänkas. :wink: :geek:


Staten har mer än tillräckligt redan,det är mer läge att sälja av Sveaskog + övrig offentlig skog :-bd Kanske ta hand om våra gamlingar för pengarna :lol:

Avatar Fallback

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Avslutat-02  
#550118 Nja sänka skatten blir knappast verklighet...

Men att staten gör allt för att vinna det stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Arvid0  
#550139 ja eller så överklagar staten för att få en vägledande dom.

Avatar Fallback

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Avslutat-02  
#550143 Ja lite onödigt kan ja tycka om det kostar mer pengar.

Avatar Fallback

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Bosse1  
#550335 Kan bara hålla med.

"Visst känns det väl konstigt att en myndighet fortsätter att föra det här kriget mot fjällnära skogsägare, samtidigt som de politiska signalerna säger att man ska värna och stärka äganderätten."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7151387

Avatar Fallback

Re: Fjällnära markägare vann över staten

Avslutat-02  
#550339 som vanligt med politik gör en sak säger en annan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).