Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 202064 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549729
anersimyra skrev:Den klart skönaste kängan är Harz från engelbert&strauss som har en riktigt mjuk sula, det ger en suverän följsamhet och ett riktigt bra grepp, nackdelen är att då sulan är såpass mjuk så nöts den sönder på kort tid om underlaget består av lite vassare sten.. :???:


Håller helt med, mycket bra att gå i och väger inte mer än ett par jaktkängor. Håller även med om sulan, slitaget har väl inte varit så farligt men jag har punkterat den ena med en 2mm kvist och det är i klenaste laget.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549731 Sådana kängor skulle aldrig hålla för mig.
Köpte nån läderkänga på garage24 helt i läder och sågskydd, men fan vilket trams.

Ett par månader in i säsongen så hade kvistar och avsågade trän nött hål på lädret....

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Amatörhuggare 62  
#549782 Kängor är ju väldigt individuellt.
Men jag gillar dessa.
Tog ut ett nytt par. Nyss.
När ja hämta 545fxt n.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549790 Fick du ordning på'n?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Amatörhuggare 62  
#549826 Förgasaren genomgången.
Kolv cylinder genomgången.
Å ny uppdatering datorn.
Å provkörning i stock.
Som firman har.
För provkörning.
Så nu är hon tiptop :-bd

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549828 Ja men då så.
:d

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549829 Va var det för fel då....?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Amatörhuggare 62  
#549836 Troligen vatten i bensin.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549837 Det där är ganska vanligt, tyvärr. Ett skit fel som är lite svårt att hitta.

Skönt att maskinen fungerar.

Hade några sågar som det blev kondens i varenda natt.
Jättekul att hälla ut en tank varje morgon.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Hema  
#549879
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:
JensSkoog skrev:Har du prøvd de som de selger på Jula - er vel Oregon Waipoua. Virker veldig bra til en overkommelig pris. Har tenkt å kjøpe der neste gang. Prøvde de på og de passa bra til mine mer eller mindre merklige føtter :lol:

Nu har du väl rört ihop det lite Jens.
Waipoua är väl huggarbrallorna?

Jag är gammal, men inte full :d :d

Kollade hemsidorna till Jula, och där står Oregon/Waipoua: https://www.jula.no/catalog/hage/ved-og ... er-903542/
Byxorna/brallorna är Yukon!

Jag tror att ni båda har rätt. Oregon har byxor i olika modeller, där bla både Yukon och Waipoua finns, så säkert finns det olika typer av skor med. Sluta bråka! :)

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

sundelius  
#549886 Jag lovar :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Blivande snickare  
#549887
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:
JensSkoog skrev:Har du prøvd de som de selger på Jula - er vel Oregon Waipoua. Virker veldig bra til en overkommelig pris. Har tenkt å kjøpe der neste gang. Prøvde de på og de passa bra til mine mer eller mindre merklige føtter :lol:

Nu har du väl rört ihop det lite Jens.
Waipoua är väl huggarbrallorna?

Jag är gammal, men inte full :d :d

Kollade hemsidorna till Jula, och där står Oregon/Waipoua: https://www.jula.no/catalog/hage/ved-og ... er-903542/
Byxorna/brallorna är Yukon!

Gammal men inte full, den var bra! =)) =))
Men nog har det väl funnits Waipua byxor också tidigare? :-b
Senast redigerad av Blivande snickare ons 06 feb 2019, 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#549888
Hema skrev:........... Sluta bråka! :)

Nej, nej, lite kul och kalas får vi ha :d :d

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

r93  
#572911 Det är dags för nya kängor, har haft sthils comfort i MÅNGA år nu och har varit väldigt nöjd, har smort dom flera gånger om året och dom är fortfarande hela, dock så börjar sömmarna släppa och dom är extremt sladdriga nu för tiden, hade tänkt köpa nya till hösten men nu så hittade jag ett femtiotal borreträd, så det blir att börja semestern i skogen....... :sad:

Hursomhelst, jag är sugen på att pröva meindl airstream eller haix, men ska jag beställa dessa från skogma så är det först 99:- i frakt, sedan är det 125:- i retur om dom inte passar..... plus mecket att skicka kors å tvärs, kan man gå på samma storlek som jag har nu?

Jag vet att om jag köper ett par så kommer jag intala mig att ”jodå dom duger” för att man inte orkar skicka tillbaka....

Annars får det bli vad maskinaffären i nybro har på hyllan, detta är närmsta butiken, och jag tycker dom är hur bra som helst.
Men vad jag vet så saluför dom bara sthil och Husqvarna...

Hur gör ni??

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#572955 Jag beställer ofta kängor eller varor, och jag kollar på vilka storlekar det finns, behöver ha 47.

Oftast så är kängorna för smala i formen....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).