Avverkning (slutavverkning)

Tjäna på egenbruk

45 inlägg 13338 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tjäna på egenbruk

OscarSkogen  
#549309 Hej!
Är intresserad av att veta om man tjänar något ekonomiskt på att slutavverka själv?
Vad det för vinst med att göra allt själv gentemot att leja in skördare och skotare att göra det?
Har nu traktor & kärra till förfogande & träden kommer fällas med motorsåg.
Mvh



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

aalg  
#549311 Allt beror på hur man räknar. Kan du jobba med ett lönejobb de timmar som du skulle lägga ner i skogen så är det förmodligen bättre ekonomi i det.
Men man kan ju alltid hugga själv för att man vill och tycker att det är kul, men krasst ekonomiskt lönar det sig nog inte om det inte är väldigt liten volym.

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

Axl  
#549321 Säljer du en lite större volym på anbud som avverkningsrätt kommer du få mer i premie än avverkningskostnaden. Så du kan inte tjäna något på att avv själv.

Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

Sulan  
#549322 Hej, slå ihop dig med några stycken och få fram fin kvalite av fura så handlar jag 200 m3 av dig minst varje månad. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

Camaro1969  
#549330 enligt min ringa erfarenhet får du lika mycket betalt för virket av de stora bolagen, typ sca, holmen...

om du hugger själv som om du säljer virket som avverkningsuppdrag.

dvs du får 0:- för arbetet

Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

Sulan  
#549336 Vad skulle du sälja 50m3 3-sid rent eller o/s furu för ? 25x150

Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

Camaro1969  
#549337
Sulan skrev:Vad skulle du sälja 50m3 3-sid rent eller o/s furu för ? 25x150


vart håller du till?

Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

Vardon  
#549380 Halvproffs har gjort en trevlig sammanställning, kan finnas mer i tråden med...

halvproffs - Re: Manuell slutavverkning 3

Huruvida det är lönande ja som redan sagts, vad ska du göra istället om du inte gör det manuellt.


Tror du ska ställa dig mer frågan vad du vill göra med skogen. Är det ren slutavverkning med efterföljande granplantering du tänkt dig eller tänker du mer att plocka fram lite fina träd och sälja till nån som har vett att betala för det och kanske göra en slutavverkning längre fram i tiden. Avverkar man 15 träd på 15 platser varje vinter är det ju inte alls säkert skördaren är mest lönsam då det blir mycket transporttid / träd.

Jag tror ju liksom inte att man utvecklar skördare och skotare och konkurrerar om dem för att det är skoj om en man med motorsåg gör det mer lönsamt. Men det kan ju fortfarande vara lönande för dig.

Men eftersom man kan räkna hur man vill, så bestäm vad du vill göra , gör det och så räknar du så det blir lönande :)

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

jannee  
#549382 Det psykologiska i att gjort saker och ting precis själv väger många gånger upp den eventuella förlust man ekonomiskt ändå kanske drabbas av.
Krasst ekonomistiskt ska man ändå försöka lönearbeta så mycket man kan, inte minst för att tjäna ihop till den eventuella pension man en gång i framtiden lär behöva.

Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

Seb macahan  
#549431 Det är ju ganska mycket som vi gör i skogen som inte är så lönande om man räknar rakt av på det. En liten fundering som slog mig när jag läste tråden ovan. Kan det vara lönsamt att ge sig på mindre avverkning med traktor processor. Det är ju ofta kvistning som tar mycket av tiden. Fäller man det grova och alterar första bitarna manuellt. Har för mig att @hlb har huggt en del med Hypron. Har han räknat på det?

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549502 Har i höstas blivit klar med min första manuella slutavverkning ca 1,6ha och strax över 800 fub.
Väldigt roligt nog det roligaste jag gjort i skogen.
Men vill man tjäna pengar för att leva är det ingen lysande affär, ser man det som förtjänst istället för att ligga på sofflocket är det redigt bra.
Lite siffror ur huvudet. Huggning 290 timmar skotning 160 timmar.
800 fub a 80kr/fub =64000 bruttoförtjänst.
Kostnader huggning 290 tim a 35 kr/tim= 10000, skotning 160 tim a 100kr/tim =16000
Om jag räknat rätt netto före skatt 38000 , bra betalt för att ha haft vansinnigt roligt och dessutom en bra slant att köpa någon ny skogsmaskin eller annat för.

Intressant tanke Seb macahan med processorn.
Har lite siffror uppskrivna på dom olika momenten men hittar dom inte nu.
Lägger upp en länk till där jag kvistar om det är någon som vill räkna på lite tider , se om jag kan hitta mina anteckningar och återkomma med lite sifror.
Förhoppnings vis länk till youtube

Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

Torbjörn Johnsen  
#549510 Hugger man 800 m3 slutavverkning blir man rätt driven på att kvista :-bd
Och i ganska bra trim i övrigt gissar jag \:d/

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549512 Ja tekniken är betydligt bättre efter 800 fub än före , väldigt bra träning men när man väl har fått in tekniken och avlastar sågen på ett bra sätt är det inte så jobbigt.
Tittar man på youtube på dom som går och bär runt på 70 kubikare och knappt avlastar sågarna när dom kvistar fattar jag inte hur dom orkar hålla på i 8 timmar om dan.

Användarvisningsbild

Re: Tjäna på egenbruk

sundelius  
#549643
jl skrev:Har i höstas blivit klar med min första manuella slutavverkning ca 1,6ha och strax över 800 fub.
Väldigt roligt nog det roligaste jag gjort i skogen.
Men vill man tjäna pengar för att leva är det ingen lysande affär, ser man det som förtjänst istället för att ligga på sofflocket är det redigt bra.
Lite siffror ur huvudet. Huggning 290 timmar skotning 160 timmar.
800 fub a 80kr/fub =64000 bruttoförtjänst.
Kostnader huggning 290 tim a 35 kr/tim= 10000, skotning 160 tim a 100kr/tim =16000
Om jag räknat rätt netto före skatt 38000 , bra betalt för att ha haft vansinnigt roligt och dessutom en bra slant att köpa någon ny skogsmaskin eller annat för.

Intressant tanke Seb macahan med processorn.
Har lite siffror uppskrivna på dom olika momenten men hittar dom inte nu.
Lägger upp en länk till där jag kvistar om det är någon som vill räkna på lite tider , se om jag kan hitta mina anteckningar och återkomma med lite sifror.
Förhoppnings vis länk till youtube

Respekt :-bd

Avatar Fallback

Re: Tjäna på egenbruk

uffejohan  
#549646 Kul att se hur du ägnar dej åt omsorgsfull aptering, det är skogsgubbar det😏 Det blir ju bättre om man kvistar hela trädet först och kapar sedan! Tänkte bara på en liten detalj, varför rycker du inte åt dej bandet innan du kapar stocken? När jag hugger vill gärna stocken rulla över bandet och ibland kläms det under den. Annars imponerande!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).