Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 201976 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#549543
sundelius skrev:Då ber jag om ursäkt :oops:

Nån gång fick ju du ochså göra fel, men jag undrar
faktisk om det är felskrivit i katalogen :wink:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Ent  
#549544
can skrev:Dei som du Ent linkar til er dei som eg har. Snakka med HVA i går dei blir ikkje produsert lengre men dei kunne muligens skaffa meg ett par viss ikkje får da bli ein anna sko og då går eg kanskje til jula


Du har alltså använt Husqvarnas modell? Blir klacken och sulan hårda på dem vid kyla, eller har Husqvarna bättre gummiblandning än i mina Sievi/Jalas?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549565 Ja eg har brukt husqvarna sine i sikkert 10 år
Ganske mange par, alltid str 46. Har ikkje merka noke problem med kulde men på den andre sida er da sjelden meir enn 2 til 3 minus på dagtid. Mildt vinterklima. Da som har vore problem med dei er at dei løsnar i skøyten oppå skoen før skoen er utslitt, det er litt dumt. Har skjedd med da paret eg har på meg no og og då leke dei vatn. Har prøvd å tetta med tex7. Får sjå kor lenge da helde.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Ent  
#549568
can skrev:Ja eg har brukt husqvarna sine i sikkert 10 år
Ganske mange par, alltid str 46. Har ikkje merka noke problem med kulde men på den andre sida er da sjelden meir enn 2 til 3 minus på dagtid. Mildt vinterklima. Da som har vore problem med dei er at dei løsnar i skøyten oppå skoen før skoen er utslitt, det er litt dumt. Har skjedd med da paret eg har på meg no og og då leke dei vatn. Har prøvd å tetta med tex7. Får sjå kor lenge da helde.

De verkar finnas kvar här:
http://www.stsbutiken.se/produkt/husqva ... -sagskydd/

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549570 Ja är väldigt nöjd med dessa kängor.
Har använt dem i många år och sålt många par. Ibland går flärpen sönder i bakkappan.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Ent  
#549577
vinterrojarn skrev:Ja är väldigt nöjd med dessa kängor.
Har använt dem i många år och sålt många par. Ibland går flärpen sönder i bakkappan.

Ok, hur har du upplevt dem vid kyla, blir klackar och sulor hårda?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549581 Nä de håller sig väldigt smidiga, håller värmen och står emot väta.

Är det bara smorda då håller de vatten borta.

Kan ju kolla om någon vill va ja ger för dem...

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549589 det fanns inga fler då hva valt att lägga ner modellen,,,

dessa skall ja prova framöver...
https://skogma.se/haix-fire-flash-gamma ... =723003499

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Ent  
#549592
vinterrojarn skrev:det fanns inga fler då hva valt att lägga ner modellen,,,

dessa skall ja prova framöver...
https://skogma.se/haix-fire-flash-gamma ... =723003499


De du länkar till har blixtlås... Förr i världen var det hundraprocentig säkerhet att blixtlåset pajjade innan arbetskängorna i övrigt var slut. Men det kanske blivit bättre med åren?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#549628 De där är mer eller mindre en brandskyddskänga med Sågskydd. Jag har själv tänkt att köpa dem men avstod när kamraten som jobbar på räddningstjänsten ” varnade ” för att det känns som att gå omkring med ett par kassaskåp på fötterna. Jag köpte i stället Haix alpina och den något billigare Haixen som jag glömt namnet på. Hur som hels så finns knappast någon känga som når upp till Haix kvalite och motståndskraft mot väta. Jag har haft mina i ett par år nu och har trots att jag inte behandlat lädret ens blivit fuktig om fötterna.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#549631 För övrigt så är även de rena skogskängorna tämligen ” kassaskåpslika.”.. 😀

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549640 Provade hvas nya sågskyddskängor men fy, de var ju alldeles vickiga och tyckte att tårna klämdes ila.

Nä synd att hva slutar med sin bästa känga.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#549642 Den klart skönaste kängan är Harz från engelbert&strauss som har en riktigt mjuk sula, det ger en suverän följsamhet och ett riktigt bra grepp, nackdelen är att då sulan är såpass mjuk så nöts den sönder på kort tid om underlaget består av lite vassare sten.. :???:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549644
vinterrojarn skrev:Provade hvas nya sågskyddskängor men fy, de var ju alldeles vickiga och tyckte att tårna klämdes ila.

Nä synd att hva slutar med sin bästa känga.

Ja eg er heilt enig. Dei jonsered skoa du hadde brukt daglig i 4 år var da desse omtalte eller nokon andre?

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Avslutat-02  
#549662 Det var och är den klassiska skogskängan
Skyddskänga 20. Blå och svart blev sedan grå och blå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).