Skogsröjning

Stamkvistning hybridlärk

4 inlägg 5148 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stamkvistning hybridlärk

Gustav1  
#549213 Hej
Jag har hybridlärk som planterades 2011. Jag funderar på när man kan börja stamkvista? Hur stor del av trädet och vilken årstid? Någon med erfarenhet av detta?


1549213390_img_20190202_155335.jpg




   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Stamkvistning hybridlärk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549233 De vanliga riktlinjerna säger att man ska börja vid 8cm i brösthöjd, utföra det under juli, augusti och september. Hur mycket man ska ta är nog mer individuellt men grönkronan får inte gå under 1/3 men 1/2 stamlängden är nog mer lagom de första gångerna.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning hybridlärk

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549235 Mina erfarenheter är att lärk kan stamkvistas enligt samma metod som tall, den är inte heller så känslig för röta. Stamkvistning bör ske under växtsäsongen för snabb övervallning av kåda.

För 50 år sedan planterade min farfar ett dussin lärkplantor av vilka fem blev vuxna träd i en mindre blandskogsavdelning (björk/gran/lärk). I fjol gallrade jag ut en del björkved och då upptäckte jag att det fanns hundratals lärkplantor som blivit självsådda i åldrarna 0-20 år. Jag röjde sedan igenom avdelningen och stamkvistade huvudstammarna på samma vis som man gör med tall, max 1/3-del av grönkronans höjd. Jag använde en mindre motorsåg och försökte ta kvistarna så korta som möjligt utan att skada barken på stammen, arbetet utfördes under aug-sept.

Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning hybridlärk

Gustav1  
#549267 Tusen tack för tipsen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).