Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg ska jag köpa

20 inlägg 15373 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Vilken röjsåg ska jag köpa

Sverpen  
#54914Hej

Tänkte investera i en ny röjsåg undrar vad man ska gå på?

Jag tänkte röja ca 15 ha i vår och till hösten. Blandad grovlek på stammarna, allt från ris till grövre bestånd!

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54918Jag är rätt nöjd med min Hva 355 och 9" klinga. Högproduktiv, men en aning tung.Skall man göra långa pass bör man inte vara otränad o klen.Själv gör jag gärna halvdagar o då är vikten inget problem.
Jag har även 343, 450 och 480.Det är inga dåliga sågar,men sedan 355:an kom har de haft det ganska lugnt.
9" klinga är stabilare o håller skärpan bättre.Även stihl 480 går bra med större klinga.

/Nisse

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54923Jag trivs mkt bra med Stihl FS 480 lång rigg och handtagsvärme.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54928En Stihl480 är en bra såg :smile:

Nonkan  
#54937HVA 355 går ju bra nu när alla barnsjukdomarna är borta.

Köper du HVA 345FX, FXT eller 355FX, FXT, Stihl FS 480K, KW eller 450K samt någon av Jonsered BC2245, BC2255 så blir du nöjd i vilket fall. Bra allihop, det som avgör är närhet till åf och hur de känns.

Köper du Stihl så be gärna att få prova den med Husqvarnas sele också om åf har båda märkena, jag tycker den är bättre. Vi har ganska många kunder som väljer att byta till sig den, vi brukar i vilket fall inte ta något emellan om man hellre vill ha en sån.

Hällsjöingen  
#54939Vi röjer ca 150 till 250 ha per år och använder endast Stihl sågar, främst 480-modellen. De går alltid och krånglar aldrig som de andra märkena gjort...

Användarvisningsbild

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54940Köpte en Stihl FS450 med lång rigg i juli 2008. Den går fint, jag röjde främst rågångar men hann även med några ha eftersatt ungskogsröjning. Inga problem att såga ut 100 mm stammar om man sågar från två håll. Undrar hur mycket som skiljer mellan kort och lång rigg? Jag är 185 cm och för mig är den långa riggen lämplig, man får längre räckvidd och når längre in i täta buskage. Det är endast då marken lutar uppför som jag ibland önskade att jag hade en kort rigg. Man borde nog ha två sågar.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54957Nånstans har jag hört att det finns 3 rigglängder kort, normal och lång?
Tror mig åxå minnas att det skiljde ca 3" mellan modellerna.
Lång är åxå bra av säkerhetsskäl, man kan nästan inte ens fast man vill såga sig i foten.

Hällsjöingen  
#54965Så vitt jag vet finns det bara kort och lång rigg. Vi använder endast lång rigg, främst av säkerhetsskäl. Comfortselen som följer med dessa sågar är helt utmärkt och mycket bekväm. Med vatten i behållaren på ryggen klarar man ordentliga pass.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Nonkan skrev:HVA 355 går ju bra nu när alla barnsjukdomarna är borta.

Köper du HVA 345FX, FXT eller 355FX, FXT, Stihl FS 480K, KW eller 450K samt någon av Jonsered BC2245, BC2255 så blir du nöjd i vilket fall. Bra allihop, det som avgör är närhet till åf och hur de känns.

Köper du Stihl så be gärna att få prova den med Husqvarnas sele också om åf har båda märkena, jag tycker den är bättre. Vi har ganska många kunder som väljer att byta till sig den, vi brukar i vilket fall inte ta något emellan om man hellre vill ha en sån.

Tycker du har missat en Stihl 550. För den är väl inte tyngre än hva 355 :smile:

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54988Har för mig att det även finns olika motorer, en motor som är anpassad för vanlig röjning (full gas en stund när man kapar, gå ner i varv när man förflyttar sig till nästa stam.)
Och en anpassad för gräsröjning där man gör på full gas hela tiden.

Därför ska man inte hålla full gas hela tiden, om man röjer gräs med en vanlig röjare, för då kan motorn ta skada.

Kan detta stämma? Någon som vet?

Nonkan  
valmet901 skrev:

Tycker du har missat en Stihl 550. För den är väl inte tyngre än hva 355 :smile:

Jäklar, den glömde jag. Riktigt monster och är man stark så är den helt klart manlig.

Nonkan  
Zixten skrev:Har för mig att det även finns olika motorer, en motor som är anpassad för vanlig röjning (full gas en stund när man kapar, gå ner i varv när man förflyttar sig till nästa stam.)
Och en anpassad för gräsröjning där man gör på full gas hela tiden.

Därför ska man inte hålla full gas hela tiden, om man röjer gräs med en vanlig röjare, för då kan motorn ta skada.

Kan detta stämma? Någon som vet?

Det stämde för några år sen på HVA och Jonsered. Gräsröjarna accelererade lite långsammare och hade inte samma toppvarv. Idag är motorerna lika oavsett gräs/skog. Däremot kör ju HVA fortfarande med tumgas+kort rigg för skog och fingergas+lång rigg för gräs.

De har mer delat upp det på bond och proffsvariant. 343 (bondmotorn) är lite slöare än 345-motorn. X i modellnamet motsvarar det dom använder på XP-motorsågar, dvs topprestanda. Jmf 343F och 345FX. En sak man ska tänka på när det gäller 343FR-modellen (kombimaskin för lantbrukare t.ex.) är att den är ganska framtung med klinga. De korta modellerna stegrar uppåt om man släpper handtagen och det är ju bra om man ska ta emot ett träd man råkar fälla mot sig.

Stihls långa rigg är ju också mer tänkt för gräs, men den funkar lika bra i skog rent motormässigt. Handtagen skiljer lite på FS450K/FS480K och FS450/FS480. På K-modellerna går det att korta av handtaget så maskinen blir lite smalare. K=kort modell förresten.

Lite svamligt inlägg, men det är fan Husqvarnas fel med sina beteckningar och modellnamn.
Motorn 343 finns i 3 varianter (F skog, R gräs, FR kombi)
Motorn 345 i 3 (FX skog, FXT skog+värme o R gräs)
Motorn 355 i 3 (FX skog, FXT skog+värme o R gräs)

så det finns alltså 9 maskiner att välja på om man ska röja lite.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Nonkan skrev:
valmet901 skrev:

Jäklar, den glömde jag. Riktigt monster och är man stark så är den helt klart manlig.

Inget att komma ihåg. 550 och hva 265/165 är,enl mig, inte samma generation som 355.

/Nisse

rob34  
#55028Är det inte allt för grov skog skulle du kunna sikta på en mindre / Lättare maskin typ H335. Mycket bra allroundmaskin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).