Logistik, Transport

Från traktor till ATV?

34 inlägg 25038 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Från traktor till ATV?

Gantarås  
#549012 Jag funderar på att sälja mitt traktorekipage för att byta till ATV. Både traktor och och huggarvagn säljs och istället köps 4WD och griplastarvagn (driven) in.
Äger idag 60 hektar produktiv mark där 90 % är röjning/gallringsskog.

Någon som har liknande erfarenheter, fördelar/nackdelar...???



   TS
Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

Bert1  
#549026 Blir inte det ett stort steg?
Har du vettig terräng för atv?
Inte så att en typ alstor skulle va lämpligare ?

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

Gantarås  
#549035 Det skulle det kunna vara om det inte vore för priset.
Terrängen känns ändå ok. Har en Kawasaki kvf 750 4WD med enkel kärra för mindre gallring idag och det funkar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

JohannesG  
#549038 Vilka verkliga fördelar ser du egentligen med en atv framför traktor??? 🙃

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

Gantarås  
#549050 Vet inte om jag ser några fördelar/nackdelar. Det är därför jag skapade tråden 😊 är fortfarande osäker.
Fördelar skulle kunna vara:
- mindre körskador
- smidigare att ta sig fram med fyrhjuling i små gallringsskogar
- behovet av fyrhjuling kvarstår även om jag väljer att behålla traktorn ( plogar, mindre arbeten på åkrar och så gillar barnen den 😊)

   TS
Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

JoTh  
#549087 Behåll traktorn!
Köp en ny stor röjsåg som orkar med fullstor klinga åt dig själv, och satsa på välröjda bestånd.
En ATV till barnen att leka med, kan samtidigt konteras på nöjeskontot.
Med lite tur får du låna ATV'n när du skall till skogs och röja eller hugga.
Att köra ut virke med en ATV, då är det bättre att lämna pinnarna i skogen kvar till gödning,
och köpa ved på macken.
Har själv en ATV att ta sig ut i skogen med tillsammans med röjsåg och fika, det är både praktiskt och trevligt.
Men skulle personligen aldrig få för mig att skota virke med en sådan. :-ss

Kör själv ut virket med fullskodd 4WD traktor på 100hk och griplastarvagn,
skulle inte befatta mig med mycket mindre i första taget.

Framförallt säkerheten och framkomligheten med en traktor är milsvidd i förhållande till ATV.
Behöver inte ens vara terrängen som sätter stop för ATV, det räcker med lite svensk vinter.
Mycket medveten om att många gärna räknar en hel del på nöjeskontot.

Hur många m3fub gallringsvirke måste man skota ut med en ATV och dito driven griplastarvagn innan man når brake even på den investeringen?
Hur många dagsverken åtgår det samtidigt för uppgiften?

ATV med griplastarvagn för skotning, då skulle jag hellre gå back på en väl utförd och såld förstagallring före,
och få hjälp med arbete.
Därmed även vara säker på att åtgärderna blev utförda i rätt tid rent skogligt.
Och själv fokusera på plantering, röjning och vindfällen.


Vet att många andra är av en annan uppfattning, och det är ju tur att vi får göra precis det som passar en var. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

Vardon  
#549098
Gantarås skrev:Vet inte om jag ser några fördelar/nackdelar. Det är därför jag skapade tråden 😊 är fortfarande osäker.
Fördelar skulle kunna vara:
- mindre körskador
- smidigare att ta sig fram med fyrhjuling i små gallringsskogar
- behovet av fyrhjuling kvarstår även om jag väljer att behålla traktorn ( plogar, mindre arbeten på åkrar och så gillar barnen den 😊)


Fast kommer inte behovet av en traktor att kvarstå med i så fall, för lite större arbeten på åkrar, ploga när det är skitväder, och förresten - barn gillar traktorer med :-)

Dessutom vill man göra andra sysslor är ofta traktorredskapen billigare (större begagnat marknad) och effektivare.

Jag tror du gör bort dig. nu vet jag inte vad du har för traktor, men har du lastare så är svaret bara nej...

Det du vinner i gallring på "väglös" gallring tror jag du kommer förlora i tid. Där kanske största risken är att det blir inte gjort gallring. Min övertygelse fick jag när jag hade ATV vagnen full med bakar, och med full menar jag att la jag på en till ramlade minst en av. Flyttar över till traktorvagnen och den är inte av de största modellerna och det blev inte halvt lass...

ATV som komplement är fantastiskt, jag har en liten skogsvagn med elektrisk vajervinch. Den har jag nu plockat av, för den användes aldrig och vagnen har garanterat burit fler kubik sågat virke än ved. Och att transportera sig själv, och flytta vagnar och göra vagnar till för att underlätta det är fantastiskt.

Något jag dock brukar göra är om jag ska ta tex 1 torrgran nånstans så hänger jag den bak i vinschen och drar fram till traktorvägen.

Vad har du för traktor och vagn?

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

Tralsmo  
#549110 Har en grizzly 650 som jag förut parat med en kranman kärra med drift, ett roligt ekipage att jobba med körde nog ut 200 fub ströfälle me den efter Gudrun ( 5000 fub samlat me ösa 250).
Men LYSSNA på föregående talare, Vardon å JoTh, instämmer till fullo me va dom skriver.

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

tallen100  
#549121 Du byter inte ner dej på smått vis i så fall,
en atv är ett bra komplement till en traktor, men sällan bra som ersättare.

Är det något mindre du är ute efter så satsa hellre på en minitraktor, den kan du utrusta med en massa tillbehör, du har tex lyft bak, kraftuttag, och kan ha lastare, precis som en "vanlig" traktor.

Mycket blir ju krångligt med en atv eftersom all utrustning utom kärra och elektrisk vinsch, kräver en extramotor och redskapen bogseras.
Det enda en atv vinner på är nöjesåkning.

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

Gantarås  
#549143 Tack alla för era kommentarer.

Idag har jag följande på gården:

Valmet 605 4WD
Farma 5.1 huggarvagn
ATV Kawasaki kvf 750 med tillhörande mindre timmerkärra

Som jag skrev i inledningen så blir behovet av stor traktor mindre och mindre pga att jag idag har väldigt liten andel äldre skog kvar. Det är i första hand röjning och 1:a gallring kvar, därav funderar jag i dessa banor. Traktor med vagn blir stående större delen av året då den endast kan användas i skogen vid tjäle.
Jag får fundera vidare, tack! 👌👌

   TS
Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

svampbob  
#549148
Gantarås skrev:Tack alla för era kommentarer.

Idag har jag följande på gården:

Valmet 605 4WD
Farma 5.1 huggarvagn
ATV Kawasaki kvf 750 med tillhörande mindre timmerkärra

Som jag skrev i inledningen så blir behovet av stor traktor mindre och mindre pga att jag idag har väldigt liten andel äldre skog kvar. Det är i första hand röjning och 1:a gallring kvar, därav funderar jag i dessa banor. Traktor med vagn blir stående större delen av året då den endast kan användas i skogen vid tjäle.
Jag får fundera vidare, tack! 👌👌


Jag har kört mycket i skogen både med valmet 605 och med ATV med driven vagn. De sista åren så fick Valmeten stanna ute på vägen och ATV gick i skogen. Jag tycker att ATV var snabbare och mycket smidigare när det var klenare gallring och vindfällen. Vill man sitta i strumlästen och lyssna på radion när man kör så är valmeten det givna valet men är man inte rädd för lite kyla och blöta så är atv ett bra alternativ.

Nu har jag bytt till en gallringsgrupp men visst kan jag någon gång sakna Avestavagnen men aldrig att jag saknar att vara ute i skogen med 605an.

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

röjar kalle  
#549175 Man blir på bra humör när man läser en sån här tråd med bra och sakliga argument.Utan en massa besserwisser som pratar och vet utan någon som helst erfarenhet utan bara tror en massa. 👍

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

tallen100  
#549215
röjar kalle skrev:Man blir på bra humör när man läser en sån här tråd med bra och sakliga argument.Utan en massa besserwisser som pratar och vet utan någon som helst erfarenhet utan bara tror en massa. 👍

Ja du har rätt, får läsa lite andra trådar, tex om motorsågskörkort så man får bli grinig igen :d

Användarvisningsbild

Re: Från traktor till ATV?

Emil ljungkvist  
#681663 Hur har du gjort? Blev det byte? Är inne på samma sak 🤔

Avatar Fallback

Re: Från traktor till ATV?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682060 Är ju lägre kostnad på oljebyten på en ATV. Läste en raljering om 1a gallring och överskott från den. Menar att får man överskott av 1a gallring då har man tagit för hårt eller väntat för länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).