Motorsåg och handhållet

Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg 5)

15 inlägg 4680 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg 5)

Fredrik Reuter  
#548700 1 januari 2019 så började ett nytt steg i EU-förordningen (EU) 2016/1628 om krav för utsläppsgränser vad gäller gas- och partikelformiga föroreningar samt typgodkännande av förbränningsmotorer för mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg att gälla.

I princip är det steg V eller steg 5 kravet som nu börjat gälla och emissionskraven stramas åt för främst motorsågar men också för ATV och snöskoter (samt några fler kategorier).

Till att börja med är det viktigt att påpeka att förordningen gäller nytillverkning. Precis som med Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner så är det lagligt att sälja slut på redan tillverkade produkter, men produkter som nytillverkas för den Europeiska marknaden måste nu uppfylla steg 5.

Och det är på grund av ovanstående som vi varit lite frågande och kanske också lite ledsna i trådar som Husqvarna 390/3120 borta från hemsidan. där vi kan konstatera att gamla legender till motorsågsmodeller nu inte längre tillverkas.

Jag pratade med Husqvarna idag som verifierar läget - de större sågarna av modellerna 390 och 3120 tillverkas inte längre för EU-marknaden men det finns ett lager hos återförsäljarna som får säljas. Dessa är tillverkade innan 1 januari 2019 och frågan är om inte dessa kommer säljas slut ganska omgående.

Förordningen ovan antogs 2016 och ersätta då direktivet 97/68/EC. Det var för övrigt detta direktiv som gjorde att Husqvarna tvingades att sluta sälja 339XP och tvingade dem att uppgradera 346XP till 550XP.

Vi får gräva vidare i huruvida EU-förordningen har anammats i samarbete med EPA kraven, i så fall gäller detta även för USA. För det är oftast så det fungerar, EU och USA/Kanada har de hårdaste kraven på utsläpp och andra marknader ligger långt efter. Kanske är det därför som ex 346XP fortfarande tillverkas i Husqvarnas fabrik i Brasilien!

Nya gränsvärden finns i tabell nedan, notera högre krav ju högre kW.

Applikation | Gränsvärden -] (G/kW)COHC + NOxHCNOx
Handhållet under 50cc (NRSh-v-1a)80550--
Handhållet över 50cc (NRSh-v-1b)60372--
Snöskoter (SMB-v-1) (alla)275-75-
ATV/Fyrhjuling (ATS-v-1) (alla)4008--
Ej handhållet under 19kW (övriga)61010--
Ej handhållet mellan 19 - 30 kW6108--
Ej handhållet mellan 30 - 56 kW4,42,7--


Hur detta påverkar ATV, fyrhjulingar och snöskotrar återstår att gräva i, här nedan är länken till förordningen så det är bara att börja gräva, eller kanske räcker det med diagrammet som visar vilka gränsvärden som gäller från och med 2019?

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 28&from=en



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548706 Du har inte motsvarande tabell för förra generationens avgaskrav så det blir lättare att jämföra?

Användarvisningsbild

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

anersimyra  
#548709 Förhoppningsvis undgår det här diverse upphandlingsavdelningar så länge som möjligt. En ” stollkommun ” ställde vid en nyligen genomförd upphandling krav på att entreprenörens samtliga maskindrivna enheter skulle gå på el... =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

anersimyra  
#548711 Tilläggas ska att de delvis ändrade sig när de fick verkligheten beskriven för sig.

Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

Ferguson system  
#548713
anersimyra skrev:Förhoppningsvis undgår det här diverse upphandlingsavdelningar så länge som möjligt. En ” stollkommun ” ställde vid en nyligen genomförd upphandling krav på att entreprenörens samtliga maskindrivna enheter skulle gå på el... =)) =)) =))


Det samme begyner å skje her på større kontrakter. Stilles krav til Euro 6 på alle kjøretøy og maskiner, eller EL.

Användarvisningsbild

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

Fredrik Reuter  
#548718
busholle skrev:Du har inte motsvarande tabell för förra generationens avgaskrav så det blir lättare att jämföra?


Hej,
Tyvärr, de verkar bytt mätsätt så det blir till att konvertera, men det kan också bli svårt tror jag (se bild).

Obs att de av någon anledningen hoppar från Steg II direkt till Steg V i detta direktiv, varför vet jag inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548802
Fredrik Reuter skrev:
busholle skrev:Du har inte motsvarande tabell för förra generationens avgaskrav så det blir lättare att jämföra?


Hej,
Tyvärr, de verkar bytt mätsätt så det blir till att konvertera, men det kan också bli svårt tror jag (se bild).

Obs att de av någon anledningen hoppar från Steg II direkt till Steg V i detta direktiv, varför vet jag inte.



Att de hoppar från steg 2 till steg 5 är nog inte så konstigt, steg 5 är det som gäller nu för övriga motorklasser.
Som jag tolkar tabellen så gäller den bara större motorer från 18 Kw?

Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

Hema  
#550551 Är det inte lite konstigt att man fortsätter tillverka en produkt klassad mindre miljövänlig i land/område som har lägre krav?
Klimatet bryr sig inte om landgränser. Kan se vitsen med övergångsperioder.

Kan man ta ett sådant företags miljöpolicy på allvar?

Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

bgl  
#550552 Samma typ av dubbelmoral som Kina visar upp vid byggandet av mer än 1000 nya kolkraftverk i Afrika!

Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

Hema  
#550642
bgl skrev:Samma typ av dubbelmoral som Kina visar upp vid byggandet av mer än 1000 nya kolkraftverk i Afrika!

Har Kina en miljöpolicy?

Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550647 Faktiskt så har Kina en miljöplan, är det nått kommunister är bra på så är det att få med en hel befolkning på planerna. Däremot så är dom inte så intresserade när det gäller deras intresse utomlands

Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

Palakangas  
#550664
bgl skrev:Samma typ av dubbelmoral som Kina visar upp vid byggandet av mer än 1000 nya kolkraftverk i Afrika!

Och var har du fått de uppgifterna ifrån?

Användarvisningsbild

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

Fredrik Reuter  
#550666 Vet inte om BGL syftar på detta bland annat:

https://www.bbc.com/news/science-environment-45640706

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

Palakangas  
#550671
Fredrik Reuter skrev:Vet inte om BGL syftar på detta bland annat:

https://www.bbc.com/news/science-environment-45640706

Jo men Afrika kan jag inte se där?

Avatar Fallback

Re: Nya avgaskrav för motorsågar, ATV och skoter 2019 (steg

bgl  
#550728 Jag kan inte hitta sidan om Afrika men här är en länk för hela världen:
https://www.nytimes.com/2017/07/01/clim ... hange.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).