Skogsmiljö och Trädlära

Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

35 inlägg 12284 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54856
OAS-forests skrev:Mangan.
Om du läser artikeln kan du se att SNF granskat dem som är certifierade enligt FSC, vilket det inte är många privata skogar som är. Vidare så ser du att SNF har namngivit tre bolag och ett verk som bedriver skogsbruk. De nämner inget om privat skogsbruk. För mig verkar det som att de kan skilja på privat- och bolagsskogsbruk.


Precis, de nämner inget om privatskogsbruk. Vet de om att det finns? Eller är det rädda för att slåss mot vanliga människor, istället för Stora Elaka Skogsbolag? :-)

Det finns endst spillror kvar av den naturliga skogen som aldrig kalavverkats, det är den som SNF vill att bolagen skall avsätta "för att bevara och främja den biologiska mångfalden" (citat från Holmens hemsida).


Vad är det som är så onaturligt i den skog som har brukats i flera 100 år?

Användarvisningsbild

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54892
Mangan skrev:
OAS-forests skrev:Mangan.
Det finns endst spillror kvar av den naturliga skogen som aldrig kalavverkats, det är den som SNF vill att bolagen skall avsätta "för att bevara och främja den biologiska mångfalden" (citat från Holmens hemsida).


Vad är det som är så onaturligt i den skog som har brukats i flera 100 år?


Människans aktiviteter i allmänhet och skogsbrukarens aktiviteter i synnerhet!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54899 Människors aktivitet onaturlig? Du tror alltså att von Däniken hade rätt, människan härstammar från utomjordiksa varelser? :-) :-)

I den delen av landet jag bor, är det naturligt med kulturspår i skogen

Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54977 i princip så kan man säga att dagens skogsproduktion alltid kommer att störa den biologiska mångfalden på ett eller annat vis .. just p.g.a att det fortfarande finns gammelskogar som OAS forest säger ..och det kan vara allt från dödsbon till övrigt .. och det säljs oftast till ett sk. "bolag" av hungriga anhöriga kanske ? ... och det rullar på med en lika "hungrig " virkeshandlare ifrån respektive bolag ..som kanske "springer en snabb översyn " och siktar på sin karriär .. och därmed gör en bra affär ;)

sen kör maskinerna ..och det blir "soprent" ..

kan det vara så ? ... jag tror att det är så .. , och det är därför alla "bolag " typ hela sverige senaste tiden haft en märkbar personalomsättning på just denna punkt .. helt enkelt folk med på tok för höga löner som gör en j-vla massa fel
(men det är ju snart en tradition i detta land )

så visst gör bolagen en missar / fel i skogen ... men överlag tror jag inte det är mycket att bråka om

och vad det gäller privatskogar så gallrar jag för fullt just nu i (delar) av ett skifte på ca: 240ha där det gammalt tillbaka funnits 7 fastboende olika fam. så det gäller att veta vad man pysslar med .. men jag har rätt bra koll på allt ...och sparar allt det som föreskrivs ..enligt alla konstens regler :-bd

Användarvisningsbild

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55007
Mangan skrev:Människors aktivitet onaturlig? Du tror alltså att von Däniken hade rätt, människan härstammar från utomjordiksa varelser? :-) :-)

I den delen av landet jag bor, är det naturligt med kulturspår i skogen


Japp, de moderna människornas skogsaktiviteter är helt onaturlig, enligt många militanta miljömuppar! För dem kan enbart skog utan mänsklig påverkan räknas som naturskog. Övrig skog är således kulturskog. Som agronom kan jag upplysa att ordet kultur betyder odling och är således ej naturlig. Följaktligen kan inga kulturspår betraktas som naturliga.

Självfallet är vi rymdvarelser. Hela planeten jorden härstammar ju från rymdstoft... Av rymdstoft är du kommen och till rymdstoft ska du åter bliva... Vi kan bara vara en.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55199 haha! , även denna disskution är oändlig ;) ... för ska man verkligen "vrida ur trasan" i just detta med miljö och natur i skogen
så kan man ju samtidigt ifrågasätta vilka "aktörer" i ämnet som är mest pålästa och kan skogen bäst ? , skogsfolket som vistas i skogen dagligen som vanligt , eller folk som har annat för sig på dagarna ..för att sedan skapa en massa "teorier" av saker och ting dessa människor upplever runt om i svenska skogar på HELGER / FRITID ..och sedan börja helt frenetiskt "slå på DEN STORA TRUMMAN " ..bara för att t.e.x upptäcka att det blivit ett hygge just "där dom brukar gå igenom skogen" ...eeh!

och som sagt är det därför dags för lite ironi:
undra om dessa naturfantaster som helt och hållet "dömt ut oss yrkesmän" (jag kör endast på privat skog ) som dagligen arbetar i svenska skogar just för att producera råvara som går till allt som en "vanlig människa förbrukar varje dag" .. ??

man kan ju undra om dessa :

inte använder vanliga blöjor ? ..utan istället använder sånadär man kan tvätta?
inte slösar skrivarpapper .. och sparar alla använda papper för att sedan VÄNDA dom och skriva ut på dessa igen ?
helst undviker att tanka den beryktade ETANOLEN ?
eller alltid cyklar går till sitt arbete ..(om dom har nåt)
har lågenergilampor i alla applikationer i sitt hem
hänger sitt "skithuspapper" på TORK ..(då kan man ju kissa igen)
aldrig använda INTERNET för "onödigt surfande" =)) =)) =))

ibland blir man så "trött på en viss typ av folk " ... :-B

Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

KALLE79  
#63516
Mangan skrev:
OAS-forests skrev:Mangan.
Om du läser artikeln kan du se att SNF granskat dem som är certifierade enligt FSC, vilket det inte är många privata skogar som är. Vidare så ser du att SNF har namngivit tre bolag och ett verk som bedriver skogsbruk. De nämner inget om privat skogsbruk. För mig verkar det som att de kan skilja på privat- och bolagsskogsbruk.


Precis, de nämner inget om privatskogsbruk. Vet de om att det finns? Eller är det rädda för att slåss mot vanliga människor, istället för Stora Elaka Skogsbolag? :-)


Jag tror att det är precis så som Mangan skriver, det gäller att det är "någon annan" som ska betala notan. Att angripa privatskogsbruket som består av 100 000-tals personer som vilka som helst är dålig PR för NSF. Jag är inte säker på att privatskogsbruket egentligen är bättre än skogsbolagen på naturhänsyn. Såg för en tid sedan skogsstyrelsen uppföljning av naturhänsyn vid slutavverkning, där var det t.ex. skogsägarföreingen som fick den hårdaste kritiken.

Användarvisningsbild

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63553 Vi har haft den här diskussionen nyligen i lokalpressen där jag bor, följer ungefär samma linjer som i den här tråden. Utan att börja slå sifror och sånt i huvudet på folk så kan man konstatera att det handlar om två helt olika sätt att se på sig själv som människa. som en del av naturen och livet på jorden eller som en "alien" som några skriver.

För mig är det lika naturligt när jag sågar ner en tall och använder den till nytta för mig som människa, som när en älg betar av den och använder den som mat, till nytta för sig själv som älg. Men efter de dialoger jag haft med de personer som klassar sig själva som "naturvänner", miljökämpar" och liknande så ser de inte på sig själva som en del av naturen.
Men jag är övertygad att jag som egen, privat skogsägare, gör mer än alla pappersproducerande och insändarskrivande SNF:are, för en levande och fungerande natur för oss alla. Är rå-granne med ett Naturreservat, som ska skötas av SNF. Har hitills aldrig sett någon där, inte ens för att röja rågångar. Att springa runt och sparka lite kott för att sedan veta allt ger inte trovärdighet i mina ögon i varje fall.

Nå, med allt detta sagt, jag håller med alla de som vill spara lite skog som får utvecklas helt fritt över tid. Det är faktiskt rätt häftigt att gå i en riktig gammelskog. Har bolagen lovat det ska de förstås stå för det. När det gäller oss mindre skogsägare så är den modell som gjodes där jag bor en utmärkt lösning. Där passade en grupp engagerade "naturmuppar" ( i positivt bemärkelse) på i samband med omarronderingen. De samlade ochj jobbade ihop pengar och köpte skog av flera mindre markägare, till flera numera skyddade områden (naturreservat). Alla var med och inga sura miner efteråt. Det är ett agerande som i varje fall får min respekt, till skillnad från alla dessa insändarskrivare.

Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63650 [quote="Uvskogen"]Vi har haft den här diskussionen nyligen i lokalpressen där jag bor, följer ungefär samma linjer som i den här tråden. Utan att börja slå sifror och sånt i huvudet på folk så kan man konstatera att det handlar om två helt olika sätt att se på sig själv som människa. som en del av naturen och livet på jorden eller som en "alien" som några skriver.

För mig är det lika naturligt när jag sågar ner en tall och använder den till nytta för mig som människa, som när en älg betar av den och använder den som mat, till nytta för sig själv som älg. Men efter de dialoger jag haft med de personer som klassar sig själva som "naturvänner", miljökämpar" och liknande så ser de inte på sig själva som en del av naturen.
Men jag är övertygad att jag som egen, privat skogsägare, gör mer än alla pappersproducerande och insändarskrivande SNF:are, för en levande och fungerande natur för oss alla. Är rå-granne med ett Naturreservat, som ska skötas av SNF. Har hitills aldrig sett någon där, inte ens för att röja rågångar. Att springa runt och sparka lite kott för att sedan veta allt ger inte trovärdighet i mina ögon i varje fall.

Nå, med allt detta sagt, jag håller med alla de som vill spara lite skog som får utvecklas helt fritt över tid. Det är faktiskt rätt häftigt att gå i en riktig gammelskog. Har bolagen lovat det ska de förstås stå för det. När det gäller oss mindre skogsägare så är den modell som gjodes där jag bor en utmärkt lösning. Där passade en grupp engagerade "naturmuppar" ( i positivt bemärkelse) på i samband med omarronderingen. De samlade ochj jobbade ihop pengar och köpte skog av flera mindre markägare, till flera numera skyddade områden (naturreservat). Alla var med och inga sura miner efteråt. Det är ett agerande som i varje fall får min respekt, till skillnad från alla dessa insändarskrivare.

"Uvskogen" .. har rätt! ..det "folket vill ha" .. bör dom köpa! , och vad är skillnaden på en villa nära havet för ca. 1 miljon och dessutom båtar och bilar för ännu mer ?? .. och en gammal / eller naturhistorisk skog ? . det sura tycks nämligen vara att det växer inga orkideer i en båt ? ...och det finns inga kottar i en bostad ..(såvida man inte lagt dit kottar själv ) ... jag kan inte låta bli att skriva nu när jag "ändå håller på" ;) ..och det finns både goda och ONDA krafter inom detta "segment" , alltså det finns människor som flytt från storstadslivet och idag äger egenskog som "en liten bebis" .. och dessa fina människor har överlag rätt hög snittålder / god ekonomi ..men ytan i ha ..kanske inte är över 50 ?? ..och kanske knappt det ?? :-? så hur ska en privat skogsägare med knappa 1000 ha tolka dessas "intressen"? sedan har vi ju folket som bor i betonglägenheter / radhus (som är i skogen 3 timmar /år ) när det plockas bär o svamp :-? ..

det intressanta är att vi kan vinkla det sk. "naturintresset" på flera sätt .. och det finns "naturmuppar" som har klivit över gränsen för att mitt eget tålamod ska räcka till... d.v.s att ett av våra skogskiften just detta på ca: 225 ha .. kommer nästa vecka att invaderas av "folket" som ...jag finner icke ord ... det lär skrivas mera ... och det var ju väldigt "viktigt" att flika in i texten om just dessa stora tunga skogsmaskiner =))

http://st.nu/start/timra/1.1213514

http://dagbladet.se/nyheter/timra/1.1212967

oj vilken tur ! att jag hann med att städa upp misären av contortan ... och att endast skotaren finns kvar

Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63651 Får man nån rimlig ersättning för detta påfund spindeln.

Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63658
valmet901 skrev:Får man nån rimlig ersättning för detta påfund spindeln.


oj! det var en svår fråga , ... jag har aldrig fått ersättning för nåt , men å andra sidan har jag aldrig sökt heller !

just nu ! så är jag ..mest f.bannad ,,, INGEN har pratat med markägare ..om detta "ståhej"

och hej och hå! , .... skitenkel matematik! ...jag har kört slutavverkning i mkt. karg miljö , och där fanns en orkidee 2001 ... och vi kapade rent och tog även grot , och detta var ren "misär" enligt folket på bygden .. men blomman finns kvar och tom , fanns det ett liten antydan till beröm från folket ... det var kul (satte delar av detta me CAT /bräckeplanter och som mest är plantorna över 2m nu /snitt .. skogen växer ...

det är bara FANATIKER ..som sitter i en sur lägenhet , och tror att den biologiska mångfalden ska försvinna..???

herrej-vlar .. ni som frodar alla bakterier .... bör nog tänka om lite vad det gäller "sponsorpengar" och fantastiska planer om naturreservat ... här finns ingen "svinifluensa" ännu ... men den kommer med alla "äckliga " forskare i från alla världens hörn

hur pigga är alla egentligen på en skogspromenad där ingen vet ett piss om nått

Användarvisningsbild

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63671 Nu tror jag inte det här hänger ihop med hur stor skog man har, jag har faktiskt en sånt "litet" skifte som "spindeln" pratar om. Jag tror det mer handlar om det som spindeln också nämner som exempel. En villa vid havet anses faktiskt vara någons privata egendom medans en skog mer anses som något som alla äger och i och med detta har rätt att på nåt sätt disponera. Det räcker inte längre med den så kallade allemansrätten, utan nu ska man ha mer.

Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63700 Håller helt med.
Vissa, vill ha mer än vad allemansrätten omfattar.
Respekt för andras egendom omfattas inte av mark.
I bästa fall respekteras prylar, sådant som de äger själva.
Denne herr DELIN har orsakat mig många många sömnlösa nätter.
Hann har säkert mått bra, av att han skyddat min mark.
Från ägaren, alltså jag.
Börja lika som i Timrå, Inkallad expert, hittar ovanlig svamp på Asp.
Resultat, 48 Ha konfiskerat.
Kommer aldrig över vad de gjorde mot mig, men lär få finna mig i det.
Denna intresse grupp behöver inte ta hänsyn till äganderätten.
Det värsta är att anställda på myndigheter har samma uppfattning.

Användarvisningsbild

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63705 Skrev faktiskt ett mail till nuvarande jordbruksministern om detta, i samband med att jag läste en artikel om en dam i Småland vars skog, som de hade haft i 4 generationer eller nåt sånt, blev konfiskerad. Det är så rått på något vis.
Nåväl, fick ett hyfsat bra svar tillbaka, de skulle visst utreda en bättre form kring den här typen av "konfiskationsåtgärder". Har för mig också att der har förändrats lite.

Men faktiskt tror jag att skogsägarna, och då menar jag inte storbolagen, utan alla små som stora privatskogsägare, borde organisera sig. På samma sätt som alla andra så kallade särintressen gör. Nu blir vi ju, som sas i tråden tidigare, ihopbuntade med den "den stora råa skogsindustrin som bara söker vinning på naturens bekostnd" eler nåt sånt.

Håller med tidigare inlägg om att alla dessa som tycks avsky skogsbruket, och saknar all respekt för äganderätten, skulle få det svårare om det blev vanliga människor som de "gav sig på". Blev nog inte lika enkelt opinionsmässigt att argumentera för att sno skogen av "Anders Svensson" vars släkt kanske haft den i generationer och skött den alldeles utmärkt. Vi kanske gör det för lätt för dem, de behöver aldrig möta oss vanliga skogsägare i media, bara representanter för storbolagen.

Det skulle faktisk kunna räcka med en nationell skogsägarförening eller nåt sånt, som endast har två saker på agendan. Respekt för äganderätten och respekt för den enskilde skogsägarens, tja kärlek, till sin skog. Då kan nog alla bli med, oavsett politisk kulör i övrigt. Men det skulle nog kunna bli en röst som man måste lyssna på.

Avatar Fallback

Re: Stora brister i bolagens naturvårdsarbete

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63720 Det var ett bra förslag.
Befintliga organisationer verkar inte ta ägarfrågan seriöst.
Nuvarande ordförande i LRF skogsägare verkar heller inte bry sig i äganderättsfrågan.
Åtminstone kunde uppropet fungera som väckarklocka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).