Motorsåg och handhållet

Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

44 inlägg 6358 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548311 Ja dom ser fin ut, men en hundring extra för 550n känns mer motiverat isåfall. Hittade även 450n och 455 rancher för ca 4900:- på nätet nu, skulle nån av dom vara ett bra alternativ om jag lyckas lägga på nån extra slant? Eller är dom inte värd 2000 extra jämfört med 435an?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Anton.N  
#548313 Hoppsan, missat att 550in ligger såpass bra i pris! Jaa joo nog är dom väl det, men en 435a klarar du dig nog på till det du ska göra nu. Inget inköp du kommer ångra i vilket fall, då dom ligger i bra kurs!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Stampep  
#548391 Jag hade kört på 435an, och sen en större om några år om behovet visar sig. Köpte en 445triobrake när vi flyttade till skogen, sen provade jag en jonsered 2253 så det blev en sån bara några månader efter.. har dock varit sugen på 435 för smidigheten skull men får räcka med sågar ett tag nu[emoji6]
Tror 435 och ex 550 är en kanonkombo. Alltid bra med 2 sågar och nytt är alltid nytt

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

stone66  
#548396 Det beror ju på va man har för krav. O vad man är van me. Köpte en 435:a på black friday för 2300kr ink moms javisst ny såg men inte mycke till ork men sjukt lätt svårt o jämföra. Allt hänger ju på va man ska ha det till. Men har god erfarenhet av begagnat köpt flera 350&346:or för 1500kr st. Gått kanon används än idag. Men då ska man ha lite känsla vad som är nåt o ha. O lite tur🙄

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Hema  
#548403 Köpte du sågen ny (den har krånglat)? Samt hur mycket erfarenhet har du av vindfällen? Vore väl måttligt dumt att gå och skada sig när man ska bygga hus, för att man snålar med ett "städjobb" i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548413 Nej köpte den begagnad av en kille billigt. Ja får ingen riktig ordning på den, bytt bränsleslangar, ultraljudstvätt, packningar etc men får inte fram soppan. Lämnad till lokala handlarn nu för att försöka få ordning på. Söker en något kraftigare, rejälare och framförallt mer pålitlig såg.
Har inte någon större erfarenhet av vindfällen men det är väl 3-4 något större björkar (ca 40cm) och några mindre, sen en del skadade mindre granar som står kvar. Mest klent. Vindefällena är på gränsen mot hygget nu och de ligger i backen så bör inte vara någon större fara om man tar tid på sig och har sunt förnuft. Jag tror som många skriver att en 435a nog räcker gott och väl för de som ligger framför en just nu och det småsporadiska användandet som väntar även om det säkert skulle vara roligare med en värre såg. 😀 🌲

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

stone66  
#548425
antonleyonberg skrev:Nej köpte den begagnad av en kille billigt. Ja får ingen riktig ordning på den, bytt bränsleslangar, ultraljudstvätt, packningar etc men får inte fram soppan. Lämnad till lokala handlarn nu för att försöka få ordning på. Söker en något kraftigare, rejälare och framförallt mer pålitlig såg.
Har inte någon större erfarenhet av vindfällen men det är väl 3-4 något större björkar (ca 40cm) och några mindre, sen en del skadade mindre granar som står kvar. Mest klent. Vindefällena är på gränsen mot hygget nu och de ligger i backen så bör inte vara någon större fara om man tar tid på sig och har sunt förnuft. Jag tror som många skriver att en 435a nog räcker gott och väl för de som ligger framför en just nu och det småsporadiska användandet som väntar även om det säkert skulle vara roligare med en värre såg. 😀 🌲

Det räcker nog gott oväl till det du ska ha den till😀👍 ta det lugnt bara med vindfällen inte o leka med

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548687 kan informera om att det blev en ny 445e hos lokala handlaren nu på morgonkvisten då jag fick ett till synes bra pris på den för 4100:- inkl. ska bli spännande att komma ut och prova!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Anton.N  
#548690 Vad kul! Du kommer inte bli missnöjd[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

halvproffs  
#548707
antonleyonberg skrev:kan informera om att det blev en ny 445e hos lokala handlaren nu på morgonkvisten då jag fick ett till synes bra pris på den för 4100:- inkl. ska bli spännande att komma ut och prova!

Anton.N skrev:Vad kul! Du kommer inte bli missnöjd[emoji4]


Min 445 har inte varit helt till belåtenhet tyvärr. Lägger gärna av när den gått på tomgång ett tag. Tjyvluftar?
Köpte sen en 550xpg för 6400kr och vilken skillnad men då är ju jag halvproffs också :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548715 en del av 445:orna läckte ner i vevhuset, fick packa om och sedan verkade de går bra.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548724 Hmmm det var ju tråkigt att höra.. men tror tiden får utvisa det isåfall, känns som jag kommer bli mer nöjd med det lilla extra vridet i denna jämfört med 435an och gå upp i storlek/klass hade jag tyvärr inte råd med.. hade 435an varit ett mer driftsäkerhet alternativ tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548725 jonsereds variant heter: 2240S och den säljer vi för 3500 kr inkl moms monterad och klart.

liten och trevlig såg, dessa maskiner orkar mera än man tror

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

antonleyonberg  
#548726 Vad jag kan se så är väl 445an större motormässigt än 2240? Tyvärr har jag dessutom ingen Jonsered handlare i närheten heller..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja rätt såg med stram budget?

Avslutat-02  
#548729 japp den är den samme som hva 435,, som det pratades om ibörjan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).