Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

12 inlägg 6697 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

A.Lundbäck  
#548276 Någon som vet vad som hänt med Junkkari´s tillverkning av skogsvagnar och kranar?
Pratade med en säljare på Kesla på GD 2018 som antydde att de hade det tufft.
Nu hittar jag ingenting på deras hemsida. Bara små flishuggar och såmaskiner.

Har själva haft Patruuna 3200, Valtra/Junkkari 6637 och senast Junkkari 4169.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548326 Jag tror mig veta att man fasat ut den produktgruppen då man vill fokusera på andra delar i koncernen som omsätter mer och är mer lönsamma. Reservdelar finns och kommer säkerligen hållas så länge det finns behov.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

hlb  
#548342 Synd på en kraftfull , men smidig kran och vagn. Vi får väl vårda den befintliga. Vår första är fortfarande i drift.

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

A.Lundbäck  
#548352 Tackar för info Morgan. Ja du Hlb, då får vi öka servicetillfällena så att den håller riktigt länge. 🙏 Ensilagebalarna frestar på..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

Fredrik Reuter  
#548393 Hej,
Kanske lite sent svar men jag fick info från Tommi Hakala på den Finska tidningen Koneviesto.
Som Morgan skriver så har de slutet med skogsvagnar och kranar och fokuserar på flishuggar (som egna produkter).
Men de ingår i MSK-koncernen som också gör hytterna till Valtra och också vissa av motorhuverna till Volvos lastmaskiner, kanske kan det vara att den delen är såpass stor så de lade ner skogsvagnar och kranar?

Hade inte @mannfolk Junkkarikran på sin (och Johans) egenbyggda skogsvagnar?

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

ss0803  
#548398 Jo visst var det så!

Bild

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

Mannfolk  
#548411 Jo så är det! Junkkari har lagt ner kran och vagns tillverkningen!

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

Kaffespill  
#548431 Någon som vet något om Nokkas gripkärror dom ser man inte heller till längre? Har endast sett vangnar till fyrhjulingar

Avatar Fallback

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

FMJ  
#548474
Kaffespill skrev:Någon som vet något om Nokkas gripkärror dom ser man inte heller till längre? Har endast sett vangnar till fyrhjulingar


https://www.koneviesti.fi/uutiset/artikkeli-1.338157

"HT Enerco Oy har förvärvat alla rättigheter till Nokka-produkter från Nokka Europe Oy: s konkursboende. Nokka-produkterna omfattar ett brett sortiment av traktor- och ATV-monterade skogsbrukare och vagnar, olika typer av gripar och tillbehör."

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

grojan  
#548504 Ser på hjemmesiden til Farma at 14 tonneren med ND og 16 tonnern er borte, har de sluttet å lage dem også?

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

stegmaster  
#548524 Jag hittar inte ens 14tonnaren, altså T14, utan bara T12 med bruttolast 12t. :surp:
Eller ser jag fel?

Användarvisningsbild

Re: Vad har hänt med Junkkari/Patruuna?

Pete  
#548573
stegmaster skrev:Jag hittar inte ens 14tonnaren, altså T14, utan bara T12 med bruttolast 12t. :surp:
Eller ser jag fel?




Nä du ser rätt 12tons vagnen idag är identisk med den gamla 14tons vagnen men den fick byta namn när dom släppte 14tons med navdrift.
Sen hade väl 14t med navdrift mer gemensamt med 16t vagnen varför dom blivit borttagna vet jag dock inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).