Motorsåg och handhållet

550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

31 inlägg 13047 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Kippen  
#548092 Hej. Är det någon som har någon bra idé om vad det kan vara för problem med sågen.
Den startar på 2-3 drag primad kall, men när den är VARM är den näst intill omöjlig att få i gång. Särskilt efter tankning.
Stift, filter och förgasaren är nytt och slang mellan filter och förgasaren är provtryckt och är ok . Efter förgasarbytet blev den något bättre.
Man får ju bra muskler i högerarmen, men...
Någon som har någon idé?
Mvh kippen



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Lindveden  
#548095
Kippen skrev:Hej. Är det någon som har någon bra idé om vad det kan vara för problem med sågen.
Den startar på 2-3 drag primad kall, men när den är VARM är den näst intill omöjlig att få i gång. Särskilt efter tankning.
Stift, filter och förgasaren är nytt och slang mellan filter och förgasaren är provtryckt och är ok . Efter förgasarbytet blev den något bättre.
Man får ju bra muskler i högerarmen, men...
Någon som har någon idé?
Mvh kippen
Med tanke på vad du har bytt redan på sågen så låter det som nåt tändspole problem

Avatar Fallback

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Avslutat-02  
#548097 Tändmodulen, bör kolla på datan så den är uppgraderad med ny mjukvara.

Användarvisningsbild

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Stenhaga  
#548099 Min såg går ibland inte att starta som vanligt när den är varm
Om jag då lägger ner den på backen och drar samtidigt som jag håller full gas så startar den dock på första eller andra rycket.

Avatar Fallback

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Ferguson system  
#548103 Opp med chocken, ett trykk ned, decomp og rykk i startsnora. Da starter saga med halvgass funksjon. La saga gå på halvgass i 30-60 sec. (Varm sag)
Skal du starte varm sag etter tanking, så bruk også purge bobla før du prøver å starte. Det er ikke en primer som sådan, den fjerner bare luft fra systemet og sørger for at bensinen ligger klar til forgasseren.

Avatar Fallback

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Avslutat-02  
#548114 vanligt fel, på en del sågar har det hjälpt att skifta mjukvaran. en del förgasarbyte och tändspole byte.

Användarvisningsbild

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Kippen  
#548115
vinterrojarn skrev:vanligt fel, på en del sågar har det hjälpt att skifta mjukvaran. en del förgasarbyte och tändspole byte.

Då återstår nog bara att byta tändspole.
#:-s

   TS
Avatar Fallback

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Avslutat-02  
#548119 har du kollat mjukvaran......

Användarvisningsbild

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Kippen  
#548128 Nja. Vet ej riktigt vad som gjordes första gången. Felkoder kollade och den nollställdes till fabriksåterställning. Men vet ej om mjukvaran uppdaterades. Får kolla detta.
Tack för tipset.

   TS
Avatar Fallback

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Avslutat-02  
#548163 Varsågod, hade en jäkel som inte tog emot mjukvaran förens efter tre försök.

Sedan gick den ganska bra

Avatar Fallback

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Tralsmo  
#548289 Jag köpte en 550 för 4 5 år sen, jag gillade den sågen. Lättstartad både varm o kall å gick bara bättre å bättre när den blev plågad.
Hastigt å lustigt blev den sågen ( å några tlll) exporterade. Troligen till främmande land.
Köpte en ny 550 för ett halvår sen å den är helt annorlunda, har väldigt lätt att bli sur vid varmstart men går så in i helskotta mycket bättre än den första.

Avatar Fallback

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Avslutat-02  
#548292 Startar nästan alltid på halvgas, tycker sågen blir mera lätthanterlig så

Användarvisningsbild

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Mossebo  
#548309 Kolv, cylinder? Är d bra comp i den? Han dör aldrig när du släpper gasen? Ofta efter att ha kvistat hårt en bit.

Användarvisningsbild

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

Kippen  
#548314 Jo, det är bra kompression i den. Den dör inte när gasen släpps.
Återkommer när mjukvara är kollad / uppdaterad.

   TS
Avatar Fallback

Re: 550 XPG SOM ÄR SVÅRSTARTAD VARM.

stone66  
#548401 Vad kostar det o byta förgasare spole,tändmodul& uppdatera programvara låter dyrt? Har inte behövt det på min 550 än o den är några år dom äldre sågarna 346&350 har jag bara bytt typ startsnöre o broms till kastskydd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).