Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 831543 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#547518 Japp gör det!
Skicka denna tråden som cv. Då är jobbet redan ditt 🤗

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547522 42 Tesla tjänster lediga i Sverige nu.
https://www.tesla.com/sv_SE/careers/sea ... &country=2

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547525 Audi säljaren tappade hakan över stora SUVen AUDI e-tron spöade lilla sportbilen TT i en slalombana.
Den låga tyngdpunkten gör att AUDI e-tron går som en gokart.

"How it's made: Audi E-Tron"

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#547570 Bl.a Peugeot kommer med NYA modeller som också kan köras på HVO, vilket innebär att Zalmans farhågor om att diesel är död också är "något" överdriven :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#547616 Kommer miljövänliga dieselmodeller på löpande band
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ansvarden/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

VimekarenLastEdition  
#547618 Hyndai har utvecklat hybriddiesel :)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#547619 Har har ni en bil som bara är hälften så dyr som Teslan, troligtvis dock dubbelt så bra ( är premium) :mrgreen:
https://nyheter.mercedes-benz.se/2018/1 ... ed-diesel/

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#547751 Hej,

Denna tråd är nu lyft tillbaka från karantän och här kommer viktig info om varför:

För det första så gjorde Totte helt rätt att låsa tråden när det började barka iväg långt ifrån dieselbilar (eller elbilar).

Det finns inget konkret brott mot forumreglerna i tråden och det är viktigt att vi i ledning också respekterar reglerna.

Personligen har jag läst Zalmans inlägg sedan han började på Skogsforum, tydligt är att hen som person gillar att fokusera på ett ämne i en tråd och sedan köra stenhårt på det. Om du kollar själv via länken nedan vilka trådar som Zalman startat genom åren så hoppas jag att du likt mig ser ett mönster i några av trådarna men också att övervägande delenav trådarna har direkt anknytning till skogen. Några trådar är dessutom riktigt bra och populära!

search.php?author_id=2176&sr=topics&sf=firstpost

Jag har inte hittat några referrals länkar som skulle ge Zalman pengar och tror inte heller att det kundgruppen primärt finns bland oss (länken ovan styrker faktiskt detta också). Likaväl är det viktigt att påpeka (med styrka) att Skogsforum inte har någon som helst intäkt på denna tråd. Det har aldrig varit så och kommer aldrig vara så.

Ämnet med dieselbilar är ett ämne för skogen. Skogsmaskiner och traktorer drivs av diesel och troligtvis drivs bilarna som kör ut oss skogsmullar till skogs till över 90% av diesel. Att dieselbilar nu kan förbjudas från och med 2030 tycker jag gör det relevant, speciellt eftersom jag personligen tycker det är vansinne av politikerna att gå denna väg när biodieseln kan vara ett bättre alternativ för miljön. Det finns att diskutera alltså.

Men! Detta diskuteras inte bara i denna tråd utan vi har många trådar drivmedel, exempel är:

Framtidens drivmedel för våra fordon

Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en elbil

Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Med flera...

Till Zalman som startat tråden så säger vi från Skogsforum följande: Med respekt för alla andra medlemmar på Skogsforum - Tona ner länkandet och speciellt copy-pasten av all text. Skriv sakligt vad du tycker och lägg med en relevant länk om det behövs men det viktigaste är att du ger din syn på inlägget. Lite "varför lägger jag in detta i denna tråd?". Då kommer diskussionen igång på ett annat sätt utan att alla hoppar ner i skyttegravarna.

Det jag ser när jag läser igenom denna tråd är att en del vill göra Zalman som skrivare till åtlöje och stavar fel på hens namn, öknamn, vad man tror är hens riktiga namn och så vidare. Det är inte ok, och faktiskt ett tecken på att man förlorat resonemanget. När vi ändå är inne på det så ska Zalman har kritik för att inte svara på allas frågor heller.

En skärpning både här och där alltså. Lyckas vi så kan vi gå stärkta och mer kunskapsrika även ur denna tråd!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#547764 Det som irriterar mig att det förekommer så mycket svammel, länka till sådant som inte är relevant.
Mångt och mycket har inte varit något annat än reklam för visst eller vissa bilmärken.
För övrigt står det INGENSTANS eller NÅGONSTANS att det är förbjudet med att varken tillverka, köpa eller framföra dieselbilar just år 2030.
Visst massa förslag hit och dit, men var sanningsenlig och sluta med denna DJÄVLA skrämselpropaganda.
Visa mig exakt var det står att i dag är dieselbilen förbjuden där och där (självklart inom Sverige.
Fakta är att regeringen håller på med att försöka straffa bort dieselbilen, men vad är det som inte säger att folk någon gång kommer till vett och reson och röstar bort den rödgröna röran :?:
För övrigt är Ni förståsigpåare till 100 på att EU godkänner handelstopp (köpförbud på dieselbilar) :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#547765 👎 👎 👎

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#548072 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5V ... eglementet

Tesla S kan stoppas från försäljning i sverige

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#548075 Transportstyrelsen förnekar sig inte.
Hålla på med petitesser i stället för att åtgärda de verkliga bristerna som finns, bl.a vinterväghållningen.
Har haft kk och kört bil sedan mitten av 60 talet och inte har vinterväghållningen blivit bättre på dessa 50 år trots att trafiken drastiskt ökat.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#548104 Det är inte Transportstyrelsen som hanterar vägarna, det är Trafikverket.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#548214 Jag tror inte att vi ska oroa oss det allra minsta över koldioxid halter och klimatförändringar då Teslas VD kan åka i det allra största privat jetplanet drygt sex varv runt jorden under ett år. Googla Gulfstream G650ER så får ni en omfattning om hur mycket fossilt han har bränt på att dagspendla till Tesla fabriken och åka på nöjesresor. Hade klimatförändringar varit ett hot så borde väl den gode Elon ha varit den första som hade fattat det!

https://www.washingtonpost.com/business ... story.html

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548499 Kilometerskatt inom 10år! Pga av att antalet elbilar ökar så minskar statens inkomst från bensin/diesel.
Dagens grattis bir då till nuvarande och kommande elbilsägare :smile:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7145032 :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).