Trähantverk

Råd om uppfräschning av hyvelbänk

33 inlägg 16696 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

Arvid0  
#547690
Jole skrev:
JensSkoog skrev:Jag är ju lite idiot så här på lördagen :((
Måste bero på att jag har skottat snö halva dan :wink:

Spånsugen drar ju luft från verkstan och då kan det ju snabbt
bli illa om den luften är varm och dammig.
Då blir det ju extra viktigt att du får cirkulation och byte av luft i
rummet där nere, vare sig genom fläkt som drar ut eller om
spånsugen kan blåsa direkt ut genom väggen.
Har du koll på hur fuktigt rummer är till vanligt?


Jo det var lite det jag hade på känn. Det med spånsug var bara en vild idé som for genom huvudet på mig. De flesta spånsugar är av dammsugarpåse-typen och blåser bös och allt i en nätsäck så externt utblås är nog inget alternativ. Även om det ju går att få bra fart på luften även i nere katakomberna så blir det nog mer jobb än det är värt. Ett alternativ är att borra horisontellt istället och ha spånsugen på logen intill snickarverkstan. Där blåser det bra även utan extra fläktar. Nåja... Vi lägger det projektet åt sidan så länge. Kompressorn verkar däremot vara en mer rimlig kandidat för flytt ner till källaren. Är det någon som har några fler kloka tankar om det?
oavsett var du har spånsugen så kan du leda tillbaka luften så du inte tömmer lokalen på värme. en bra spånsug suger 4000m3/h. se bara till att du har ett bra filter så du inte trycker in trädamm. finns mycket på ämnet om du googlar.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

halvproffs  
#547698 Jag har flera spånsugar, bla en med säck som töms när den blir full. Kan vara svårt att ha koll på det om man inte ser säcken. När säcken är full är filtren full av damm också.
Den stora spånsugen som blåser till ett spånhus har dammavskiljare men det är ändå mycket damm i spånet så det är nog svårt att det blir lite damm i spånet.
Trädamm är nästan som krut.

Avatar Fallback

Re: Råd om uppfräschning av hyvelbänk

Jole  
#547801
halvproffs skrev:Jag tycker att du ska ha spånsugen i verkstan dels som jag skrev tidigare att den suger stora mängder luft och hyvlar du i en metallbit eller gruskorn kan det uppstå en gnista som antänder spånet i säcken utan din uppsikt. Det är inte om ett hyvleri brinner utan när är ett talesätt.
Hoppas jag inte skrämde upp dig i onödan men man ska va försiktig.

Ingen fara halvproffs. Märk väl att jag leker med tankarna här och de idéer jag häver ur mig är högst impulsiva, sällan helt genomtänkta och långt ifrån eventuellt genomförande. Jag kan dock lova att jag inte lider av brist på respekt för lättantändliga saker.

Ska fundera vidare på spånsugen. Om det blir någon så dröjer det nog ett år eller så. Kompressorn har alltid varit huvudfokus så jag ska försöka reda ut hur bökigt det skulle bli att installera den. Tilluft går att ordna och grannen som är elektriker kan nog hjälpa mig få dit 3-fas. Rördragning kan ju bli lite bökigt men det ska jag nog klara. :-?

Bifogar ett sjaskigt panorama över rummet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).