Öppna kategorin

Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

37 inlägg 7951 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Onefield  
#547528 Funderar på att gå Gammelkroppas 6 veckors kurs planeraren.

Har någon erfarenhet av den?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547555 Jag gick den 2016 och fick planeringsuppdrag 2017 och sen dess har jag bara planering på schemat 👍
Det är en bra utbildning, Gammelkroppa har ett gott rykte om sig i branschen och det verkar finnas behov av planerare på många företag.

Är du egenföretagare?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Onefield  
#547612
Mettämies skrev:Jag gick den 2016 och fick planeringsuppdrag 2017 och sen dess har jag bara planering på schemat 👍
Det är en bra utbildning, Gammelkroppa har ett gott rykte om sig i branschen och det verkar finnas behov av planerare på många företag.

Är du egenföretagare?


Okej det låter bra! Ja man verkar kunna få lite olika jobb inom skogsbranschen efter denna kurs om jag har förstått det rätt :)

Jag har ett par skogsfastigheter. Men som förvärvsarbete har jag varit anställd inom entreprenad och transportbranschen.
Tänkte ev köpa kursen själv. Känns lite halvdyr men den är kanske värd priset..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

SHR  
#547792 Jag har en bekant som nog gick den förra året eller året före det. Tror veckorna på plats så att säga var utspridd under några månader.
Men han har jobb som planerare åt Mellanskog idag, så tror absolut kursen är bra 👍

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547797 För mig var det helt klart värt det, även om det kostar mycket.
Kursveckorna är väldigt intensiva, man har ju lagt upp den här utbildningen så att vi entreprenörer med fullspäckade scheman ändå kan klämma in den. Så räkna med långa dagar under kursveckorna och repetition hemmavid mellan veckorna för att få in allt.

Du kanske kan betala via f-skatten på nåt sätt, folk köper ju fyrhjulingar och allt möjligt så nog borde väl även utbildning vara avdragsgillt för en skogsägare?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

DanEn  
#547975 Hej
Jag har anmält mig till årets kurs! Ska bli intressant. Mina vänner i skogsbranschen tror att man har goda chanser att få jobb efteråt.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547986 Funderar också på den,#Mättemies, är du egenföretagare? Inte sugen på att bli anställd, kanske man kunde hyra in sig hos nått bolag, nån som gör det?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548001
Flisaren skrev:Funderar också på den,#Mättemies, är du egenföretagare? Inte sugen på att bli anställd, kanske man kunde hyra in sig hos nått bolag, nån som gör det?


Japp, jag är egen. Fungerar precis som med annat, jag hade röjning förut men kör bara planering nu. Mindre slitage, mer pengar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Onefield  
#548290
SHR skrev:Jag har en bekant som nog gick den förra året eller året före det. Tror veckorna på plats så att säga var utspridd under några månader.
Men han har jobb som planerare åt Mellanskog idag, så tror absolut kursen är bra 👍


Okej 👍 Ja man går kursen en vecka i månaden, i 6 månader. Är väl både och med det upplägget beroende på vilken arbetssituation man är i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Onefield  
#548302
Mettämies skrev:För mig var det helt klart värt det, även om det kostar mycket.
Kursveckorna är väldigt intensiva, man har ju lagt upp den här utbildningen så att vi entreprenörer med fullspäckade scheman ändå kan klämma in den. Så räkna med långa dagar under kursveckorna och repetition hemmavid mellan veckorna för att få in allt.

Du kanske kan betala via f-skatten på nåt sätt, folk köper ju fyrhjulingar och allt möjligt så nog borde väl även utbildning vara avdragsgillt för en skogsägare?


Tack för informationen!
Hörde du om det var fler kurskamrater som också fick olika jobb efter utbildningen?

Ja den borde vara avdragsgill tycker jag. De större bolagen lär ju göra avdrag för kursavgiften när de kostar på sina anställda till exempel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Onefield  
#548304
DanEn skrev:Hej
Jag har anmält mig till årets kurs! Ska bli intressant. Mina vänner i skogsbranschen tror att man har goda chanser att få jobb efteråt.


Hej. Jaha va roligt, då kanske vi blir kurskamrater! 😀 Är du egenföretagare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

DanEn  
#548310 Javisst! 😀 Ja jag har lite djur och skog, tänkte ta upp kostnaden i deklarationen.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548321 Har också anmält mig 👍

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548351
Onefield skrev:Tack för informationen!
Hörde du om det var fler kurskamrater som också fick olika jobb efter utbildningen?


Jag hoppade in på planeraren när de redan hade gått två kursveckor och av den första gruppens deltagare är det åtminstonde en till som blev planerare efter kursen. Några jobbade redan med annat och gick kursen som en del av det (en skötte kommunens skogar och en var virkesköpare) och en gick den för att på det sättet få behörighet till skogsteknikerutbildningen. Tror vi var 7-8st på den kursen.
De kursveckorna som jag missat gick jag med nästa kull och av dem vet jag att minst två fick jobb efter kursen, en som planerare och en virkesköpare.

Maten är helt fantastisk på Gammelkroppa :-bd

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet ”planeraren” kurs på Gammelkroppa?

DanEn  
#549162
Flisaren skrev:Har också anmält mig 👍


Till kursen i Gammelkroppa eller den i Norrland? För det finns väl en uppöver nånstans också?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).