Motorsåg och handhållet

Jonsereds proffssågar

35 inlägg 10475 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsereds proffssågar

1113A  
#546429 Är de 357 man ska satsa på isf?
359 finns faktiskt med värme, kanske inte så vanligt men de finns! Och tänker man efter så är väl handtagsvärme inte de viktigaste på en fäll/apteringssåg.
Är de ungefär samma skillnad i karaktär på 357 och 359 som 346 och 353?

Har kört en del med 346 och 2152 (353) och gillar bägge men 346ans rapphet gör sågen lite trevligare.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsereds proffssågar

Avslutat-02  
#546437 Då är de ganska ovanliga, här har jag aldrig sett någon.

Vet att hva sålde bort dessa för några år sedan som farmarsågar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546466 Komposit brukar man inte använda till metaller även om det kanske skulle vara korrekt. Man brukar oftast andra uttryck i dagligt tal så vitt jag vet. Legering är betydligt lämpligare uttryck då man pratar metaller.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Komposit

359 Marknadsfördes hela tiden (lite felaktigt i mitt tycke) av HVA här i Sverige som farmar såg och så vitt jag vet inte med värme. Att man kunde beställa dem med vet jag och att inte många begrep riktigt vad det var för såg, vet jag med.
357/357 är båda under 60cc och allround sågar, fast 357 är mer åt kvistnings såg hållet (lite rappare) och 359 mer åt fällsågshållet (Lite mer vrid).

Man kan nog säga det är samma som 346/353 fast ändå inte eftersom 346NE är i stort en 353.

Avatar Fallback

Re: Jonsereds proffssågar

Avslutat-02  
#546477 Håller med om att hva 359 är en lite bortglömd såg, den fungerar utmärkt med långa svärd.

Men om man ska köpa såg så ska man väl titta på nytt, beroende på va man ska ha den till.

Ja personligen tycker mycket om 2171 eller 372. Rolig såg att fälla och kvista med pga sin välbalanserade kropp.

Avatar Fallback

Re: Jonsereds proffssågar

Avslutat-02  
#546486 Såg att det ligger en spritt ny hva 357 ute på blocket.
För 6000 kr.

Lite väl tilltaget för min smak, men men
..

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

totte  
#546494 En blandning av metaller kallas "legering".

I en vid bemärkelse är komposit nästan vad som helst där två material läggs samman, t ex armerad betong, puts på vassmattor och glasfiberplast. Materialen är inte ihopsmälta till en homogen massa.

Det vi numera menar med ordet "komposit" är nästan alltid plast av många slag armerade med olika slags fibrer, glas, kol, mm.
http://www.svenskkompositforening.se/in ... age=om-oss

Avatar Fallback

Re: Jonsereds proffssågar

Avslutat-02  
#546507 Exempel på applikationer för metall/keramkompositer (även kallade metall-matriskompisiter, MMC) är cylinderfoder i motorer (tribologi), väggar i kolvspår (tribologi), fästplattor för bromsklossar (vikt), lager (värmeutvidgning), bromsskivor (tribologi), sportartiklar eller värmestrålare inom elektronisk utrustning.

Metall-matris komposit (MMC)
Metall/keramkompositer i lättmetallkonstruktioner
Bredden av tillämpningar för höghållfasta lättmetallkomponenter - framför allt aluminium, men även magnesium och titan - växer ständigt. Argumentet för att använda lättmetaller inom bilindustrin är att reducera vikten och i slutändan sänka bränsleförbrukningen och utsläppen.

Avatar Fallback

Re: Jonsereds proffssågar

1113A  
#547037 Någon ny såg blir det inte, sågar inte så mycket och har dessutom en ny 550xpg..
De är väl mer hjärnspökena som vill att jag ska ha en lite grövre och rejälare såg mest för att de roligt men också en som alltid kan finnas redo med 15-18" svärd!
Ska jag dessutom köpa såg så ska de vara en som är uppbyggd som en pro/semipro dvs inget plastvevhus etc!
359 känns rejäl men ändå inte för klumpig..
Såg en 2159 på tradera men glömde bort den sen hade annonsen gått ut, den låg på 2000kr, de är väl inte oskäligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsereds proffssågar

Ferguson system  
#547053
1113A skrev:Någon ny såg blir det inte, sågar inte så mycket och har dessutom en ny 550xpg..
De är väl mer hjärnspökena som vill att jag ska ha en lite grövre och rejälare såg mest för att de roligt men också en som alltid kan finnas redo med 15-18" svärd!
Ska jag dessutom köpa såg så ska de vara en som är uppbyggd som en pro/semipro dvs inget plastvevhus etc!
359 känns rejäl men ändå inte för klumpig..
Såg en 2159 på tradera men glömde bort den sen hade annonsen gått ut, den låg på 2000kr, de är väl inte oskäligt?


Se etter ei pent brukt 2171 eller 2172. Da har du sag lenge.

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

johan eriksson  
#547306
1113A skrev:Såg en 2159 på tradera men glömde bort den sen hade annonsen gått ut, den låg på 2000kr, de är väl inte oskäligt?


Är den i bra skick så är det nog inte oskäligt. Sen är det ju alltid en chansning att köpa en såg osedd och oprövad, men jag kan avrapportera hur den är sen :d
Kommer göra sig bra i raden mellan 2152 och 2171 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547338
johan eriksson skrev:[
...men jag kan avrapportera hur den är sen :d
Kommer göra sig bra i raden mellan 2152 och 2171 :-bd


Hahaha. Gäller o hålla sig framme!

Priset är alltid en chansning och lite beroende på hur man ser det och tjocklek i plånbok etc.

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

johan eriksson  
#547396 I detta fallet så var det nog gränsfall för vad jag är beredd att chansa på, men då jag har letat länge efter en 2159 så tog jag chansen när den dök upp, att den hade handtagsvärme gjorde beslutet lättare då jag har problem med händerna.
Återstår bara att bygga på värme på min 2152 med, ska bara hitta delarna till det först :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

Sågomanen  
#547480 Hej, intressant diskussion. Jag kom över en 359G i november. Upplevelsen mellan 353 vs 346 är lik den mellan 357 vs 359. Jag håller på att kapa ned stora stubbar i ett 500m långt dike efter nedtagning av träd för ett par år sedan. Stubbarna producerar nya träd/sly så jag kapar rätt långt ned och det är bra med diameter i botten.

359:an är mycket lämplig för grova kap med bra vrid och jag kör med ett 20” svärd utan problem. Visst är den tyngre än 346/353 men om man inte ägnar sig åt kvistning kvittar det.

Detta är vad Husqvarna kallade för semiproffssåg eller farmarsåg när de såldes. Konstruktionen i sig och material är samma som på Xp-serien så visst håller den samma kvalitet som proffssågarna. Det som skiljer är ju lite borrning och spolkanalerna. Det huvudsakliga användningsområdet avgör.

Överväger att öka utblåset i ljuddämparen då det ska göra rätt stor skillnad men har inte bestämt mig om jag ska ”förstöra” originaliteten ännu för att få ännu vassare såg.

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547483 359 saknar skivorna runt vevaxel som minskar vevhusvolymen vilka 357 har.
Det och några cc till samt förgasare är nog vad som skiljer mest.
Att den såldes som farmar såg begriper inte jag. Men de som köpte fick en bra såg till vettigt pris.

Användarvisningsbild

Re: Jonsereds proffssågar

johan eriksson  
#547500 Vad var tanken med att minska volymen i vevhuset? Borde ju vara intressant att få plats med så mycket luft/bränsle som möjligt, ju mer kan man ju få in i cylindern och mer bränsle/luft ovanför kolven brukar ju betyda mer poff när det tänder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).