Avverkning (slutavverkning)

Timpris för rotkapning?

22 inlägg 7267 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timpris för rotkapning?

TrioBrake  
#547021 Hejsan!

Jag undrar vad timpriset ligger på för en rotkapare? Anledningen till att jag undrar är för att jag kanske kommer ha möjlighet att rotkapa åt ett större skogsbolag framöver efter stormen Alfrida. Det jag då står med är alla behörigheter som behövs, sågar och bränsle och allting runtomkring.

Så vad är ett rimligt timpris för en enskild firma?

Tack på förhand!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

Avslutat-02  
#547073 Ja du högst 360 kr exklusive moms.
Normalt taxa ca 325 kr/Tim exklusive moms

Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

svampbob  
#547074 Plus reseersättning.

Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

Avslutat-02  
#547081 Japp och tänk på att ta bra betalt för bilen.
Ja tar 65 kr i resersättning.

Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

TrioBrake  
#547105 Här var det ett total pris som dom ville ha från huggarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

uffejohan  
#547108 Jag kan ju spontant tycka att detta låter förfärligt billigt, jämfört med vad en datatekniker debiterar. Min hårddisk kraschade förra veckan och blev tvungen att ta hjälp av en lokal datakille för att rädda vad som räddas kan. När fakturan kom hade han debiterat 960 kr/tim. Jag fattar inte riktigt att en datatekniker kan vara värd tre gånger så mycket som en välutbildad skogstekniker som dessutom ska hålla med dyrbar utrustning och jobba i ur o skur, till råga på allt i en riskfylld miljö. Jag klagar inte på datakillens jobb, för mej var det värt varenda krona, men jag skulle önska att status och lön kan öka för skogsjobben!!!

Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

Avslutat-02  
#547111 en konsult kan alltid ta det den vill i betalning, men ifråga vad ett skogsbolag betalar i timmen så har de en ganska låg ersättning. önskar att man kunde få minst 500 kr\tim men det är svårt.

Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

jannee  
#547119 Efter Gudrun (är några år sedan) blev jag fakturerad 300 kr/tim för rotkapning/såga loss.
Fick senare veta att han/de som gjorde jobbet fått 80 kt/tim. :mrgreen:
Visserligen "djävla ytlänningar", men av detta kan man lite ana hur vi blir utnyttjade.
Både skogsägare men även de utländska entreprenörerna.
För övrigt bör du begära runt 350 kr/tim + moms
Egentligen borde du inte gå under 370 kr/tim = stort slitage på både såg med kedjor.

Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

Avslutat-02  
#547124 jag tycker att du kan begära mera men va beredd på att bolagen inte betalar mer än sin normala taxa.

det är ju för djävligt om bolagen utnyttjar arbetare på det sättet.

nä fy fan.

Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

Axl  
#547131 Vilken geografi gäller det? Har du jobbat åt dom innan och har ett pris?

Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

TrioBrake  
#547136
Axl skrev:Vilken geografi gäller det? Har du jobbat åt dom innan och har ett pris?
Det gäller uppland, det är efter stormen Alfrida! Nej jag har aldrig jobbat åt dom innan, har knappt jobbat som rotkapare heller för den delen

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpris för rotkapning?

Axl  
#547140 Det beror ju såklart på vad både dom och du har för alternativ men jag tror inte 380-400 är omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

TrioBrake  
#547160 Det ser ut som att det blir 400 ex moms

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

Vindelälvens  
#589622 Jag hugger inte för under 450ex moms.
Standard 500 och om de är långa jobb kan jag gå ner på 450. Stormjobb är farligt och vi som hugger på heltid måste se till att inte sälja oss för billigt!

Användarvisningsbild

Re: Timpris för rotkapning?

anersimyra  
#589713 Runt 500 exl moms för dig själv och minst 50 kr/mil för bilen är ett rimligt pris.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).