ATV och UTV i skogen

Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

80 inlägg 58693 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#545794 Hej! Jag tänkte införskaffa mig en fyrhjuling väldigt snart till att ploga vägen till mitt hus då den är bra lång, lasta grus, hämta ved, hjälpa familjemedlemmar att ploga osv. Men även till lite lek i skogen, ( bor i Dalarna så snö finns det att ploga bort hehe)

Har läst och läst och läst.
Kommit fram till att Yamaha är det bästa på marknaden, ingen nyhet egentligen. Fick offert på Yamaha kodiak 450 eps med lejab dragkroksmonterad plog för ca 100 000 kr. (något dyrt i mina ögon, men kvalitet kostar väl)

Har även fått offert på can am outlander 450 Pro med plog för 85, alltså 15 000 skillnad, rätt mycket. Men när jag läser om can am blir man lite avvaktande, bla om riktigt varma motorer vid krypkörning som fläktar ut på benen tills man blir galen osv.

Vad säger ni? Vad rekommenderar ni? Har dom åtgärdat problemet med can Ams värme? Har hela tiden tänkt om can am att det är ett riktigt kanonmärke. Tills man börjar läsa om tillverkning i Mexico, svinvarma motorer, remmar som slits och lär bytas ut ofta. Och ja såklart de är de missnöjda kunderna som skriver oftast. Men vissa problem får ju en att rygga, speciellt när det handlar om vanliga problem.
Synd jag gillar deras utseende och jag föredrar priset mer på can am

Jag vet att det finns hundra trådar men jag får inte svar på det jag vill ha svar på i dom!

Tacksam för svar :)



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

ostnordväst  
#545835 kodiak finns många nyannonser på blocket låter som mer än dom.Är det traktorregad?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#545838 Yes det är traktorreg jag är ute efter!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

ostnordväst  
#545882 verkar ligga 8-10 högre i pris än andra

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#545883 Som jag skrev med plogpaket just nu så ligger Yamaha 15k mer än can am. Jag är intresserad av hur can am är till arbete med problemen jag skrev om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#545885 Jag är nöjd ägare av en - 17 outlander 450 Pro T3A, dvs max 40 (eller obegränsad beroende på nyckel men det är en annan sak), 5 års garanti, ingen besiktning, 750 Kg släpvagnsvikt, helförsäkring för en tusenlapp. Jag valde denna framför Yamaha pga det ''låga' 'priset och att man helt enkelt fick mycket för pengarna som det brukar heta. Alufälgar, halvgrova däck, bra pris på båge och skydd. Bägge ÅF finns på orten och har bra rykte vilket är väl så viktigt!

Det blir varmt på vänster sida men inte så att det är ett problem om man inte kör i shorts och ska klämma vaderna mot sidorna. Höst, vår o vinter är det snarare behagligt med lite värme.

Jag körde 20-30 mil landsväg innan jag tog den till skogs på nåt seriösare tungjobb så remmen fick en skonsam inkörning. Nu har den väl gått det dubbla och har dragit hem två årsvedar. Inga som helst maskinella problem hittills, inga tecken på slitage av remmen. Har detta varit ett känt problem på Can-Am?

Motoreffekten är fullt tillräcklig för allt i arbetsväg. På en ATV får man nog aldrig sånt fäste att motorn inte räcker till. T3A ska ju dessutom ha en extra låg lågväxel.

Eftersom den saknar centrifugalkoppling som bla Yamaha har, så är den inte lika len att krypköra med. Tex när man ska backa så att dragkulan kommer precis under draget på skogsvagnen. Jag brukar ha foten lite lätt på bromsen samtidigt.

Det verkar vara vanligt att växellänkaget behöver en efterjustering.

Jag hade hellre haft en konventionell diffspärr framför Can-Ams ViscoLok, men i praktiken gör det nog inte så stor skillad på framkomlighet och dragförmåga.

Styservo är en dröm. Man säger att Can-Am har kraftigare servoverkan än Yamaha, men jag har ingen egen erfarenhet av detta.

Min granne köpte en likadan och han är också nöjd. Det lär visa sig om Can-Am håller i långa loppet. Vet för övrigt inte vad som skiljer - 17, - 18 och - 19 åt förutom priset?

Värt att jämföra är garantitid och vad servicarna i så fall kommer att kosta. Serva en ATV efter 50-100 mil verkar vara som att serva en bil efter 2000 mil. Försök få nån bra deal där, gratis första service tex.

Fråga på bara om du har fler funderingar på Can-Am. Finns dessutom ett svenskt forum och nån facebook-grupp för 'märkestroende'.
Senast redigerad av Ent sön 20 jan 2019, 11:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#545888 Tusen tack för riktigt utförligt svar! Då satt du i exakt samma sits som mig då, 15 000 är en bra sudd man kan spara in. Gillar can Ams utseende mer än Yamaha, jag läste mycket och fick fram att remmen slits och att värmen var riktigt jobbig. Men sen pratade jag med en arbetskollega som sa att alla fyrhjulingar mer eller mindre är varma där. Vilket jag såklart förstår men just på can am lät det som att det var extremt varmt.

Jag har ungefär lika långt till Yamaha som can am. Ca 8 mil, ingen atv återförsäljare närmre än det.

Även om den inte är lika mjuk i gången som Yamaha vid krypkörning så kanske det inte är värt just 15 tusen för det, så ofta kommer jag inte krypköra.
Ja Yamaha kodiak/grizzly vet man ju är något som håller i evigheter men har inte läst just något sådant att can am blivit hyllad till skyarna för att hålla bra,Men å andra sidan går oftast can am hårdare.

Hur funkar den vid kallstarter? Vart sitter batteriet någonstans? Kollade på sportsman men den är för plastig för mig, sen satt batteriet på ett väldigt udda ställe.


Återigen tusen tack för utförligt svar!
Låter riktigt bra

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#545891 Skulle ha skrivit att jag gissar att centrifugalkopplingen sannolikt sparar en del rem. Det blir ju kopplingen som tar det första ingreppet. Tror jag?

Batteriet sitter föredömligt under dynan, bara ta bort den och koppla på laddaren.

Startar i - 15, inte prövat kallare än så men jag kan inte tänka mig att det ska vara problem bara den har ström. Går väl att sätta en slangvärmare om det blir mycket kallstarter, skonsammare för maskinen om inte annat.

En nackdel med icke terrängreggade är att lysena inte går att stänga av så länge tändningen är påslagen. Om man har tex hantagsvärmare, kör framwinschen och mycket start och stopp (i skogen) vore det bra att spara på strömmen. Nu har jag ett separat batteri på kranvagnen för dess winsch, och startkablar i reserv så det klarar sig när det ekipaget är med.

Har tänkt försöka koppla förbi lysena via nån brytare men det har inte blivit av ännu.
Senast redigerad av Ent sön 20 jan 2019, 11:23, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pete  
#545892 Jag har en grizzly 700 års 15 som har gått ca 250t nu ända som jag behövt göra på den är att rikta växelspaken. har den till allt möjligt ploga snö hämta ved där det är för surt för traktorn, frun kör allt möjligt till trädgårdslandet med den, sen blir det ju alltid lite lek emellen den nyttiga körningen med så jag är kanon nöjd köptes med skogspaket på nyvab

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#545904 Okej! Har ingen koll på det faktiskt, har hört att det skall låta en del från remmen på can am, något du märkt av?

Okej ja det är ju lite tråkigt att ljuset inte går att stänga av men det är ju en relativt liten sak.

Jäklar vilken beslutsångest jag har.. Har känt och klämt på båda och det är ju kvalité, inge snack om saken.

Okej! Ja att folk är nöjda med grizzly är jag van att läsa haha, tack för svar :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#545909 Just ja, har läst att dragkroken sitter lite klent monterat och att saker å ting kan spricka, hur ser du på den delen du som dragit kärra med ved? Kan behövas dra ut någon älg då och då från skogen. Med tanke på dragvikten borde det ju inte va några problem. Får kanske undvika att gasa iväg hastigt när man drar tungt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pete  
#545910 För min del tittade jag inte åt annat har 2st kompisar som kör samma och bara 10km till återförsäljaren

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#545913 Okej ja då förstår jag, önskar att så var läget här. Men har aldrig nära till något känns det som

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Ent  
#545930
Pepas skrev:Just ja, har läst att dragkroken sitter lite klent monterat och att saker å ting kan spricka, hur ser du på den delen du som dragit kärra med ved? Kan behövas dra ut någon älg då och då från skogen. Med tanke på dragvikten borde det ju inte va några problem. Får kanske undvika att gasa iväg hastigt när man drar tungt


Det viner lite mer om transmissionen på Can-Ammen än på en Yamaha, okänt om det är remmen eller något annat. Dessutom kan det klicka till när man i låg fart motorbromsat och så gasar på igen. Enligt ÅF och Can-Am-folket på ATV forum är detta normalt? Tiden får utvisa.

Beträffande dragkrokens infästning så har det hittills hållit för belastningen av många fullastade kranvagnar, trots fastkörning så att jag fått använda framwinschen för att dra fram hela ekipaget, eller använda kranwinschen för dra det baklänges. När man kör 4 meters bitar måste man ha boggin ganska långt bak på vagnen för att det inte ska lätta bakänden på hjulingen, och då kan det istället bli ganska högt kultryck. Samma där, jag får återkomma om det går sönder.

Dragkrokens infästning är dock i själva diffklumpen. Man hade kunnat förlänga och vinkla upp ramrören på ömse sidor om diffklumpen så att dragkroken även hade suttit fast i ramen. Leker med tanken på nån sådan åtgärd men det brukar bli mycket fantasier jämfört med det som verkligen blir av =))

En annan detalj i denna typ av bakvagn är att drivaxlar och knutar är ganska oskyddade jämfört med om man har vanliga A-armar. De skydd som finns är väldigt snålt tilltagna såvida det inte finns eftermarknadstillverkare som har bättre grejor. Original buk- och fotstegsskydd kunde ha varit 6-8 cm bredare på ömse sidor. Jag har två L-formade fyrkantrör till att fästa i ramen så drivaxlarna blir skyddade ifall man skulle backa på nån stubbe eller sten, men det ska ju bli av med genomförandet också...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Can am skräp vs Yamaha till arbete?

Pepas  
#545933 Okej men då lär den nog hålla för en hel del!

Ja jäklar ja nu ser jag det. Har jag inte tänkt på, jämför man med andra märken är dom väldigt oskyddade. Man får vara försiktig där!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).