can skrev:Meiner svårare ja, men trur eg får holda meg til rundfil enn så lenge.
Med träning o lite testande kommer man väldigt långt med rund fil. Betydligt bättre än en ny kedja om man så önskar. Finns ingen gräns på hur bra det kan bli.
#247329>>Sommaren 2012 var eg i kontakt med Gøran anngåande atop mall til .325 deling. Han meinta at mallen skulle komme på markedet i 2013 men eg trur ikkje at det blir noe av det, har iverfall ikkje sett noe til det. Den tida Swe kipp var på forumet så virka det som om han brukte atop og var fornøyd, noe som gjorde meg forviten på å prøva dette her. Men det virker på meg som om det ikkje har slått ann blant "det brede lag i beffolkningen" som ein seier i Norge, så foreløpig held eg meg til rundfilt.
Ellers finnes det jo atop mall på nettet til ca 200 dollar meiner eg. Er jo ein youtube video der som viser atop filt sammenligna med vanlig rundfilt. Atop filt går jo mykje fortare enn rundfilt. Men det er ett men reklamen viser aldri bakdelene og ikkje sikkert at det er så lett og få til som reklamen gir inntrykk av.
#545665 titta på den här länken så blir det lättare och sen kan du frilands fila en tand och hålla filen på plats när du tar ut vinkeln till mallen. Mvh Björn
#545736H25 är väl halvmejsel? Mejseltand har mer vinst med Atop. Gillar bättre när vinklarna möts i hörnet. Jänkarna kallar det square filning och minns jag rätt gjordes en Atop Square mall med.
anersimyra skrev:https://www.maskinklippet.se/kedjor/husqvarna-325-15-mm-18-72dl-kedja?gclid=EAIaIQobChMI3ZTRz4363wIVAqaaCh29cQelEAQYAyABEgJ0avD_BwE Maskinklippet kallar H25 för X cut..😩
Det står ju X-cut Nej på sidan du länkar till. Har HVA redan hunnit korrigera?
#545786Ja, nu ser jag att det står X- cut..nej. Men varför ska det behöva anges överhuvudtaget? Men däremot så påstår maskinklippet felaktigt att H25 ger ett smalt sågspår när det är H30 med 1,3 mm drivlänksbredd som ger det smalare skäret.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).