fre 18 jan 2019, 23:17#545525Låter som de flesta sågar, som man inte trivs med. Har inget ont att säga om stihl.
Ganska bra maskiner. Lite fyrkantiga kanske...... Handtagsvärmen kan vara rent skit på en hva med....
SKOGSFORUM ARTIKEL
221 inlägg 81452 visningar 34 följer Svara, dela mm... Motorsåg och handhållet
Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

fre 18 jan 2019, 23:25#545526
Jag skulle köpa 550 men va för snål o köpte 261 istället är väl inget jag ångrar pålitlig såg men köpte 550 sen har ochså bara kört Husqvarna innan förutom den första sågen jonsered. Har den kvar funkar ännu efter 30 år👌
anersimyra skrev:stone66 skrev:anersimyra skrev:Va!! Har sthilen ett plastlager till kopplingen.. 😱
Är du ironisk nu ?du kanske har råkat ut för det en o annan gång🤪 eller kör du inte stihl ?
Jag har efter 43 år med kvarna köpt mig en 261 efter allt jävla tjat från diverse håll..men jag har hittils inte så mycket negativt att säga. Tanklocken är väl sådär, barkstödets nedre sporre är för lång, och skyddet framför oljetanklocket ett skämt. Dessutom går det inte att gasa om man lättar på greppet på bakre handtaget, den är klart törstigare än min 550. Soppan tar slut plötsligt utan förvarning, den är inte lika stark och rapp som kvarnan, den har dålig värme, men på det hela taget gillar jag sågen som känns ett snäpp lättare rent viktmässigt än kvarnan..
Jag skulle köpa 550 men va för snål o köpte 261 istället är väl inget jag ångrar pålitlig såg men köpte 550 sen har ochså bara kört Husqvarna innan förutom den första sågen jonsered. Har den kvar funkar ännu efter 30 år👌
fre 18 jan 2019, 23:28#545527De äldre sågarna var gjorda för att fungera inte för att verka coola. Data inte coolt bara krångel.
Som när sågarna hade brytarspetsar
Skitkul när det jävlades.....
Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019
lör 19 jan 2019, 09:01#545562
Lagerhus är i plast på många sågar. Det ser till att rullarna är på rätt plats runt axeln. Själva rulllagret är metall. Att de blir varma och smälter är oftast av andra anledningar än lagerburen.
Brist på smörjning är vanligast.
anersimyra skrev:Va!! Har sthilen ett plastlager till kopplingen.. 😱
Lagerhus är i plast på många sågar. Det ser till att rullarna är på rätt plats runt axeln. Själva rulllagret är metall. Att de blir varma och smälter är oftast av andra anledningar än lagerburen.
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019
lör 19 jan 2019, 09:08#545565
Brytare är inte särskilt svårt. Är de rena o rätt inställda håller de i evigheter.
vinterrojarn skrev:De äldre sågarna var gjorda för att fungera inte för att verka coola. Data inte coolt bara krångel.
Brytare är inte särskilt svårt. Är de rena o rätt inställda håller de i evigheter.
Såg samlare av grövre kaliber....
lör 19 jan 2019, 09:12#545567Ja det var inte det ja menade. Kladdigt och svårt med delar......
lör 19 jan 2019, 09:14#545568Ja en del sågar får man plocka isär koppling och trumma för att smörja.....
Det är inte alla som har smörjhål i axeln
Det är inte alla som har smörjhål i axeln
lör 19 jan 2019, 09:28#545575
Efter första lagret gick ner smörjer jag dagligen har inte hjälpt😩
Mange skrev:anersimyra skrev:Va!! Har sthilen ett plastlager till kopplingen.. 😱
Efter första lagret gick ner smörjer jag dagligen har inte hjälpt😩
lör 19 jan 2019, 09:32#545576Då är det något som inte stämmer....
Bör titta så att inte kopplingstrumman gör nå galet
Bör titta så att inte kopplingstrumman gör nå galet
lör 19 jan 2019, 09:37#545577Det är inget hack inne i trumman eller att den ligger för hårt emot kopplingen.?
lör 19 jan 2019, 09:51#545589Tycker att vi kan hålla tråden till vad den just handlar om. Nya 550n.
lör 19 jan 2019, 09:58#545594Japp den sågen tror ja kommer sälja. Men ja kommer då inte köpa den....
lör 19 jan 2019, 10:03#545596Verkar inte va så många som vill kommentera nya 550 MK 2😩

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
men jag har hittils inte så mycket negativt att säga. Tanklocken är väl sådär, barkstödets nedre sporre är för lång, och skyddet framför oljetanklocket ett skämt. Dessutom går det inte att gasa om man lättar på greppet på bakre handtaget, den är klart törstigare än min 550. Soppan tar slut plötsligt utan förvarning, den är inte lika stark och rapp som kvarnan, den har dålig värme, men på det hela taget gillar jag sågen som känns ett snäpp lättare rent viktmässigt än kvarnan..