Skogsekonomi

Ökad risk med STIBOR?

8 inlägg 2737 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ökad risk med STIBOR?

SIOUX12  
#545104 Har möjlighet att lägga om lånet mot STIBOR. Någon som har erfarenhet att ha lån mot STIBOR? Ökar det avsevärt risken att det plötsligt kan dra iväg? Svårt att veta om framtiden. Men någon har säkert erfarenhet här.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ökad risk med STIBOR?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545428 Jag har haft mina lån bunda mot stibor i 10+ år. När stibor drog iväg en bit under noll så stack räntan min riktigt lågt. Men banken sa upp lånet och satte minsta gräns på 0,99%

Fördel med att binda mot stibor är att banken inte "smyghöjer" räntan.

Avatar Fallback

Re: Ökad risk med STIBOR?

SIOUX12  
#545446 Har erbjudande från två olika banker. Den ena följer stibor även då den är negativ. Den andra gick bara ner till det att stibor blir noll. Nu kanske negativa räntor är en parantes i historien. Men tråkigt att inte kunna följa med på sådana låga nivåer som stibor varit senaste åren.
Har du haft koll om stibor följt reporäntan i stora drag? Eller har stibor stundtals varit mycket över reporäntan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ökad risk med STIBOR?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545481 Tror den har följt med repo hyfsat, men jag har inte följt med så noga själv. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Ökad risk med STIBOR?

JörgenO  
#545521 STockholm Interbank Offered Rate är för det mesta mycket följsam mot Riksbankens styrränta. Det är räntan banker lånar av varandra tills nästa dag. Som regel är den några punkter högre än Riksbankens ränta men 2008 stack den iväg då några banker hade bekymmer och man ogärna ville låna ut till dem. Det slutade då med att Riksgälden fick kliva in o hålla marknaden igång.

Avatar Fallback

Re: Ökad risk med STIBOR?

SIOUX12  
#545571 Vad jag har sett så på avanza, så har stibor följt reporäntan väl. Men det är bara de tre senaste åren man kan se där. Då har ju reporäntan varit stabil. Och inga finanskriser.
Verkar finnas lite mer att tjäna på stibor, antagligen till ett större risktagande. Men kanske inom rimliga nivåer iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ökad risk med STIBOR?

rokon  
#545657 Hej här har du Stibor från 2005 till feb 2018 kolla under fliken räntediagram och skrolla ned lite bara

http://www.makrokalender.se/?week=2019:3

Avatar Fallback

Re: Ökad risk med STIBOR?

SIOUX12  
#545698 Tack! Där fick man lite mer historik. Verkar ju som sagt följa reporäntan rätt så väl.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).