Avverkning (slutavverkning)

Nyckelbiotop

30 inlägg 8913 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

skogslasse  
#545284
Mellberg skrev:Vad är skyddat hos grannen och ansluter ert område mot grannens skyddade. I så fall avser man att utöka området och då borde ersättning utgå.

Grönsten finns även här uppe i höga kusten. Dess förekomst kan knappast innebära att området kan klassas som nyckelbiotop. Svampar är svåra, men förekomsten/lokalen måste påvisas.

Gör en ny avverkningsanmälan helt enkelt, eller begär omprövning.


Det är inte direkt gräns har ytterligare en granne emellan kanske 500m remsa.
Han köpte granngården för några år sedan och har sedan köpet gallrat igenom denna avdelning.
Frågan är om han kan räkna med att få slutavverka när det är dags...

Vad skulle det innebära om hans remsa blev klassat som nyckelbiotop och band ihop olika avdelningar (olika ägare) med vår nyckel biotop? Skulle ett större sammanhängande område av nyckelbiotoper innebära större möjlighet för oss att om vi skulle vilja få formellt skydd (=ersättning)?

/Lars

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545352 Låter grannen skogen stå "för länge" riskerar det givetvis att bli en nyckelbiotop, men när skogen nyligen är gallrad har han minskat riskerna markant för att avdelningen skall klassas som nyckelbiotop framöver.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

skogslasse  
#545370 Här är det utskick vi fick...
Det känns som att om det är gjort en inventering så har den skett långt innan avverkningsanmälan (det borde vara relativt svårt att hitta och artbestämma taggsvampar så här års).
Är det då så att skogsstyrelsen har fler områden på vår mark som de avser stämpla som nyckelbiotop?
Går det att söka rätt på dessa i så fall. Det känns ju relativt onödigt att lägga ner tid och pengar i forma av planteringar, röjningar, gallringar etc om ett område redan har inventerats som en nyckelbiotop.

Det senaste i kråksången är att virkesinköparen blev lite sur och sa att han skulle kolla med skogsstyrelsen.

Får se vad detta leder till... Känslan är att man nog att i slutändan är ganska maktlös om man inte går till domstol som de gjorde i Norrland nu. kan ju hoppas att det kan bli ett prejudikat av det. (inte så rimligt dock med potentiella kostnader för 0,7 hektar)

Det rimliga från min sida hade ju varit och använda olika begrepp. Som det är nu så innebär ju nyckelbiotop att virket inte kan säljas till certifierad industri. Om det hade funnits olika begrepp så hade det ju inte varit något problem.

Jag kan mycket väl tänka mig att om vi hade kunnat på ett begränsat område gå med på en alternativ föryngring för att minimera miljöpåverkan.
exempelvis
- motormanuell avverkning
- spara det fåtal gamla tallar och granar + kanske några fler
- inte marbereda utan sätta barrot vid plantering
Vi hade då kanske inte kunnat maximera produktionen på dessa 0,7 hektar men ändå kunnat få någon avyttring av värdet som står och som vi har lagt ner tid och pengar på att dana fram.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

Flax12  
#545377 Hej!
Tror du kan se vad ss har på "lager" på din fastighet om du loggar in på mina sidor. Lite olika skalor på områden som tex: möjliga framtida nyckelbiotoper osv. Även beskrivningar om vad det är för något. Även dom kan vara lite svävande i beskrivningar. Förstår din frustration.

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop

Mellberg  
#545388 Uppe till vänster på kartbilden verkar det vara en större nyckelbiotop. Begär skriftlig information om denna. Finns det även där en koppling till grönsten och taggsvampar, måste man ställa sig frågan om alla områden påverkade av grönsten kommer att klassas som nyckelbiotop när skogen blir äldre.

Lång skoglig kontinuitet är en subjektiv bedömning. 80 år är i skogliga sammanhang en ganska kort tid. Att svampar påverkas av avverkningar är korrekt, men att de dör ut helt på grund av en kalhuggning stämmer oftast inte. Även om inga fruktkroppar observeras, torde mycel kunna överleva i marken under lång tid och mykorrhiza kommer att etableras när lämpliga trädrötter får kontakt med mycelet.

Borde vara intressant att på ett så pass litet område se om taggsvamparna åter går att observera (efter en avverkning), genom att inventera området vart 10e år.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

Bosse1  
#545401 Man har inget ansvar att vakta skogen gratis åt staten.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

Avslutat-02  
#545408 Detta är ännu en anledning till att avverka tidigare och städa skogen.

Vägrar lämna en mm åt mijömuppar.
De kan köpa sin egen mark, å andra sidan det kan staten med men stjäl den hellre.
Död åt skogsstyrelsen 😡

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

stone66  
#545435 Ja hur är det me det där nyckelbiotop har ett änge som är utarrenderat. arrendatorn säger att det är nyckelbiotop o bra betalt för det vad är det för regler vad får man göra är det värt o ta tillbaka det?

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop

Tjippen  
#545764 Ja vilket elände ni har på andra sidan pölen, får verkligen hoppas ni får till ett bra avtal.
Vi valde nyligen att freda ett 5ha stort område klassat som västlig taiga här efter ett halvårs dialog med motsvarande myndighet. Fick ett skambud till en början men efter ett par möten kunde vi visa hur mycke skogen betyder för oss som småbrukare. Nu har vi ju annan lagstiftning så ingen möjlighet till ersättningsskog men däremot skattefri ersättning motsvarande 2 ggr virkeslager + marknadsvärde. Så stå på er, det är ju trots allt ett livsverk att ta över ett hemman.

// JG

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

Bosse1  
#548323 Rapparn Moine fantiserar..
https://sverigesradio.se/avsnitt/1226978

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548702
Vardon skrev:Tack att du delar med dig. Det känns som om lärdomen blir att på så liten yta så avverkar man 0,5Ha år ett och resterande år 2.

Hoppas allt löser sig för dig på framtiden men se till att få ett skriftligt beslut , ibland tror jag många vet att de är fel ute och gör en chansning, helt enkelt som när man bluffar i poker, det funkar ända tills man blir synad.



Om man kan avverka 0,5 ha utan anmälan hur långt måste det vara till nästa fläck där man tar ut 0,5 ha? Har man 2-3 ha som man vill avverka men misstänker att den kan bli en nyckelbiotop så tar man ut 0,5 i ett hörn och nästa år 0,5 ha i nästa hörn för att år 3 avverkningsanmäla det sista. Enda chansen att få lite för skogen om det ska skyddas.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

jannee  
#548705 Man kan börja med att gallra ur det eventuellt skyddsvärda :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

Avslutat-02  
#548714 ja det kan man göra, men jag fick nyss in en röjning, där planeraren hade lämnat en kantzon på ca 30 meter intill en bäck och helt bandat av ett område på 3 ha gallring för att det fanns en bäck och var lite surt plus att halva delen låg i en slänt.

ringde kunden, som kom ut och tittade. vi drack lite kaffe sedan, lämnade jag mina synpunkter på detta tok, var på kunden tog sin mobil och ringde till köparen, trodde att nu åker väl jag härifrån, men nä, kunden sa: va fan håller ni på med? ta bort dessa jävla band och gallra allt även om det måste manuell fällas.
sitter med röjarn här och han har fått tydliga instruktioner på vad som gäller.

om jag ser en enda naturvårdshult kvar då är vi inte överens längre, och alla avverkningar går till Holmen,,,,,

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

NIM  
#651302 Jag fick nu fastighetstaxeringsbesluten. för de ca 3 ha nyckelbiotop som jag har på fastigheten har man justerat ner taxeringsvärdet med 203 943:- kr.
Eftersom taxeringsvärdet ska vara 75% av marknadsvärdet blir marknadsvärdeminskningen ca 270 000:- kr.
Staten har alltså själv värderat det de konfiskerat till 270 000:- kr.
Skall man acceptera att bli av med 270 000:- kr ??????????????????
Finns det något att göra?

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop

Bosse1  
#651503 Det borde finnas nån hårt driven inbytesmark från statliga Sveaskog att byta till sig, värderas högt dessa nyckfulla biotoper.
Kräv 20-30 Ha typ.. mindre år bara dumt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).