Skogsekonomi

Finansiera tillköp av ny fastighet.

38 inlägg 9618 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#544988 Köpte ifjol min fösta skogsfastighet. Ca 70 ha.

Ska träffa ägaren till grannfastigheten till helgen för att diskutera framtiden och eventuellt köp.

Den är på 290ha, 30000m3sk
Mangårdsbyggnad, ekonomibyggnad
10-15 ha åker.

Jag tror han vill sälja till mig eftersom hans barn inte är intresserad.

Jag har svårt att tänka långsiktigt kring finansieringen.. hur tusan ska man tänka här, kommer ens banken vara resonlig?

Jag gissar det rör sig om 9-10 miljoner.

Vad tror ni man måste in med kontant?

Fastigheten jag köpte ifjol är ovelånad, ökade dock lånet på bostaden jag ägde sen tidigare..

Vad säger panelen? Bara att glömma?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545010 Var står skogen? Hur mycket är S1+S2?

Taxeringsvärde på tomt+byggnader? Är åkern mitt i ingenstans eller ligger den bra till för någon gannbonde att arrendera?

Hade fastigheten varit här så hade i storleksordningen 25 miljioner varit ett tänkbart pris.

Runt 20% får man nog försöka skicka in kontant. Jag tror banken tittar en del på om du har andra affärer sedan tiidgare, om du driver företag eller har en anställning och om du verkar veta vad du ger dig in i.

Intressant!

Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

80-90  
#545029 Om det är mycket slutavverkning kanske du kan höra med nån uppköpare om förskott på avverkning . Det borde finnas en del på en sådan fastighet . Å tror nog banken är intresserad av å hjälpa dej med finansieringen .

Användarvisningsbild

Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545040 Fastigheten ligger i hälsingland och gränsar mot min befintliga.

S skog uppskattade ägaren till 10000m3sk

All skog väldigt välskött, men boniteten är rätt dåligt, gissar på 4,5 m3sk per år

Taxeringsvärde vet jag inte
Stor mangårdsbyggnad i fin modell med skapligt läge.
Dock inte renoverat sen 50-60 talet. Så stort renoveringsbehov men fungerar säkert att bo i.

Åkermarken utarronderad på 30 år för 3000 per ha & år tyckte jag han sa.

Förskott på avverkning räknar jag med, men det måste ju ändå skattas...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Torbjörn Johnsen  
#545043 Om du har din nuvarande fastighet på 70 ha obelånad så har du ju en hel del säkerhet och möjlighet att hämta kontantinsats där. Det måste vara en fin möjlighet.

Försök att göra en likviditetsbudget och se så att det går ihop sig med ränte- & amorteringsbetalningar efter att du förhoppningsvis kunnat finansiera någon del med avverkningslikvid. Det är ju lämpligt att utnyttja skogsavdraget för detta ändamål men sen är det tveksamt att skatta fram en massa fastighetspengar för att amortera. Utnyttja i möjligaste mån lågbeskattad räntefördelning. Oavsett så är det definitivt lönt att ta hjälp av någon som kan skogsbeskattningen så att du inte råkar på några tråkiga överraskningar.
Lycka till!!! :-bd

Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545131 3000 per ha och år är antingen ett fantasipris eller eller mest troligt så rör det sig om 3000 för hela jordbruksarealen.
Är det 3000 för hela så landar det på mer normala 200-300kr/ha och det ser jag som fullt rimligt. Det som dock inte är rimligt är arrendetiden som är onormal för allt annat än upplåtelser inom familjen.

Men ska du starta jordbruk så har du ett hyggligt läge att återta marken innan arrendet löper ut.

Likviditetsdiskussionen ger jag mig inte in i då andra kan det betydligt bättre. Själv skulle jag vara alldeles för försiktig för en affär i denna skalan.

Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545139
busholle skrev:3000 per ha och år är antingen ett fantasipris eller eller mest troligt så rör det sig om 3000 för hela jordbruksarealen.
Är det 3000 för hela så landar det på mer normala 200-300kr/ha och det ser jag som fullt rimligt. Det som dock inte är rimligt är arrendetiden som är onormal för allt annat än upplåtelser inom familjen.

Men ska du starta jordbruk så har du ett hyggligt läge att återta marken innan arrendet löper ut.

Likviditetsdiskussionen ger jag mig inte in i då andra kan det betydligt bättre. Själv skulle jag vara alldeles för försiktig för en affär i denna skalan.


Jo åkermarken används till annat ändamål..
Så tror det stämmer:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Chainsaw Charlie  
#545224 Om du har bra kontakt med markägaren och han vill att du ska köpa så fråga om han kan tänka sig en tidsbegränsad revers. Jag skrev en revers och lånade 2 miljoner av den förra ägaren till min fastighet. Reversen förfaller efter 10 år med en årlig ränta på 2 %. Räntan är bättre än vad han får på ett bankkonto och bättre än vad jag hade fått av banken för ett bundet lån på 10 år. Jag fick ta ut ett fysiskt pantbrev som han har som säkerhet.

Detta gör att det går att avverka i maklig takt och undvika det mesta av skatten.

Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545226 Har tänkt på revers med från säljaren.. kan vara ett bra alternativ..om banken säger nej..
Men belåningsgraden blir ju densamma??


Säg att den går lös på 10 mkr.

Jag har min nuvarande fastighet, ca 1,4-1,5 mkr i värde?
Och kan troligen skrapa ihop 1-1,2 mkr kontant inom 1 år,
Känns som ett bra utgångsläge men kanske inte räcker ändå för att låna till resten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Mellberg  
#545228 10.000 m3sk slutavverkning ger ca 3 miljoner i netto. Mycket talar för att du kan göra ett skogsavdrag på hela summan.
Om priset är 10 miljoner måste du alltså låna upp 7miljoner. 2 % låneränta är 140.000 i räntekostnad årligen. Skulle räntan stiga till 4 % handlar det om 280.000 om året. Vill säkert att du amorterar ca 100.000 årligen med skattade pengar, vilket kräver en inkomst på minst 150.000.

Användarvisningsbild

Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545269 10000 ger 3 mkr? Tänker du efter föryngringskostnader?
Annars är det nog iaf 4 mkr, 400:- m3
Funderar på frötall då det är sånna marker så kan man hålla ner den kostnaden..

Kan troligen inte göra rationaliseringsförvärv utan det är nog 50% i skogsavdrag som man får räkna med..

   TS
Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

plutten  
#545373 Skulle satsa på harvning och maskinsådd isåfall, ger mer peng och mindre vindfällen.

Avatar Fallback

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

charger  
#545391 Hej i o med att ni känner varandra hyggligt , så kanske det går att förhandla priset. Han får ändå betala in
30 procent av hela vinsten vid försäljning.

Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545399
charger skrev:Hej i o med att ni känner varandra hyggligt , så kanske det går att förhandla priset. Han får ändå betala in
30 procent av hela vinsten vid försäljning.


Det beror ju iof hur hans skattesutuation ser ut..

Jag sitter nu på ett tåg och försöker lära mig mer genom att läsa denna bok, 700 sidor kvar bara[emoji2]
IMG_1023.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finansiera tillköp av ny fastighet.

Camaro1969  
#545402 Jo jag kommer inte kunna erbjuda honom det högsta priset, det får han isåfall på öppna marknaden.

Men en bra förvaltning en generation till kan jag erbjuda.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).