SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

221 inlägg 68142 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#545075 Idag lanserar Husqvarna en uppdatering av motorsågen 550XP, nu med tillägget Mark II, eller Mark 2.

Skogsforum är på plats och kommer rapportera här i tråden.

Uppdatering 17:55:

550 XP Mark II (och XP G) är en helt ny motorsåg som är byggd från grunden av Husqvarna. De har applicerat samma tänk som när de utvecklade 572XP. Hållbarhet och driftsäkerhet är viktigt för Husqvarna och nya Mark II ska nu vara byggd för minimalt med krångel och en såg som håller över tid.

Effekten jämfört med gamla 550 har ökat till 3,0 kW. Det är för övrigt samma effekt som Husqvarnas stora konkurrent i segmentet: Stihl MS261. Vikten har också ökat och det är ju egentligen inte önskvärt, men anledningen är att sågen ska vara driftsäker och fungera i alla väder - av proffs.

Allt är som sagt nytt på sågen och Husqvarna framhåller att ljuddämpare, kraftigare tändningsmodul och ny design på cylinder och förgasare är bidragande orsaker till den ökade effekten. Men det är inte på bekostnad av driftsäkerheten - sågen ska hålla oavsett vart i världen man befinner sig.

Ergonomin är bättre än på gamla 550. Mer utrymme mellan främre handtaget och toppkåpan är en del. Gyroeffekten har minimerats med ny design på svänghjulet.

Nya sågen ska ses som en del i ett system tillsammans med skärutrustningen (X-force) och Husqvarna lovar extrem kapkapacitet med nya 550. Det kommer vi testa!

Uppdatering 23:20:

Uppdaterar med en kort video där vi river av toppkåpan och kollar inunder samt första klippet med sågen i arbete, en kort kvistningsdemo. Vad tycker ni spontant om sågen?

Något som framkom av de som långtestat den nya sågen är att den ska vara så effektiv att 560:in lämnas kvar i bilen (den sågen en av testarna normalt körde med).
Det är lite intressant då 560 är en såg som används mest av proffsen som jobbar dagligen. Kan det vara så att de hela tiden flyttar upp effektiviteten uppåt på bekostnad av sitt större syskon?



Rek pris: xp 8900kr, xpg 9800kr

Uppdatering 19 jan, 13:30:

Nu har vi en video klar från gårdagens presentation ute i skogen. Jag fick tag i en riktig legend i motorsågsvärlden, Lasse Strandell och intervjuade honom om den nya sågen. Med i videon är också när Torbjörn kör lite cookie-cutting, Husqvarnas egna demo som ska visa på hur mycket bättre skärkapacitet Mark II har samt några häftiga närbilder på en isärplockad såg. Hoppas det finns saker att diskutera vidare i genom videon, det är bara att skriva på här i tråden.





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Sågomanen  
#545076 Trevligt, jag ser med stor nyfikenhet fram över vad som är nytt. Ingen helt ny modell alltså?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545078 Vi är live på YouTube:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545079 Bild:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Sågomanen  
#545080 Datablad/specifikation?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545084 Specifikation 550XP Mark II:

Cylindervolym: 50,1 cm3
Effekt: 3,0 kW
Vikt utan skärutrustning: 5,3 kg (5,5 kg för XPG)
Kedjehastighet @ 133%: 26,1 m/s.

X-Torq
AutoTune

Samtidigt lanseras Husqvarna 545 Mark II, den får vi diskutera i en separat tråd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545087 Lite mer bilder på Mark II

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#545088
Sågomanen skrev:Trevligt, jag ser med stor nyfikenhet fram över vad som är nytt. Ingen helt ny modell alltså?

Annorlunda ljuddämpare i alla fall, sen tror jag det ser annorlunda ut vid undre fästet för bågen och i framkant av oljetanken.. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545090 Börjar preliminärt levereras från vecka 11, enligt en lokal Husqvarna/Jonseredshandlare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 17 jan 2019, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

anersimyra  
#545092 En sån blir det direkt.. :-bd :ymparty: :ymparty: :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Ferguson system  
#545093 Samme luftfilter som 572. Ser ut som ny elektronikk/utgave av autotune. Ny sylinder også.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Sågomanen  
#545096 Ska jag vara uppriktig hade jag förhoppningar om en ny modell från grunden med mer effekt men visst, nu kanske alla uppdateringar gör att sågen är felfri som de förr brukade vara från början.

Pris?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Fredrik Reuter  
#545097 Vi jagar riktpris och återkommer så fort vi vet något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

Ferguson system  
#545099
Sågomanen skrev:Ska jag vara uppriktig hade jag förhoppningar om en ny modell från grunden med mer effekt men visst, nu kanske alla uppdateringar gör att sågen är felfri som de förr brukade vara från början.

Pris?


Tja, den har jo mer effekt med 4,08 hk kontra 3,8 hk som den gamle har. Når det er sagt, så er den nye tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550XP Mark II - nylansering av motorsåg 2019

hqvkamil  
#545100 Jeg tror det vil koste rundt 690 Euro.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).