Bilar

Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en elbil

70 inlägg 35689 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en elbil

Fredrik Reuter  
#544509 Miljöorganisationen Svebio anser att det nya förslaget i samband med tänkt ny Regering att förbjuda bensin- och dieselbilar från att säljas från och med 2030 är ogenomtänkt. Gustav Melin, VD på Svebio säger att man istället måste minska klimatpåverkan från vägtrafiken genom att fasa ut fossila drivmedel.

Och visst kan man hålla med om detta resonemang?

Det viktiga är ju att minska klimatpåverkan och farliga utsläpp i trafiken, inte att politiker bestämmer åt konsumenterna vilken motor man ska ha i bilen?

Titeln ovan är ett citat från pressmeddelandet som länkas här nedan och kan i mångt och mycket stämma. Kan man ta fram ex diesel från skogen så är det ju att klassa som solenergi, likväl som el som kommer från solceller.

Risken med förslaget är att mänskligheten går miste om ett nytt klimatsmart bränsle för fordonsflottan (det behöver inte ens komma från skogen) genom att politiker stirrat sig blinda på elbilar som just nu är väldigt inne och i ropet.

Så, vad är dina tankar om detta?

Jag väljer att starta en egen tråd för just detta ämne då jag tycker det är viktigt och risken är att försvinner i flödet i de andra trådarna i liknande ämne (länkar några här nedan).

Framtidens drivmedel för våra fordon

Dieselbilar förbjuds?

Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

Här är hela pressmeddelandet från Svebio: https://www.svebio.se/press/pressmeddel ... ila-bilar/



   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

teinarsson  
#544534 Jag håller helt med. I december bestämde jag mig för att framöver endast tanka HVO100 i både privatbil och traktor. Det krävs definitivt mer planering då det är så få mackar som säljer HVO100 men det är det värt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Torbjörn Johnsen  
#544545 En elementär sak som många verkar glömma bort elbilshajpen är att el inte är ett energislag utan snarare en energibärare. Det behövs någon form av primär energikälla för att framställa el: typ vattenkraft (lägesenergi), sol, vind, kärnkraft, biobränsle.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

totte  
#544553 Kommer att tänka på ett skämt från tiden för kärnkraftsomröstningen: "Varför skall vi hålla på med den farliga kärnkraften när vi har den billiga rena elektriciteten?"

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

forest.  
#544625
teinarsson skrev:Jag håller helt med. I december bestämde jag mig för att framöver endast tanka HVO100 i både privatbil och traktor. Det krävs definitivt mer planering då det är så få mackar som säljer HVO100 men det är det värt.


Funkar HVO100 i traktor och bil utan att det blir några problem? utprovat?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544628 Har i några års tid kört både Ford 4600 -76 och Bm 350 -65 samt Nissan Navara -06 utan några konstigheter på HVO100.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Arvid0  
#544630 har man ett nyare fordon så bör man kolla att tillverkaren godkänt hvo100 som drivmedel. jag har dock inte hört om någon som kört söndervpga hvo100.

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

VimekarenLastEdition  
#544633 Följd fråga, bunkrande förvaring av hvo100? Tänker på alger vid längre stopp, parkering som det blivit av modern diesel..

Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544644 Vad jag har hört är HVO100 lika bra som blank diesel. Mina traktorer kan stå några månader ibland och har aldrig haft några algproblem..

Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

hayabusa 08  
#544649 Ingen algtillväxt i hvo100.
Hvo kämpar mot dom dåliga rykten som RME har gett biodiesel.

Tittade för ett tag sen i färdatorn i lastbilen på jobbet och vi har kört igenom ca 175 m3 hvo sen den var ny.
Jag märker ingen skillnad när vi någon gång vart tvungna att tanka diesel, varken effekt eller körmässigt.
Så min ringa uppfattning är att hvo100 fungerar.
Senast redigerad av hayabusa 08 tis 15 jan 2019, 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Brorsan  
#544650
Torbjörn Johnsen skrev:En elementär sak som många verkar glömma bort elbilshajpen är att el inte är ett energislag utan snarare en energibärare. Det behövs någon form av primär energikälla för att framställa el: typ vattenkraft (lägesenergi), sol, vind, kärnkraft, biobränsle.


Då ska ju i sanningens namn även elbilarna förbjudas år 2030 i den nu tänkta regeringsbildningen Bilarna kan ju drivas av fossiltillverkad el.
Det var bra och tänkvärt skrivet!
Olle

Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

Torbjörn Johnsen  
#544652 I många länder är tyvärr den vanligaste primära energikällan för elframställning kol, olja eller naturgas. Inte minst i USA som formligen vräker ut fossilt co2...

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

VimekarenLastEdition  
#544654
hayabusa 08 skrev:Ingen algtillväxt i hvo100.
Hvo kämpar mot dom dåliga rykten som RME har gett biodiesel.

Tittade för ett tag sen i färdatorn i lastbilen på jobbet och vi har kört igenom ca 175 m3 hvo sen den var ny.
Jag märker ingen skillnad när vi någon gång vart tvungna att tanka diesel, varken effekt eller körmässigt.
Så min ringa uppfattning är att hvo100 fungerar.


Vet du lr har du någon fakta på om man då kan förvara hvo100 minst 5år utan förändringar?

Avatar Fallback

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

macke  
#544663 Kör med HVO 100 och har inga problem med det. Kör med en ny John Deere traktor.
På jobbet går alla arbetsfordornen på HVO.
Ett bra drivmedel som man hoppas på att det blir fler tankställen. Vi beställer hem till våran farmartank.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbil som går på HVO100 är lika klimatsmart som en e

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544677 Det är väl onödigt tyst om HVO?
Likaså om framställningen av batterierna till elbilarna, koboltgruvor i Afrika etc.

Volvo cars tillåter inte HVO100 under garantitid. :-o
De har väl ett test på taxibilar nu, men är väldigt tyst om det tyvärr.

Vad händer med biobränsle/massavedsprisern om vi ”snart” kan börja koka lönsam nära nog fossilfri dieselersättning på de sortimenten? :-ss

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).