Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

FMG ÖSA Skogsmaskinsparad från 1988 på video

8 inlägg 4887 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FMG ÖSA Skogsmaskinsparad från 1988 på video

Fredrik Reuter  
#544320 Videon nedan är från 1988 och visar en ståtlig parad eller line-up av FMG ÖSA Lokomos skogsmaskiner i slutet av 80-talet. Det är 25 spännande minuter för den som gillar äldre skogsmaskiner och dålig engelska ( :wink: ).

Paraden växlas med actionbilder från skogen för nästan varje modell - nostalgi på hög nivå där stort växlas med smått. Lillebror är med tillsammans med Minibruunetten och även Makeri skördaren utan kran. Sedan växlas det upp till 250, 280, 990, 707 i en salig blandning av tvågreppare, EGS, skotare, klämbanke och markberedare.





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: FMG ÖSA Skogsmaskinsparad från 1988 på video

totte  
#544347 Och med blåsorkester live :grin:

Avatar Fallback

Re: FMG ÖSA Skogsmaskinsparad från 1988 på video

tallen100  
#544352 Det var allt mer stil på maskinerna förr :grin:

Användarvisningsbild

Re: FMG ÖSA Skogsmaskinsparad från 1988 på video

svempus  
#544384 Turbovisslet från Minibruunetten väcker minnen från gymnasiet efter som att man fick köra en av tre Minibruunett 678f när man gick skogslinjen 04-07.

Användarvisningsbild

Re: FMG ÖSA Skogsmaskinsparad från 1988 på video

Vedproducent  
#544415 Synd det inte tillverkas skotare som minibrunett längre. Utvecklingen har gått bakåt. Lastvolymen 7,5 ton och maskinvikt 8,5 ton. Nu väger efterföljaren Jd 910 lika mycket tom som minibrunetten med fullt lass. Bedrövligt dåligt!!

Avatar Fallback

Re: FMG ÖSA Skogsmaskinsparad från 1988 på video

bgl  
#544431 Filmens 8,5 ton på en mörkgrön Mini är en glädjesiffra!
Min från 1985 med 500-hjul, de tunnare fälgarna som ärvdes från 578-an, pinnsvetsade boggilådor, Fiskarskran med Fiskarsgrip, gamla lastkorgen utan förstärkningen vägde utan förare och med nästan tom tank 8550kg.
När ÖSA tog över ökade vikten för varje årsmodell, vet inte vad de sist byggda vägde men någon här kan har svaret?

Användarvisningsbild

Re: FMG ÖSA Skogsmaskinsparad från 1988 på video

Vedproducent  
#544472
bgl skrev:Filmens 8,5 ton på en mörkgrön Mini är en glädjesiffra!
Min från 1985 med 500-hjul, de tunnare fälgarna som ärvdes från 578-an, pinnsvetsade boggilådor, Fiskarskran med Fiskarsgrip, gamla lastkorgen utan förstärkningen vägde utan förare och med nästan tom tank 8550kg.
När ÖSA tog över ökade vikten för varje årsmodell, vet inte vad de sist byggda vägde men någon här kan har svaret?
Det kan så vara. Har en årsmodell 84 själv. Har aldrig vägt den men den står som 8500 kg och lastvikt 7500 kg.

Användarvisningsbild

Re: FMG ÖSA Skogsmaskinsparad från 1988 på video

skogsjan695xl  
#544517 Att vikten ökat utan att ändra skylten är standard på alla gamla maskiner. Har för mig @simba hade nån historia om nått aggregat som föstärktes m.m men vikten på skylten var den samma.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).