Före och efter jobbet

Fågelholk

11 inlägg 6633 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fågelholk

calle336  
#54409 Hittade denna länken å de e ju dags å gör hus till pippifåglarna nu
http://home.swipnet.se/~w-28339/husqvarna.htm



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fågelholk

Nolltax AB  
#59079 Testade den för några år sedan.
Efter ett par timmar flyttade hyresgästerna in...

Användarvisningsbild

Re: Fågelholk

molnia  
#394532 Ska leda en barngrupp att bygga fågelholkar. Funderar över hur jag ska göra för att alla inte ska spika dem i första bästa träd med galvad 3".
Aluminium spik?
Elastiskt spännband?

Avatar Fallback

Re: Fågelholk

k_h  
#394533 8 mm borr genom regeln på holken och in i trädet. Slå in en rundstav men inte ända in utan lämna ett par centimeter så det finns utrymme för att växa. Detta har jag provat i vår. Men är det barn kanske ett elastisk band är enklast?

Användarvisningsbild

Re: Fågelholk

Göt  
#394536 Bindgarn den gamla sorten av hampa, Har börjat att sätta fågelholkar på råstakarna i rågångarna.

Användarvisningsbild

Re: Fågelholk

Göt  
#394537 Förr var det någon som sålde träspik på annonser i Land vet inte om det finns kvar

Användarvisningsbild

Re: Fågelholk

Torbjörn Johnsen  
#394542 Han som sålde träspik heter Erland Lundgren och bor någonstans i Jämtland tror jag. Fast jag vet inte om han håller på med det fortfarande. Bör vara pensionär med god marginal idag. Hans företag hette i alla fall Eldträ men webbsidan verkar inte vara aktiv längre.

Avatar Fallback

Re: Fågelholk

axwell  
#394601
Torbjörn Johnsen skrev:Han som sålde träspik heter Erland Lundgren och bor någonstans i Jämtland tror jag. Fast jag vet inte om han håller på med det fortfarande. Bör vara pensionär med god marginal idag. Hans företag hette i alla fall Eldträ men webbsidan verkar inte vara aktiv längre.


Ja Jämtland eller inom Sollefteå kommun.

Tillverka själv, veka grenar från undertryckta granar spetsas och upphettas över eld.

Användarvisningsbild

Re: Fågelholk

Bax  
#394711 Bodde inte han i Backe eller Rossön?

Avatar Fallback

Re: Fågelholk

axwell  
#394714 Jämtlands län, landskapet Ångermanland ?

http://www.skogssverige.se/var-kan-man-kopa-traspik

Användarvisningsbild

Re: Fågelholk

molnia  
#394725 Inte så täta årsringar men ett enkelt sätt att få tag på.
Kanske skulle ha dem i träoljebad?
Träplugg var en bra idé men 8mm tyckte jag tyvärr kändes klent. 16x100 håller nog men kan inte utgå från att en förälder har 16mm borr. Så 12x60 får det bli. Spändband hade blivit en dyrare lösning. Nu får alla med sig 2plugg till holkarna.
1464897062_20160602_153944.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar