Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

52 inlägg 17910 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Torleif  
#543799 Jag är hyfsat säker på att det finns potentiella köpare men industrin och mellanhänderna blockerar allt sådant. Ett annat problem är att byggföretag och snickerier ofta har inköpare med order att köpa in det billigaste virket. Utan att tänka en sekund på spillprocenten i produktionen och kvaliteten på slutprodukten.

Det skulle gå att betala litet mera för fullgod råvara utan att slutprodukten blir märkbart dyrare för det blir enorma mängder dyrt spill då man snickrar och bygger av dåligt virke.

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543821 Det var ju det där med att betala lite mer för virket, när det snarare skulle behövas betalas mycket mer (3-4 ggr mer) än för bulkvirke.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Torleif  
#543828 Å andra sidan är ju bulkvirket också alldeles för dåligt betalt för skogsägaren.

Redan nu kostar snickarvirke mycket mer än vanligt byggnadsvirke. Jag har inga färska siffror men minst det dubbla. Problemet är att kvalitetskskillnaden inte är i proportion ens till den prisskillnaden........ varav skogsägaren får exakt 0 kronor.
Skulle man faktiskt få fullgott snickarvirke så skulle det tåla en ytterligare prishöjning och då är vi inte långt från ditt tredubbla.

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Sunilorblede  
#543991
Torleif skrev: Problemet är att kvalitetskskillnaden inte är i proportion ens till den prisskillnaden........ varav skogsägaren får exakt 0 kronor.


Betalas allt timmer med samma pris?

Avatar Fallback

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Torleif  
#543996 Till exempel furutimmer betalas med samma kubikmeterpris oberoende av om det är frodvuxet eller senvuxet och oberoende av andelen kärnved.
Skulle furuvirke betalas enligt kvalitet skulle man kunna överhålla ett bestånd till 180-årsåldern och sälja det virket till ett pris som gör det lönsamt.

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

Älgfoderodlare  
#543998 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Blädningsbruk - nytt Fakta Skog

halvproffs  
#544061 Det är ju bra att man får SKÖTA skogen precis som man vill. Däremot tycker jag att det är lite tråkigt när skogen lämnas för fritt förfall och sakta ruttnar ner.


Själv har jag många olika typer, allt från ett litet orört bestånd till kalmark som är nyplanterat.
Har en hel del blandskog till rena björkbestånd.
Har stamkvistat en hel del tills nacken sa ifrån.
Har även 2ha som jag tänkte använda blädningsteknik på. Är ju bara det att tiden rinner ifrån mig fortare än träden växer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).