Vedmaskiner, flishuggar

Behöver stark vedklyv - Faxe?

63 inlägg 39640 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

stone66  
#542935 Faxe har väl alltid haft bra rykte. Har ingen själv. Har bara hembyggda. Förutom en japa vedprosessor. Har
Även en billig klyv från rusta i vedboden som jag gör tändved me. Den går inte fort men är stark. Hänger mycket på vad man klyver för trädslag. Även japan går bet ibland om det är krokig Björk eller mycket kvist men det lär man sig👌😩

Trejon
Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Tobbe.G  
#542973 Har två faxeklyvar inom familjen och är nöjda med dom. Kollade själv på Vimmerbyklyven när jag skulle köpa men med alla tillbehör blev den alldeles för dyr. Hittar du en för samma pris som faxe kan det nog vara läge att slå till. De verkar väldigt välbyggda och genomtänkta.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

totte  
#543071 Har en Faxe halvmeters. Det jag kört fast i är stora fula bitar av alm, men det är bland det mest svårkluvna som finns. Hänt nån gång också i nån riktigt illavetande björkklykebit vill jag minnas.

Alla de svenska klyvarna, Faxe, PW-klyven, Moraklyven, Vimmerby m fl är rätt likvärdiga i kvalitet. Jag har säkert glömt några. Om man köper begagnat så är det inte noga med märke, se bara till att hitta ett exemplar av rätt storlek, i bra skick och till vettigt pris.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Hema  
#543100 Beroende på hur stora bitar du vill ha, så uppskattar iaf jag min klyv (Bergabo), men den har justerbar andraklyvkniv.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Klång  
#543150 Tack för svar! Bra att få synpunkter från er som har erfarenhet. tottes svar: skick, pris och rätt storlek fick mej att fundera. Ska jag hellre välja en klyvlängd på 50cm istället för 70cm?
Klyver 30cm bitar till Kökspannan. Eller är det tryckkapacitet du tänker på? Är det ”alltid” högre tryck på de klyvar som tar längre bitar? Då tänker jag på de svenska kvalitetsklyvarna som nämnts i tottes svar?
Jag vill ju självklart ha högre tryck, går ju att ta två 30 bitar i en 70 klyv tänker jag. Alternativt stoppa returen av kolven om jag kör en bit i taget. Vill ju ha så bra flyt i hanteringen som möjligt. Om någon här har en bra klyv till salu får ni gärna höra av er. Är nybörjare på inlägg här, hoppas det är ok att söka tips detta vis.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

totte  
#543215 Ladda med två bitar är en tveksam metod. Om bitarna inte är kapade ganska väl i rät vinkel så är risken stor att de viker sig ut.

Men klyvlängden är ju inte viktig, så länge den räcker till. De längre klyvarna brukar ha inställbar klyvlängd så om du hittar ett bra exemplar så är det bara att köpa. Med storlek, som kanske var fel ord, menade jag främst kraft och klyvkapacitet.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

stone66  
#543226 Köra med två bitar funkar dåligt flyger oftast iväg 50 kluven klarar du väl dig med

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Klång  
#543228 Ok då är jag med på hur du menar. Kommer nyss ifrån Granngården som hade ”kampanj” på faxes 500- klyv, 9995:- samtidigt ringde en kompis som installerat jordvärme och tyckte att jag skulle ”låna” hans faxe (20 år gammal)på obestämd tid. Hämtar den senare idag, tack igen för era svar. Jag återkommer när jag testat låneklyven.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543452 Tycker inte heller klyvlängden är så avgörande.
Faxes Elh 500 duger gott i de flesta fall. Att klyva 2 bitar efter varann är en tveksam metod och bör nog undvikas. Största fördelen med den större modellen Elh700 är väl att den har justerbar längd på cylindern och att bitarna ligger stadigare på det bordet och tryckplattan.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

stektlök  
#543454 Använder faxe. Mkt nöjd. Och det går att klyva monsterbitar men man får va lite smart. Börja mitt i är inte kanske bästa valet.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

totte  
#543468
Palleman skrev:Tycker inte heller klyvlängden är så avgörande.
Faxes Elh 500 duger gott i de flesta fall. Att klyva 2 bitar efter varann är en tveksam metod och bör nog undvikas. Största fördelen med den större modellen Elh700 är väl att den har justerbar längd på cylindern och att bitarna ligger stadigare på det bordet och tryckplattan.


Det är mycket enkelt att ändra klyvlängden även på en Faxe 500 med t ex en rörbit på returstoppet. Här är min variant, som är justerbar:
1547121000_160726_4.jpg


Kollade nu, det ser ut som Faxe har gjort ett litet större uppsamlingsbord. Det de haft tidigare var rent fjantigt litet.

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Klång  
#543481 Nu har jag testat ”låneklyven” faxe 500, riktigt nöjd med den. Stod ett par timmar och och den tveka inte för en enda bit. Den är ju inte 20 år som kompisen trodde, bara 19. Förstår nu att det är kvalitet på Faxes. Den har moddad retur och större bord, gör ju det hela ännu lättare. Tror jag hade ett stort flin i ansiktet hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

stektlök  
#543484
totte skrev:
Palleman skrev:Tycker inte heller klyvlängden är så avgörande.
Faxes Elh 500 duger gott i de flesta fall. Att klyva 2 bitar efter varann är en tveksam metod och bör nog undvikas. Största fördelen med den större modellen Elh700 är väl att den har justerbar längd på cylindern och att bitarna ligger stadigare på det bordet och tryckplattan.


Det är mycket enkelt att ändra klyvlängden även på en Faxe 500 med t ex en rörbit på returstoppet. Här är min variant, som är justerbar:
1547121000_160726_4.jpg


Kollade nu, det ser ut som Faxe har gjort ett litet större uppsamlingsbord. Det de haft tidigare var rent fjantigt litet.
#totte vill du ta några foton på hur det ser ut vid spaken vid hydraloljans på och av vid reglaget ? Jag funderar på någon lösning när jag kör 25-30 cm klamp

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

totte  
#543530 Den står lite illa till för foto nu. Men du ser ju på bilden jag bifogade hur jag gjort för att ta ner klyvlängden till mina 25 cm vedträn. Ett rör påstucket på det rundjärn som är returstoppet. Innanför där ventilen sticker ner är järnet format så här:
1547145502_faxestopp.jpg


Ventilen är alltså återfjädrande till returläget, som i bilden, och när stoppstången trycks in trycks ventilen till mittläget/stoppläget.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Hema  
#543990
totte skrev:
Palleman skrev:Tycker inte heller klyvlängden är så avgörande.
Faxes Elh 500 duger gott i de flesta fall. Att klyva 2 bitar efter varann är en tveksam metod och bör nog undvikas. Största fördelen med den större modellen Elh700 är väl att den har justerbar längd på cylindern och att bitarna ligger stadigare på det bordet och tryckplattan.


Det är mycket enkelt att ändra klyvlängden även på en Faxe 500 med t ex en rörbit på returstoppet. Här är min variant, som är justerbar:
1547121000_160726_4.jpg


Kollade nu, det ser ut som Faxe har gjort ett litet större uppsamlingsbord. Det de haft tidigare var rent fjantigt litet.

Hmm kanske missar något, men jag tror att min klyv skulle trycka ihop det där röret. Samt så behöver iofs kolven gå i bott för att slå av returen (spaken i lägen tillbaka).

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).