Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Sexhjulingen

84 inlägg 27502 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

JOLOF  
#491627 Tack igen!
Lugnande besked. Drömmer om att bygga ngt liknande. Men....

Ser fram mot fler rapporter i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#491631 Har precis läst om tråden och fastnade på att du skrev att det var slungkoppling. Funderarlite på hur du kör kranen. Kör du den på tomgången eller lägger i friläget och höjer gasläget (handgas)?

Frågar lite då fyrhjulingar saknar hydraulpump vanligtvis.

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#491665 Centrifugalkopplingen används bara som koppling mot växellådan. Hydraulmotorn är monterad i fronten på motorn och ligger i jämt. Vanligtsvis så ökar jag gaspådraget något med handgasen för att få rimlig fart på kranen.
Men det funkar även på tomgång. Det har hänt att jag klivit av traktorn med växeln ilagd.
-Det som inte hänt än är att jag glömt av växeln och höjt gasen, mens jag står bredvid.
Stolen är en snurrmodell så man ska kunna köra kran utan att gå av. Men jag tycker det känns bekvämare att kliva av och stå bredvid och köra kran. Spakstället är även vridbart till höger/vänster beroende på vilken sida man vill stå. Den stora poängen, tycker jag är att jag kan jobba med motorsågen samtidigt som jag hanterar stocken med kran.
Då slipper man alla tunga moment och tekniken funkar på det ultimata sättet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#542578 Uppdatering om drivrullarna.
Nu är jag inne på tredje varianten av drivrullar.
Första (orginalet) hade 20 delningar av pinnar. -isade igen vid 0-gradig snö-
Nästa försök hade 15 delningar av pinnar -isade igen -ibland!
Tredje försöket hade 13 delningar av pinnar. Jag gick då även upp i storlek från 16 till 20 mm eftersom detta är en mer
"öppen" konstruktion.
Nu har jag varit ute ca 10 ggr i varierande snöväder och kunnat konstaterat att det funkar..

Gjorde det lite avancerat med bockade pinnar och motsvarande lutning på fästplattan.
Att det är 13 i stället för 12 är att jag tror att det kunnat bli en ryckig gång på driften. Vid 12 växlar ju diametern på rullen vid rotation.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#542580 Lite bilder på tillverkningen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#542582 Lite bilder på jobben just nu:
Snöbrutna träd blandat med lite vindfällen

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#543137 Jättekul o se hur du fortsätter att vidareutveckla maskinen. 👍

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#543187 Ja, jag har väl lagt en del tid o pengar på den nu.

Håller på och funderar lite på en vinsch.
I princip behöver man inget spel om man kan köra ända fram till stocken. Men terrängen här är generellt lite svårare
här i Dalarna än vad den är i södra Sverige. Ibland ligger nåt träd bland klippor och annat elände som man vill undvika.
Tidsmässigt ska man ju sträva efter att köra ända fram. Vinschning tar tid..

-har sneglat lite på Kranmans lösning, helt (13900kr+M) eller i delar.
Men det finns en alternativ metod: -Ett 25 m band med fästöglor till kran var 5:e meter..
Funkar bra till min större Kockums 836. En nackdel med Kockumen är att man måste hoppa ur och koppla om vid varje ny fästögla. Hade varit bra med en assistent där..
-På den lilla traktorn så står man ju redan på marken. Så det är inte lika betungande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#543350 Du har även Avestavagnens vinsch, samt Weimers (denna är nog prisvärdigast runt 10+moms).

Sedan angående kranmans, så har de även starkare ex den som sitter på P25:an.

En nackdel såsom jag har förstått det är att dessa kan inte frikopplas, utan man får mata ut.

Användarvisningsbild

Re: Sexhjulingen

Ingarhs  
#543405 Men den som sitter på P25'n for mer enn fort nok når man skal gå ut med wiren, pleier å kjøre på maks halvt turtall.

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#543648 Verkar som Kranmans och Avestavagnen har samma vinsch. Pris 13.900 ca
Weimers har en egen konstruktion men samma pris där med samma tillbehör.
Wiemers har en bra dokumentation och frikopplingsläge. Dock en lite tyngre och inte fullt så smidig design.
Avestavagnen skriver väldigt lite, men säljer gärna i smådelar..
Kranman har mycket filmer men inga broshyrer eller monteringsavisningar.

Den större vinschen, pv600, tror jag blir onödigt stor för min maskin.
Frikoppling eller bra utmatningshastighet är viktigt men dåligt beskrivet, särskilt hos Avestavagnen.

Jag behöver elventil med radion samt hydraulmotorn. Resten skaffar eller tillverkar jag själv eftersom det i alla fall måste anpassas till min maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#544103 Nån som provat den här:
http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulv ... -700/225/1
-Verkar vara en ny modell i en storlek som passar mig.
Matar in/ut 20 m lina 0,45 m/sek. Alltså ca 10 sek på hel lina.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#544111 Tror den har funnits ett tag, men det var en av dem som jag menade i tidigare inlägg.

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#544116 Den är beställd. En komplett sats..

-Nästa steg är att placera om slangarna till vänster sida så wiren kan få plats på höger sida.
Sen förmodar jag att det saknas ett brytblock som ska sitta högre upp på kran.
Men jag avvaktar leveransen så länge..

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#544141 Slangarna är flyttade. Nu är det bara att vänta...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).